Zwarte Piet mag misschien niet meer

Gestart door janieburton, 20 oktober 2013, 00:43:18 AM

Havoc

Met vakantie voor onbepaalde duur.

Rangeerduivel

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 20 oktober 2013, 20:23:36 PM
Citaat van: Jurgen op 20 oktober 2013, 20:17:01 PM


Die heten al een tijdje niet meer zo. Ik kan echter niet meteen op de nieuwe naam komen.




Men noemt dat nu een beetje deftiger 'negerzoenen'...

;)

Metpetergaathetbeter

negerpuisten zou eigenlijk meer voor de hand liggen !

Groeten Peter ;)

gardevil

Beste Nederlanders, Medelanders,

Ik zit hier heerlijk in mijn kasteel in Madrid,
Maar van het volgende begrijp ik geen sikkepit.
Ook Sinterklaas gaat tegenwoordig digitaal,
ok, ik ben oud en snap het niet allemaal.

Wat is daar nu opeens aan de hand ?
Wat verneem ik nu over jullie kleine kikkerland ?
Willen sommige van jullie mijn pieten niet meer ?
Ik zou bijna zeggen "Daar gaan we weer !"

Elk jaar om deze tijd, geloof het of niet.
Begint er ergens iemand te zeuren over zwarte piet.
Hij zou een neger zijn, "een slaaf" en bovenal ZWART !
Ik heb het met dit verhaal nu echt wel gehad.

Mijn pieten zijn allemaal stuk voor stuk , zowaar ik hier zit
allemaal hartstikke, heel erg ontzettend WIT !
Maar die mannen klimmen en klauteren, heel diep in de nacht
Door schoorstenen heen, want jullie hebben al "zo lang gewacht!"

Zo'n schoorsteen is van binnen echt heel erg smerig en vies.
Daar moet je eens over nadenken, is mijn devies !
Niks negers, zwartjes, slaven of de verkeerde kleur.
Allemachtig, elk jaar weer dat gezeur !

Het is makkelijk om hier te zeggen,
maar wil dit ook eens bij jullie neerleggen :
Heeft Sinterklaas OOIT wat gezegd of geschreven
Waar respect voor elkaars traditie's is gebleven ?

Moslims vieren elk jaar weer hun ramadan.
Een periode van bezinning waar ik me wel in vinden kan.
Ik zeg dan toch ook niet hier vandaan
Dat zij de economie naar de sodemieterij laten gaan ?

Bijna een maand overdag zonder drinken en eten.
Ik vind het goed, de moslims moeten het zelf weten.
Ik heb respect voor de mensen die bezinnen,
alleen zou ik er zelf nooit aan beginnen.

Een marrokaan vindt men in het algemeen een crimineel.
Ze zijn er wel bij, maar dat is echt niet veel.
De Marrokanen die ik zelf heb leren kennen
Kunnen gewoon niet aan die "gekke" Hollanders wennen.

Of Polen, gekomen naar Nederland om de kost te verdienen.
Breken in, stelen, of rijden weg zonder te betalen voor de benzine.
Werken in Nederland, zijn ook mensen met een hart van binnen.
Alleen maar werken om te zorgen voor hun gezinnen

Dan komt het, het grote hangijzer!
Let goed op, misschien word je wat wijzer...
Surinamers, Afrikanen of afkomstig van de Antillen.
Willen eigenlijk precies wat wij zelf ook heel graag willen.

Sommige van die mensen met een andere kleur,
Hebben niets te doen, en vervallen in gezeur,
Elke keer weer om deze tijd van het jaar,
is het gezeur van de gekleurde mensen daar.

Piet is zwart, een slaaf en neger.
Nou lieve mensen je hersens kunnen niet leger.
Piet is traditie, zoals Keti-Koti of de herdenking van Anton De Kom
Dus doe nou eens rustig en reageer niet zo dom !

Elkaar affikken, beledigen, en zeuren over discrimatie.
Hou toch eens op ! Wordt serieus, en leef mee in deze natie.
We verwelkomen elke kleur, geslacht en cultuur !
NU ophouden met het gezeik ! Anders kost me weer een uur !

Ik adviseer Licht, lucht, liefde, leven en los laten.
Dan wordt het allemaal harmonie, dat krijg je vanzelf in de gaten.
Dus : NOKKUH nou , in Nederland!!
Anders neem ik ZELF de roe ter hand !

Een hele, hele boze Sinterklaas.
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

tsjoektsjoek

de sport verloedert
modelspoor verbroedert

janieburton

 

chef garde

Ronduit triest dat volwassen mensen een kinderfeest kapot moeten maken omwille van "racisme" ... 

Zijn die volwassen zeurpieten dan zelf de gezelligheid, de opwinding, het verlangen, soms ook het gehuil uit hun kindertijd vergeten misschien???  Elk van ons kan zich herinneren dat het schoentje gezet werd, dat je liedjes zong, dat je 's avonds (tevergeefs) probeerde om niet in slaap te vallen in bed in de hoop om misschien zn paard, zn zwarte pieten of de heilige man zelf te horen of te zien.  En hoe je 's ochtends opstond, vroeger dan anders, en een tafel met lekkers en speelgoed vond.  Man man, wat een tijd!!!  Wij hebben nog geen kinderen, maar k zou het hen (en andermans kinderen) zeker niet willen afpakken!

argilla

Tja in het stukje land tussen Denemarken en Vlaanderen zijn ze nu eenmaal goed in het.....doorschuiven van  zwarte Piet naar elkaar   :-\
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Jurgen

Kijk hé, ben je niet akkoord, doe dan gewoon niet mee.

Ik heb in een school gewerkt waar veel allochtone (nog zo'n verbannen woord) kinderen naar school gaan. Bijna al die ouders deden niet mee met die traditie van de Sint met zijn Pieten, er was er zelfs 1 die gewoon vroeg om zijn kind dan maar even in een ander gebouw te plaatsen weg van heel dat gedoe. Onze directie lapte dat gewoon aan zijn voeten en liet dat kind meedoen.
Je moest eens zien hoe snel die kinderen op de snoepjes vlogen, nog sneller dan onze "witte" kinderen!

Sinterklaas is gewoon 1 van die momenten dat een kind gewoon weer kind kan en mag zijn, iets om naar uit te kijken, iets waar ze plezier kunnen mee maken. Ze moeten al een heel jaar stil zitten in de klas, in de kindercrèche, op de speelpleinen,... want er is altijd wel een buur die vindt dat ze te veel lawaai maken en daar waar ze niemand tot last zijn mogen ze niet komen. Laat ze hun Sint toch gewoon hebben.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

PietB

Citaat van: chef garde op 21 oktober 2013, 09:59:09 AM
Ronduit triest dat volwassen mensen een kinderfeest kapot moeten maken omwille van "racisme" ... 
Je wordt er gek van, in Nederland is er een bepaalde groep idioten die elke gelegenheid aanpakken om het meest riviale gebeurtenisje te koppelen aan Nederlands niet zo heel nette koloniale verleden.

Citaat van: chef garde op 21 oktober 2013, 09:59:09 AM
maar k zou het hen (en andermans kinderen) zeker niet willen afpakken!
Precies, Wouter!

grt Piet.

argilla

Citaat van: Jurgen op 21 oktober 2013, 10:40:36 AM
Kijk hé, ben je niet akkoord, doe dan gewoon niet mee.

Ik heb in een school gewerkt waar veel allochtone (nog zo'n verbannen woord) kinderen naar school gaan. Bijna al die ouders deden niet mee met die traditie van de Sint met zijn Pieten, er was er zelfs 1 die gewoon vroeg om zijn kind dan maar even in een ander gebouw te plaatsen weg van heel dat gedoe. Onze directie lapte dat gewoon aan zijn voeten en liet dat kind meedoen.
Je moest eens zien hoe snel die kinderen op de snoepjes vlogen, nog sneller dan onze "witte" kinderen!

Sinterklaas is gewoon 1 van die momenten dat een kind gewoon weer kind kan en mag zijn, iets om naar uit te kijken, iets waar ze plezier kunnen mee maken. Ze moeten al een heel jaar stil zitten in de klas, in de kindercrèche, op de speelpleinen,... want er is altijd wel een buur die vindt dat ze te veel lawaai maken en daar waar ze niemand tot last zijn mogen ze niet komen. Laat ze hun Sint toch gewoon hebben.


Gelijk heb je Jurgen goed gezegd!


Trouwens die zwarte Pieten hebben niets maar dan ook niets te maken met welke huidskleur dan ook.
Komt overgewaaid van de Analsakische landen, waar men in de 18 en 19 eeuw schoonsteenvegers had die bij de gegoede burgerij ( opkomst van de industrie ..cookes) de schoorstenen lieten vegen. Men had iemand nodig die in de schouwen "opblokkingen en e.d kon verwijderen. Men gebruikte daarvoor kinderen die lenig soepel en smal waren ( en nu een boompje opzetten tegen kinderarbeid) dus...kinderen gingen er wit in en kwamen er zwart uit ! Vandaar de zwarte pieten! ! ! Roet en soet vandaar het zwart ! ooit al bejaarde Pieten gezien als helpers van de sint ? ? Dacht het niet
Er zijn talrijke geschriften van ongevallen met die kinderen bewaard er is zelfs ooit een film over gemaakt ( de naam ontsnapt mij) ..


Maar ja mijnheer Prem dinges... kent zijn geschiedenis niet zo goed enfin hij heeft de belangstelling gekregen die hij wilde en de anderen zijn gewoon op die kar gesprongen.


Wat is het volgende de mijnwerkers ter discussie stellen ? ? Wit naar onderen en zwart terug naar boven ...racisme...racisme .... :( :( [size=78%] [/size]
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

argilla

Deze middag in het één journaal nog een mevrouw gehoord die zich behoorlijk opwond over de " zwarte pieten" . Deze mevrouw ging volledig de mist in want ze kende de voorgeschiedenis niet van de zogezegde "zwarte pieten". Jammer dat deze mevrouw zich publiekelijk belachelijk maakte door haar onkunde op gebied van onze culturele geschiedenis.


Het jammerlijke is dat sommigen onder de negroide bevolking wel respect vraagt van onze kant, hetgeen niet meer dan normaal is, maar dat het omgekeerde niet waar is maw respect voor ons cultureel erfgoed en cultuur.
Ik "dacht" altijd dat het van  beide kanten moest komen maar zo te horen,  is het alleen  éénrichtings verkeer van onze kant uit. Spijtig zeer spijtig. We kunnen er allebei van leren. :(


Of is ook hier weer een "verborgen" agenda in het spel , op de kap of liever het hoofd van de kinder( en)vriend? ?




argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

liefhebber

 

Ludwig

Echte Waanzin... :o
Ik ben eens benieuwd wanneer deze onzin naar hier overwaait.
Lang zal het niet meer duren.
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

Jefftrack

Het is werkelijk bezopen ...... maar even mee gaande in de zotheid, de VN dame die het onderzoek nog moet starten had de conclusie wel al klaar.... afschaffen en over op de kerstman. Daar komt dan direct het volgende probleem..... de kerstman wordt geholpen door kaboutertjes en dat is dan weer discriminerend naar de kleine mensen ???

Jeffrey