Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

enkele latjes en wat rails

Gestart door dani, 31 oktober 2013, 19:52:20 PM

dani

Vorig weekend was ik met een klein mini projectje gestart.

-enkele (4) geschaafde houten latjes van 68 mm x 12 mm x 2m40
-enkele (4) geschaafde houten latjes van 44 mm x 12 mm x 2m40
-een zakje nageltjes
-wat houtlijm
-een klein beetje grijze verf (ongeveer 20 cl, 1 cola glas vol)
-8 meter flex spoor (2rail, van die goedkope van 2 € per m))

Totaal kost van het project :  ongeveer 50 euro.


En dan beginnen we...
* de latjes zagen op 1m18 en per 2 latjes in een  L vorm (telkens eentje van 44 en eentje van 68 mm hoeks aan elkaar lijmen en vernagelen langs de onderkant)
* de L-vormen laten drogen en dan allemaal op elkaar zetten om een trapvorm te bekomen. opnieuw  lijmen en nagelen en laten drogen
* 2 overschotjes als steuntjes achteraan er aan nagelen
* de lijm goed laten drogen zodat het stevig geheel is
* Aan de zijkant 2 stukjes 68mm lat schuin ter versteviging en om de trapjes allemaal loodrecht te hebben
* Weer nagelen en  lijmen, en de lijm laten drogen
* een  "spletske"  grijze  muurvef er over voor het beton effect
* een dik half uur later een tweede laag verf
* weer laten drogen
* en dan de dag nadien de stukken flex spoor er op vast leggen

KLAAR !!!

Ziehier het resultaat :   in totaal kunnen er dus 6  slepen van 1m18 (max) op staan.   Niet heel erg lang maar toch de moeite.
Dit komt op zolder tegen een muur te hangen als een soort van "opslagruimte"/display case voor wagonnen.
In principe kunnen er ook zelfs op elk "schap"  wel 4 tot 5 locomotieven staan (naargelang hun lengte) dus maximaal 30 locomotieven.



















jullie mening is welkom.  Het is nog niet helemaal "af" op dit moment want er moet nog eensteunlatje onderaan dat tegen de muur gaat rusten en de haakjes om het op te hangen moeten er bovenaan nog in.  Maar het geeft een idee.   Ik overweeg om er een scharnierende plexi kap over te maken tegen het stof.


Het is weer eens wat anders dan een gewone vertikale vitrine, het is makkelijker om er de wagons en loks op en af te zetten/halen, en het is een leuke blikvanger.  Nadeel is dat het veel "diepere" is dan een gewone vitrine maar in een anders toch maar "verloren hoekje" van de zolder is dit niet erg.    En daarmee slingeren die goedkope 2-rail sporen hier niet meer rond in de keuken...  Zo hebben die ook eens nut.   Ik had did gekocht voor een trambaantje aan te leggen op de H0 baan, maar als 't ooit zo ver komt koop ik er wel nieuwe.  Voor 20 euro kan je niet gejost zijn !
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

uiteraard kan je zelf langer , hoger, breder gaan als je dat wil.
En als je het met latjes uit MDF maakt is het "fijner" van afwerking, maar ook een stuk zwaarder natuurlijk.  Dit is gewoon geschaafd vurenhout (grenen) dus weegt bijna niks.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Martin Welberg

Wel dure latjes, of was da de raill  ???

einte

Hallo Danny,

Leuk idee, om je treinen zo op te bergen, mooi gedaan.

Gr Einte
Groeten van Einte

Modelspoorblog

Rangeerduivel

 Kunnen er zo 2 Big-Boy's op in dubbeltraktie,Dani?   ;)

Klaas Zondervan

De Stichting Doorreis staat vaak op modelspoortentoonstellingen met hun materieelcollectie. Zij gebruiken soortgelijke trapvormige vitrines, maar dan gebogen uit metaalplaat.
Foto's: : http://www.stichtingdoorreis.nl/Index/index_foto%20albums.htm

OlivierV

'k Zou nog zien voor een soort plexi overkapping met evt een lichtje Dani, op die manier vangen je treinen geen stof maar zijn ze wel een echte blikvanger. ;)
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

PietB

Ziet er prima uit Dani.
grt Piet.

dani

@Martin : de prijs  is het totaal...   20 euro voor de rails,  nog eens 23 voor de latjes   (4zijdig geschaafd hout is niet goedkoop) en dan enkele euro's voor  nageltjes, lijm en verf.  Ja... "dure latjes" maar je hebt er dan ook geen omziens meer naar.
@Einte : ja, hjet is weer es wat anders toch, ik had dat al gezien op beurzen maar "wat je zelf doet doe je meestal beter" zegt Roger altijd.
@Rudy ; jaja  lach 'er maar mee.. Er kunnen op elk  "schap"  2 BigBoys in DT.  Dus in totaal 12 stuks, dat wordt een duur bezet rekje.  Ik ga moeten verstevigen, want 12 x 1,5 kilo is al wat.  Toch beter een betonneke gestort !
@Klaas :  klopt inderdaad, van daar heb ik ook de inspiratie gehaald, van op beurzen.
@Olivier : een plexi kap is zeker een optie (vermeldde ik al)  die onderzicht wordt , tegen 't stof.    Lichtje... hmmmm.... wie weet
@Piet : dankjewel, ik doe m'n best.  Het lukt niet altijd even goed, maar deze durf ik zelf in de categorie "goedgekeurd" zetten.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Martin Welberg

Vertel mij wat, hout is helemaal niet goedkoop  :o ::)