tekenprogramma

Gestart door TBCédric, 31 oktober 2013, 18:35:50 PM

TBCédric

Is er gratis en makelijk tekenprogramma?
Én heeft er iemand ervaring mee?
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Gerolf

Om vectorieel mee te tekenen? Genre autocad?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

TBCédric

Ja zoiets in die aard. En als dat kan eventueel 3D.
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Geert

Citaat van: LS Models op 31 oktober 2013, 19:47:51 PM
Ja zoiets in die aard. En als dat kan eventueel 3D.

google sketchup ?

kijk eens op youtube hoe eenvoudig je ermee kan 3D tekenen.

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Havoc

Er is ook Freecad. Die zijn de weg van Solidworks aan het inslagen voor 3D. Maar er is nog werk aan.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

TBCédric

met google sketchup kan ik echt niet werken  :-[ . vroeger huisjes mee gemaakt maar dat lukte voor gene meter.
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Kris

#6
Hallo,
Ik werk met inventor maar onlangs kreeg ik via RS components reclame voor een gratis tekenprogramma

Link
http://www.designspark.com/eng/page/mechanical


Zelf nog niet uitgetest , maar ziet er mooi uit (zie op de film om een idee te hebben )

Kris

TBCédric

Ziet er leuk uit. Ga direct eens downloaden.
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Gerolf

Dat soort programma's zijn bijzonder nuttig voor ons, maar hebben een stevige leercurve.
Gun jezelf dus de tijd om het pakket goed te kunnen gebruiken  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Geert

Gelijkt sterk op Google sketchup. Bij sketchup heb je wel een enorme 3D Warehouse waar heel wat spoor gerelateerde 3D tekeningen al in staan. Station van Antwerpen, spoorbruggen treinen enz.... Maar ook andere gebouwen. Met een beetje handigheid kan je zo achtergronden creëren.

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Catje

Cedric, ik denk dat die gratis tekenprogramma's niet helemaal compleet zijn.
Van Acad weet ik dat deze in diverse pakketten geleverd worden van de light versie tot de geheel complete versies.
Zelf gebruik ik  thuis  nog steeds de complete versie van Acad 2006.
Het totale gebruik en de mogelijkheden ervan leer je niet in een paar weekjes.

Groeten,
Willy






Dirky

als je tevreden bent met 2D dan kan je DRAFTSIGHT gebruiken. Dit is feitelijk voor 99% gelijk aan de oude AutoCad 2006 of net iets later. Bij de laatste, nieuwste versies van AutoCad kan men ook parametrisch werken. Kan men met Draftsight dus niet...

Tekenen is helemaal niet moeilijk als men  inzicht heeft. Speelt geen rol welke software je dan gebruikt...
En dat kan je maar aanleren door veel te tekenen...

Davy

Voor wie Autocad of Inventor wil leren bij hem thuis, de leerboeken van "ir. R. boeklagen" zijn de moeite om aan te schaffen.
Heel duidelijk uitgelegt met oefeningen erbij.
kosten wel 45euro daar rond. Hangt af van winkel tot winkel. Even naar googelen zou ik zeggen :)

marc goovaerts

Een heel uitgebreid 3D-programma, én gratis, is Blender (www.blender.org).
Maar de leercurve is heel hoog en wanneer je het opent schrik je al achteruit van de mogelijkheden op het startscherm.
Maar aan de andere kant heeft het dan ook alle mogelijkheden van héél dure paketten (niet alleen 3D-ontwerpen maken, ook animatie etc.)

verrijdt

Ik was ook op zoek naar een gratis tekenprogramma en na eventjes zoeken vond ik er een.
Het heet Anyrail; de gratis versie heeft een beperkt aantal railstukken die je kunt gebruiken (50) maar is verder best wel goed te gebruiken.

Als je  Anyrail ingeeft in Google search vind je snel de website waar je dit programma kunt downloaden.

met vriendelijke groet,
Verrijdt