Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Saroulmapoul

Gestart door Rochevalien, 06 maart 2006, 11:53:28 AM

Rochevalien


Gerolf

[:0] H??l mooi, Gerrit! [:p]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Tom

Tom

Rochevalien

Voor diegenen die het interesseert, die baan is door een ploeg van 15 (franstalige)modelbouwers gebouwd.Deze gasten hebben mekaar leren kennen via een forum (ook uitsluitend franstalig)en zijn in gang geschoten toen iemand schreef :"en als we eens een baan bouwden voor op expometrique??" Er zijn ook 4 Belgen bij en ??n Fransman die in de States woont!! De volledige ploeg staat op de laatste foto van de reportage over expometrique op de site van Frederic Delaitre.Ze zijn daar overigens verkozen tot "best of show".Petje af ,zou ik zo zeggen.

Gerrit

tonycabus

Een van de leden zit op het franstalige TMM-forum... En daat lopen nu ook idee?n rond over een projekt.
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

janjozef

Inderdaad petje af dat is een knap werk. Maar ik heb er toch enkele bedenkingen bij. 15 mensen die samen een baan bouwen dat is uiteindelijk maar zoiets zoals er in belgi? en Nederland enkele tientallen zijn : een modelbouwclub. Dat zij elkaar gevonden hebben via een forum bewijst dat de forums nut hebben, maar zoiets uitzonderlijks is dat niet.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Rochevalien

citaat:
Geplaatst door janjozef

Inderdaad petje af dat is een knap werk. Maar ik heb er toch enkele bedenkingen bij. 15 mensen die samen een baan bouwen dat is uiteindelijk maar zoiets zoals er in belgi? en Nederland enkele tientallen zijn : een modelbouwclub.

>>> Noem mij ??n klub in Belgie of Nederland waar er 15 mensen aan ??n en dezelde baan gebouwd hebben.Meestal doet een enkeling 85% van het werk en nog 3 anderen elk 5%.(ik spreek van ondervinding)

Dat zij elkaar gevonden hebben via een forum bewijst dat de forums nut hebben, maar zoiets uitzonderlijks is dat niet.

>>> Een baan bouwen en ermee naar en tentoonstelling zoals Expometrique gaan is geen sinecure.Zeker als je alle afspraken via E-mail moet regelen en niet dicht bij elkaar woont.(er is zelfs iemand bij die in de States woont).
Dus zeer zeker :petje af!

Gerrit




argilla

Roche, dat is het. Hier droom ik al jaaaren van.Misschien Roche, misschien is dit een voorbeeld van hoe het moet, in groep iets uitwerken, zonder grenzen.
"Modelspoorwegbouwers zonder grenzen "?? Een droom Roche ? of kan het ook realiteit worden. Alvast wil ik me engageren om ook zo een of ander project mee helpen uit te bouwen.
Voorstellen Roche ?? [:p][:p]
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Rochevalien

citaat:
Geplaatst door argilla

Roche, dat is het. Hier droom ik al jaaaren van.Misschien Roche, misschien is dit een voorbeeld van hoe het moet, in groep iets uitwerken, zonder grenzen.
"Modelspoorwegbouwers zonder grenzen "?? Een droom Roche ? of kan het ook realiteit worden. Alvast wil ik me engageren om ook zo een of ander project mee helpen uit te bouwen.
Voorstellen Roche ?? [:p][:p]



H? Archie,jij bent wel enthousiast denk ik,da's alvast een goed punt!
Ik heb -in een vroeger leven- eens "projektlijder" ( geen typfout)mogen spelen bij een ,niet nader te noemen,Antwerpse modeltreinclub en heb daar een beetje een "degout" van alles wat maar een beetje naar een club riekt van overgehouden.Met voorzitters,penningmeesters,algemene ledenvergaderingen enz.M??r wil ik daar overigens niet over kwijt,dat hoofstuk is definitief afgesloten.

Dit neemt niet weg dat bij mij het verlangen om eens met een baan(tje)naar buiten te komen nog niet is afgestorven.Ik ben trouwens diep aan het nadenken over een nieuwe start van mijn veldspoorbaan op 1/35.Ik heb ondertussen wel een universeel onderframe gebouwd(voel je mij komen!) van een 80cm op 210cm.Ik speel namenlijk met de gedachte om niet meer "aan een baan voor het leven" te werken maar eerder te denken in kleinere projekten in ??n of andere schaal en volgens een specifiek onderwerp.Dit zou dan moeten bestaan uit een 3-tal grote modules of segmenten die op dit frame passen.En wel gewoon door hun eigen gewicht.Het is mischien wat moeilijk te snappen zonder foto's maar ik zal eens wat foto' s nemen en die on-line zetten.Ik zal ook eens dat bewuste exemplaar van Voie-libre op de scanner leggen om wat meer van die fameuze baan te laten zien.
Die projekten waar ik het net over had zullen wel ??n ding gemeen hebben:SMALSPOOR en wellicht niet specifiek Belgisch.Ik begin de baksteen gevels zo langzamerhand wel een beetje beu te worden.

Gerrit


   


Havoc

Ik heb onlangs "Die Heeresfeldbahn" van Gottwald gekocht (en gelezen voor zover mijn duits dat toelaat). Moet wel zeggen dat dat verschikkelijk knap spul is allemaal. En er moeten mooie zaken mee mogelijk zijn. Benieuwd waar je mee gaat afkomen.

Maar waarom 1/35? Dat geeft voor de veldbaan -meestal 600mm of 750mm- zo'n rare spoorbreedtes.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Rochevalien

citaat:
Geplaatst door Havoc

Ik heb onlangs "Die Heeresfeldbahn" van Gottwald gekocht (en gelezen voor zover mijn duits dat toelaat). Moet wel zeggen dat dat verschikkelijk knap spul is allemaal. En er moeten mooie zaken mee mogelijk zijn. Benieuwd waar je mee gaat afkomen.

Maar waarom 1/35? Dat geeft voor de veldbaan -meestal 600mm of 750mm- zo'n rare spoorbreedtes.



Hallo Johan, tja waarom 1/35? daar zijn op de smalspoor-fora al echte veldslagen over uitgevochten:moet het nu 1/35 of 1/32 zijn?
1/35 op 16.5mm spoor komt overeen met 577.5mm en dat komt vrij dicht tegen het 60 cm decauville spoor.Trouwens het veldspoor is niet zo een exacte wetenschap hoor!
Het is een feit dat er op 1/35 h??l veel te koop  van toebehoren uit de wereld van de militaire modelbouw .Vrachtwagens,een jeep,fietsen,moto's ,karren,potten en pannen enz .Er is ook een enorme keus uit figuren maar die moeten wel eerst gedemillitariseerd worden.Er zijn ook burgers te vinden.Ten tweede is het ook mogelijk om de klassieke Ho onderstellen te gebruiken:Tenschodo,Black Beetle,of gewoon het onderstel van een Kof 1.Dat rijdt dan gewoon op 16.5mm spoor dat ook weer kan dienen,ik denk bv aan de wissels.De klassieke veldspoor lijntjes hebben bv geen ballastbed zoals bij normaalspoor en de -schaarse-biels worden dikwijls gewoon in het zand gelegd en erdoor bedolven.Wat zeer handig is voor de modelbouwer.
De ?chte die-hard modelbouwers gaan echter alle sporen en wissels zelf bouwen.
Het is ook mogelijk om enkele Oe loks te gaan gebruiken en daar gewoon een grotere cabiene op te zetten.Die Oe loks van Magic Train en van Bachmann (zoals die Davenport van Argilla) lopen gewoon op 16.5mm spoor.
Je hebt ook niet zoveel loks nodig en je kan ook veel variaties hebben met hetzelfde basismodel.
Maar wat ik nog het leukste vindt is dat dit alles redelijk gemakkelijk te verkrijgen is al moet je natuurlijk niet verwachten dat ze die dingen gewoon op het schap hebben staan bij je gewone modelbouwwinkel.

Gerrit

 






Havoc

600mm in 1/32 geeft nog een vreemdere maat spoor...

Nu ja, reden genoeg inderdaad. Alleen nog nooit veel van gehoord van die schaal, vandaar de vraag.

citaat:
Je hebt ook niet zoveel loks nodig en je kan ook veel variaties hebben met hetzelfde basismodel.


Dan moet je dat boek eens gaan lezen! Zo'n veldspoordivisie had al gauw een 15-tal locs (zoals je zegt maar enkele modellen) en enkele honderden wagons voor ocharme een km of twingig spoor. Vervoerde dan wel bijna 1000 ton goederen per dag over enkel spoor. Ik zal de cijfers een opzoeken en hieronder zetten.

In dat boek staat een foto van een stuk spoor waar mosselschelpen als bedding werden gebruikt. Ook eens iets anders.

Hier een site met veel van dat fraais: http://www.heeresfeldbahn.de/
Met vakantie voor onbepaalde duur.

argilla

awel zie, geen slecht gedacht. Eens een andere schaal 1/35. Als we nu ( bij genoeg mensen die zich willen inzetten) eens een baan bouwen op 1/35 schaal een module baan .
Wat denkt ge ?? kunnen we hieromtrent iets afspreken hier in het forum??
Het zou wat anders zijn, een gezamelijk project van enkele mensen die dit zien zitten. 1/35 veronderstel ik heeft veel nood aan zelfbouw , niet ?
allee komaan schouders deronder verdikke [:D][:D][;)]
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Rochevalien

Johan ,je bent hier wel een beetje appels met citroenen aan het vergelijken h?.Een doorsnee kleiput-steengroeve-houtbedrijfje komt ruimschoots toe met 3 lokomtiefjes en wat wagonnetjes.De wehrmacht destijds zag zich verplicht om alles waar wielen onder stonden naar het oostfront te verkassen om de gigantische transport problemen  aldaar het hoofd te kunnen bieden.Zelfs het hooi voor de paarden moest (per 60cm smalspoorlijntjes)aangevoerd worden,kan je nagaan.
NB:ik heb dat boek ook in mijn kast staan.

Argie, zoals ik het zie heeft het werken op schaal 1/35 tov Oe of O30n alleen maar voordelen.In spoor O vindt je absoluut niets in Belgie en zal je dus zwaar moeten gaan shoppen in het buitenland voor figuren,auto's,camions enz.In 1/35 kan je terugvallen op massaproduktie merken zoals Tamiya,Italaeri,Dragon,Trumpeteer enz.Je kan soms ook wel eens een slag slaan bij stockverkoop bij broux of op een beurs. Er is ook een enorm aanbod aan superdetail in messing
spulletjes(wel iets duurder)Een probleem :gebouwen ,die zijn er wel genoeg maar allemaal met kogelgaten in en dat is dus niet wat we zoeken.Dus inderdaad er zal v??l aan zelfbouw moeten gedaan worden ook aan het rollend materieel.
Moesten er nog mensen zijn die wel eens iets willen doen in deze schaal ,laat gerust eens iets weten.Ik sta open voor alle (eerbare) voorstellen.

Gerrit




Havoc

citaat:
Johan ,je bent hier wel een beetje appels met citroenen aan het vergelijken h?


Ja en nee, het hangt natuurlijk af van wat je wil doen. De NMVB had ook meer dan "enkele" locs en wagens. Schitterend boek h?, vooral die paalbruggen zijn indrukwekkend.

Hetgeen ik leuk vind aan de militaire veldbaan zijn de gevarieerde transporten en de mogelijkheid om een drukke exploitatie te doen. De bonte mengeling van materiaal, samen met de veelal ge?mproviseerde constructies zijn er eindeloze mogelijkheden.

citaat:
Een probleem :gebouwen ,die zijn er wel genoeg maar allemaal met kogelgaten in


Dan toch maar de Wehrmacht? ;)

citaat:
Wat denkt ge ?? kunnen we hieromtrent iets afspreken hier in het forum??


Ik vind het een schitterend idee en geef jullie al mijn morele steun. Maar ik begin niet aan nog een andere schaal. Trouwens de experimenten om zoiets op poten te zetten in Z op dit forum indachtig vrees ik dat jullie het moeilijk gaan hebben in iets nog "extremer".
Met vakantie voor onbepaalde duur.