Götterdämmerung

Gestart door Doornroosje, 24 oktober 2013, 09:17:00 AM

stoomloc

Prachtig groot project. Ik blijf dit zeker volgen. :)

Ik heb wel een paar opmerkingen. Ik zie dat je je railspiraal gemaakt hebt zonder deze te voorzien van sporen. Je bouwt je railspiraal beter laag voor laag op. Dus eerste laag van de railspiraal, dan materiaal voor geluidsdemping en ten slotte je sporen.

Waarom gebruik geen je flexsporen in je railspiraal ?

Als je baan gebouwd is, kan je dan nog aan je verwarmingsradiatoren ? ???

Veel succes met de verdere bouw van je baan.

Wim

Doornroosje

De railspiraal is momenteel gestript van sporen. Die lagen er eerst wel op, en toen dacht ik er aan dat deze nog in blokken moesten verdeeld worden en dus ook regelmatig voorzien worden van elektrische aansluitingen. Dus de sporen er af en ze liggen klaar aan het soldeertoestel voor aansluitdraden te krijgen. De ringleiding ligt er ook nog niet. Later komt er nog een valbescherming in de vorm van cardboard.

Flexsporen had een oplossing kunnen zijn. Een beetje uit gemakzucht heb ik de R3 en R4 gebruikt. Dan had ik ook al vaste waarden voor het plannen van de ovaal/spiraal. Je hebt wel een punt dat het met flex goedkoper had geweest.

De verwarminsradiatoren zijn geen groot probleem. De baan staat er eigenlijk net naast. Aangezien de spiraal ook toegankelijk moet blijven, kan je via deze weg ook aan de kraan. Het zijn thermostaten, en met de nogal dikke isolatie overal, heb ik tot hiertoe de stand nog niet een keer moeten veranderen. Maar het moet inderdaad wel steeds bereikbaar blijven voor het geval het wel nodig is. Hopelijk blijf ik steeds even mobiel en lenig.

Doornroosje

Het hele schaduwstation ligt ondertussen vast, zowel deel A als deel B. Nu nog de keerlus vastleggen en beginnen met draadjes aan te sluiten.
Zo heel af en toe tussen de 1/1 werken (nieuwe deur, nieuw terras, roofing branden, tuin, ...) door doe ik voort als het gaat.

Doornroosje

En we pikken terug stilaan de draad op.
Tussentijds wat ervaring opgedaan aan een klein diorama, maar het grote project blijft kriebelen. Dus maar begonnen aan de ringleiding en de helix voorzien van blokken. Op een aparte plaat een keerlus gemaakt. De keerlusschakeling werkt ook eindelijk, dus als de laatste blokken daarvan voorzien zijn van stroom, kunnen we het eerste testrondje gaan rijden.
Jongens, wat een hoop aansluitdraden!

Michiel

Goed dat je de keerlusschakeling in gang getrapt hebt gekregen. Geniet van het testrondjes rijden!
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Doornroosje

Met dank aan jullie! Die 2 draden waren kennelijk echt wel nodig, zonder geen stroom op de print en kortsluiting uiteraard. Met de helix ben ik met het binnenste spoor al tot boven, het buitenste spoor moet ik nog 1 rondje gaan. Maar eerst nog wat draden solderen aan de lassen. De eerste trein zijn rondje op de keerlus is al voorbij, en ja, dat doet deugd!

dani

dat wordt een flink "baantje" zo te zien !!
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Doornroosje

Even heel wat stof wegblazen! Na een zomer vol sport, een rijkelijk gevulde groententuin en dagen met mijn kinderen spelen is met het omslaan van het weer ein-de-lijk wat tijd vrijgekomen om verder aan de baan te knutselen.
De helix is af tot het bovenste niveau, de stroom is aangesloten op de ringleiding. Enkel ter hoogte van bezetmelders ontbreken nog de aansluitingen. Net voor de eerste keer mijn centrale afgekoppeld van het testbaantje en aangesloten op de helix. De eerste loc heeft al zijn metertje gereden, tot hij stilviel op de nog-niet-aangesloten secties. Een eerste mijlpaal: geen kortsluitingen!
Het volgende werk wordt de aansluiting van de bezetmelders zodat de loc volledig tot boven kan rijden en via een tijdelijke keerlus eens een volledig rondje kan afleggen. Zolang het nu regent, heb ik tijd. Naast de gigantische baan heb ik een diorama van ongeveer een vierkante meter om mijn scenery-technieken al te testen.

Herwig

aan Dennis/Doornroosje, 
nog een Profi-amateur  ...  ( zie ook 'Ervin' )

Mag 'k vragen,  wat waren uw belangrijkste bedenkingen ten gunste van het code100 H0-Profi-railsysteem ?
Was het om zo'n grote baan niet (volledig) te moeten balasten ?
Heb je ergens ook de Profi slanke wissels gebruikt,  met het bewegende puntstuk ?   ( 'hogesnelheidswissel' )
Hoe bevestig ( soldeer ) je zo'n Profi-rails op een scheiding van 2 bakken (segmenten) of is dit niet van toepassing op uw vaste baan ?


Doornroosje

De belangrijkste bedenkingen waarom de profi-rails: ik had er al een enorme hoop van liggen van mijn vorige baan. Ooit een grote stapel tweedehands kunnen kopen en een beetje in navolging van mijn vader zijn baan. Voor het ballasten hoed ik het niet te doen, ze worden namelijk nog wat extra voorzien van kleinere ballaststeentjes, wat meer in mijn tijdperk ligt.
De hogesnelheidswissels ben ik niet van plan te gebruiken, vooral vanwege de extra plaats dat ze innemen. Op de meeste industrie-aansluitingen tijdperk 1 werden er trouwens nog veel krappere wissels en boogstralen gebruikt dan deze. Boogstralen van 120m en kleiner waren geen uitzondering... Tussen mijn rollend materiaal zitten ook geen lange rijtuigen, dus heb ik ook geen problemen als ik de R1 en R2 van Fleischmann gebruik. Op de zichtbare delen gebruik ik deze niet, maar eerder de flex-rails, wat een mooier bochtenverloop geeft.
Op deze baan zijn geen segmenten of bakken, juist om de overgangen te vermijden. Vorige baan was ook in 1 geheel. Het heeft voor- en nadelen. Met segmenten kan je gemakkelijker een deel uitnemen om aan te werken, 1 grote baan heeft als voordeel dat je al die elektrische aansluitingen niet moet doorvoeren.

Herwig

#25
aan Dennis,
Dank voor uw antwoord en uw argumenten.

Profi (code100) zal het spoorleggen erg bespoedigen. De Profi-bedding ziet er voorlopig best redelijk uit en het bijstrooien van extra-steentjes kan men nog even uitstellen.
Maar anderzijds, bij een muurbaan die hangt op ooghoogte ziet code100 er minder elegant uit dan op een lagere tafel onder een schuin dak.
Voor wie het toch niet aandurft van een langwerpige baan definitief aan één stuk vast te leggen,  komt er het onvermijdelijke extra zaag- & soldeerwerk bij de segmentovergangen.  Dit soldeergepruts gaat dan weer makkelijker met beddingloze H0-rails.
En het niet-bestaan van een Profi-Y-wissel is een spijtig mankement.

Veel plezier met het uitleggen van uw Profi-sporen...


Doornroosje

 Een eerste stukje scenery als test, een brug-diorama. Met de tips van Evan even begonnen aan de onderkant van de boog in pluimkarton. Eindelijk het juiste schuim gevonden en het handige tooltje gemaakt. Nu dus stempelen ...


Val-Rikard

Voor het werken met pluimkarton kan je hier ook een kijkje nemen.

https://youtu.be/cZ1Ov2e-CFc

Groet, Rik  ;)