Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Götterdämmerung

Gestart door Doornroosje, 24 oktober 2013, 09:17:00 AM

Doornroosje

Zoals beloofd, hier mijn eerste stapjes naar een volgende baan. Met een gigantische ruimte beschikbaar, een 15-jarenplanning, veel moed en doorzettingsvermogen ben ik na 15 jaar stilte opnieuw begonnen. De vorige baan stond bij mijn ouders, die wordt langzaam afgebroken om stukken te recupereren. Als naam pakte ik Götterdämmerung, de naam van een bombastisch muziekstuk van Wagner, ten eerste omdat ik het vond passen bij de baan (Duits, tijdperk 1+2 overgang, ook groots opgezet) en omdat ik het een mooi woord vond.

Alles begint met het ontwerp van een baanplan.

Direct duidelijk dat dit (in H0!) een grote baan zal worden. Het baanplan is maar een ruwe houvast. Er zal gewerkt worden met flexrails waar mogelijk, het plan heeft ondertussen al veranderingen ondergaan. Er komt namelijk een vrij groot BW in de rechterbovenhoek op de plaats waar een industrie-aansluiting getekend werd.

Dan gaan we naar de houtboer.


We zijn begonnen in de hoek waar de klimspiraal van de baan naar het schaduwstation zal moeten gaan.


Detail van de klimspiraal.


Wordt vervolgd...

PietB

Nou Dennis, je pakt het niet misselijk aan zeg!
Ik ga dit draadje nauwgezet volgen.

grt Piet.

Gerolf

Groot project ! Succes er mee  8)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

dani

dat ziet er inderdaad een flink project uit, veel succes met de bouw.
Ik volg het op de voet, want het ziet er "promising" uit.

Dat de plannen tijdens het bouwen zelf nog wijzigen is geen verrassing bij een  project van deze omvang, dat komt allemaal wel goed.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Steam.N

Een serieuze uitdaging, en een draadje om te volgen !!!
Succes en veel bouwplezier !!!
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

Indrukwekkend project! Ik hoop dat je de nodige tijd vind om dit project volledig te kunnen uitbouwen.

Toch een opmerking ivm het sporenplan. Ik weet het, je hebt er 15 jaar op gebroed, maar nu kan het nog: die laaste wijziging. Ik vind dat je nogal opvallend, bijna dwangmatig de baanrand volgt met je sporen, en dat alles nogal haaks, recht en steriel is. Zou de introductie van flexible rails, wijdse bogen en meer natuurlijke ligging van spoortrajecten en stationsemplacementen geen optie zijn, zonder het plan op zich te veranderen?

Hoe dan ook, veel succes met de bouw van je baan!
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Hij heeft flexrails genoemd, Michiel. Anders zou ik hetzelfde gereageerd hebben  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Stieven76

Eéntje om te volgen  ;)
Veel succes en plezier gewenst.

Sattrickske

Götterdämmerung, hmmm, ook van de Iron Sky film?
Mijn aandacht heb je al 8)  Wat zijn trouwens de afmetingen?

Jurgen

Zijn die planken voor je spiraal niet aan de smalle kant? Ik veronderstel dat daar 2 sporen moeten liggen en dan lijkt het me vrij smal.
Of is het gewoon het effect van de foto. Je weet wel, een grote ruimte met een plankje want datzelfde plankje kan in een kleine ruimte een gigantisch stuk hout zijn hé.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Doornroosje

Jurgen, die planken zijn echt wel voldoende breed: 16cm. De ovaal is trouwens 1m60 op zijn langste kant, ik denk dat de foto de grootte geen eer doet. Kwestie van de hellingspercentages niet te hoog te maken. 2.6% naar beneden en 2.4% omhoog. De bochten zijn R3 en R4 van Fleischmann, met 2 rechte stukken tussen die van de cirkel een ovaal maken.

En inderdaad flexrails worden echt wel gebruikt. Het grote station ligt bijvoorbeeld in een bocht, net als het middelgrote. Enkel het 3-sporige eindstation denk ik recht uit te voeren, maar zo ver ben ik dus nog niet. De lange afstanden lenen zich ideaal tot realistische flauwe bogen. Het plan is slechts een leidraad. Ik ben namelijk niet zo goed in het tekenen van flexrails met een pc-programma. Met de losse hand gaat het veel beter, en dan komt alles wat natuurlijker over. En Michiel, suggesties blijven altijd welkom.

Afmetingen van het plan: 8.5m op 5.5m.

Havoc

Wat ben je daar aan het brouwen zeg...

Heb nooit veel foto's gezien van duitse stations van tijdperk 1-2 maar voor mij lijken die meer bij tijdperk 3-4 te passen. Ook het overal dubbelspoor doet me daaraan denken.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Doornroosje

#12
Even een kleine update. Werken hebben wat stilgelegen door verschillende redenen: derde kindje geboren, voorbereidingen Ironman en verdere verbouwingen aan huis.

Wat is er wel gedaan: een stuk van de onderbouw, vooral aan de kant van het groot station.


De eerste rails van het station liggen al voorlopig, de flexrails nog zijn nog kaarsrecht.

De klimspiraal staat er, die moet nog wel in hoogte afgesteld worden.

Nog een paar cm hoger en dan staat die goed.

Toch een behoorlijke lengte, die wisselstraat!






dani

dit schiet zo te zien toch een flink eind op, man !

Ik zag trouwens op je eerste foto's een aantal mandflessen met waterslotjes er op...   Zijn die inmiddels leeg ?  Dan gaan je sporen krom liggen hoor :-) :-) LOL.

Doe vooral zo voort, het wordt een indrukwekkende baan met veel mogelijkheden.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

TBCédric

Inderdaad, al heel veel opsgeschoten ondanks jouw drukke leven! :D
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.