Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Vraag ivm Decal Paper

Gestart door dani, 31 oktober 2013, 16:31:11 PM

dani

Afgelopen weekend kocht ik in de modelbouw zaak een  setje (2 stuks 15 formaat)    MicroScale  Decal paper   type   TF-0     (TrimFilm-0  transparant).
Ik wil graag mijn eigen decals maken en deze op mijn custom ge-airbrushte treinen aanbrengen, maar ook op bvb 1:87 auto's en gebouwen.

Dan rezen er plots 2 vragen ...
1)  kan dit met de LASER printer worden bedrukt of gaat de  decal film dan smelten , dus moet het met de inktjet ?
2) moet de inkt nog "gefixeerd" worden alvorens de fil te weken in water en aan te brengen ?

Mijn idee was :  "ik koop zo'n vel, maak een ontwerp, test het op gewoon papier,  print het defintieve uit op decal sheet met de kleuren laser, en breng dat dan aan op mijn modellen".
Simpeler kan het toch niet ?

Even gekeken op de site van de fabrikant (MicroScale) maar daar is weing te vinden over het procédé, ofwel heb ik er over gekeken.

Dus ik ben wat beginnen "inlezen" en de dene zegt om eerst met blanke lak te fixeren  (zeker als je ze print met  inktjet printers)  , de ander met de special producten van de fabrikant , en dan zijn er die beweren dat als je ze  "laserprint", je niet hoeft te fixeren omdat de inkt dan al "gebakken" is .....



Het bos, de bomen, de verwarring, de twijfel...


Heeft er iemand hier ervaring en kan die me dan even wat toelichten over hoe en waarmee ?
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Peter

Mijn ervaring (voor wat ze waard is ;))  Nee voor de Laser printer, ja voor een inktjet.
Fixeren is absoluut nodig (Microscale vernis gloss)
Ook uitstekend voor te sealen is het produkt Decal-sealer van Danny Cooremans (DACO) te vinden in Antw. bij oa. Verschooten
Met vriendelijke groeten
Peter

dani

die ervaring is zeker heel veel waard, Peter !

Bedankt voor je snelle input, ik ga dat verder uitdiepen.

Gracias !!!!

Dani
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

kasteel

@dani
er bestaan soorten specifiek voor inktjet en andere voor laser - dus goed uitkijken
na het printen fixeren is zeker nodig voor de inktjet versie
Jan

dani

bedankt, Jan , voor de aanvulling.  Ik heb intussen ook een mail naar  de fabrikant MicroScale gestuurd ook, benieuwd of ze gaan reageren.
In het setje zit 1 vel  met witte "achtergrond" en 1 met heel licht blauw,  dus dat zou wel eens het verschil kunnen zijn tussen  de  "inkjet" en "laser" versie, maar NIKS van documentatie over hoe je je decals kan maken,  enkel hoe je ze moet aanbrengen.

The search continues.  Met al 2  goeie tips ben ik al verder dan een uur geleden ! Waarvoor dank
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

marc goovaerts

Je moet eens goed kijken. Decalpapier komt meestal in twee smaken: wit en transparant.
Onder de decallaag zit in het laatste geval een blauw draagvel, maar de decal zelf is transparant.
Kwestie van het beter te zien wanneer je er wit op print (voor de weinigen die dat kunnen).

En beide types bestaan zowel voor inktjetprinters als voor laserprinters.
Bij laserprinters moet je inderdaad achteraf geen deklaag meer aanbrengen. De gebakken toner vormt een laagje gekleurd 'plastic'.

Wel raden velen aan om na het drogen het hele model met decals te overspuiten met vernis naar keuze, kwestie van de glans effen te krijgen en de decalranden wat de verdoezelen.

dani

aha, de puzzel komt in elkaar.  Bedankt ook Marc.

Volgens de verpakking zou het allebei transparant zijn, maar dus zou het kunnen zijn dat 1 van de 2 vellen gewoon wit is als achtergrond.   hmmmmm...

Sowieso komt er een vernislaag over het geheel afgewerkte model.  Dus bij voorkeur printen met de laser printer  dan is het ineens OK.

Ik zal dat binnenkort eens testen dan.


100-maal merci, mannen !


PS:  wit printen kan ik niet, daarvoor heb je volgens mij een Wax printer of een ALPS  printer (met thermisch lint) nodig.  Dus daar waag ik me zelfs niet aan.     In dat geval is een witte basis decal natuurlijk ideaal.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Peter

Uit ervaring sprekend: Spuit heel je model in glans vernis; Dit verhinderd het "silvering" van de decal op de ondergrond.
Gebruik het Microscale systeem (sol en set): het is ideaal. Na het aanbrengen, en drogen van de decals spuit je een laag vernis van je keuze (matt, semi-gloss of gloss)
Gebruik ook hier bij voorkeur die van Microscale. Die vernis is uiterst dun
Op deze manier aangebrachte decals lijken op het model gedrukt /geschildert (in de USA zeggen ze "Painted-on look"
Met vriendelijke groeten
Peter

Huugooke

Volgens wat ik kan vinden heet het nu "Trimfilm" en is het geschikt voor laser.
Met spray ook voor inkjet.
Mij is het alternatief van TESTOR aangeboden.
Het beste is printen met een ALPS natuurlijk, dat lost niet meer.
Met inkjet en spray stabiliseren heeft als nadeel dat de transfer dik wordt. Al je knipt in de inktlaag kan de inkt toch nog oplossen.

Als je Duits niet te roestig is:
http://www.us-trains.com/index.php?id=/60999/0/0/6099900101.php

dani

@Peter : danga ik zaterdag nog eens terug naar de modelbouw winkel om een flesje Sol en een flesje SET.   Of op een later moment....  het is niet om meteen dit weekend te gebruiken sowieso.  Maar inderdaad  de  P-O-L  is zeer professioneel als je er wat tijd en geduld in steekt.

@Hugo : yep yep, dat is het,  trimfil (zie eerste regel in mijn eerste post).  Maar voor de rest zijn ze vrij karig in hun uitleg en "manuals"    Een  ALPS heb ik helaas niet, ik heb het ooit overwogen maar de kost per pagina was vrij hoog.  Ik denk dat ik toch voor de laser zal gaan.   Binnenkort eens proberen op de Sharp laser op 't werk of het lukt. Eerst een klein stukje testen vooraleer ik de drum of developer om zeep help

Mijn duits is vrij goed (7 jaar bij een Duitse firma gewerkt en dagelijks in contact met de hoofdzetel) dus daar g aik es gaan lezen.    Bedankt !
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Peter

Zal morgen eens een foto plaatsen van die F-84F die bijna klaar is (zie mij draadje over Scale aircraft coversions)
Dan zie je direkt wat ik bedoel met -  Painted on look -
Met vriendelijke groeten
Peter

Peter

Zoals beloofd: de foto van de F-84F


Met vriendelijke groeten
Peter

dani

wow, dat lijkt inderdaad net of het is er gewoon op geschilderd, die belettering !   Fraai stukje werk Peter
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Herwig

Thunderstreak of -bolt ?   (welke is 't alweer?)

Van welke basis?
Ben je lid van de I.P.M.S. ?  (Internat. Plastic Model. Society - Tentoonstelling & Beurs, Don-Bosco Hoboken, maart...)

Peter

Het is een Thunderstreak in de kleuren van het 31 e squadron van de basis Kleine Brogel (begin jaren 60)
Ben vele jaren lid geweest van de IPMS onder de toenmalige voorzitter Rudy Binnemans
En inderdaad: elk jaar in maart is er de tentoenstelling/beurs hier in Hoboken (ga ik nog altijd naar toe)
Trouwens een echte aanrader "ook voor modelspoorders" al was het enkel maar voor verven, decals gereedschappen
en de duizend en een kleine dingen die in onze hobby ook bruikbaar zijn.
Met vriendelijke groeten
Peter