Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Standaard gaatjesprint

Gestart door bumper, 11 oktober 2013, 13:38:04 PM

bumper

kan iemand mij vertellen hoeveel ampère één baan van een standaard gaatjesprint van Velleman kan verdragen alvorens verzwaard te moeten worden.
Dank bij voorbaat.
Groeten.
Ludo
 

conducteur

Je bedoelt toch strokenprint? Dat is iets anders dan gaatjesprint... Geen idee, maar toch redelijk wat denk ik. Ik denk dat je meer moet uitkijken naar de spanning, om doorslag te vermijden indien je met hoge spanningen werkt.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Klaas Zondervan

Je kunt het ook rekenkundig benaderen. De gangbare dikte van de koperlaag is 35 micron. Bij een breedte van 2mm kom je op een doorsnede van 0,07 mm2. Bij kleine koperdoorsneden mag je met 10A per mm2 rekenen, dus in dit geval wordt dat 0,7A.

Als ik weet dat de stroom boven 1A gaat komen, dan pas ik een van deze twee trucs toe: of ik soldeer een draad over de hele lengte van de koperbaan, of ik neem 2 koperbanen parallel.

bumper

Rian, het is inderdaad een strokenprint die ik bedoel.
Klaas, bedankt voor de info. Dat is hetgeen ik wilde weten.
Groeten.
Ludo.
 

Geert

Als je eerst enkele niet gesoldeerde gaatjes moet passeren, dan is de breedte wel wat minder dan 2mm!

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Klaas Zondervan

Geert, daar heb je helemaal gelijk in. Bij het gat heb je maar een breedte van 1mm. Maar ik denk dat dat redelijk gecompenseerd wordt door het feit dat de koperbaan een platte strip is, en die kan zijn warmte makkelijker kwijt dan een ronde draad van gelijke doorsnede.

Frank_N

#6
Zo gebruik ik die printen:


Mijn zekering boardje.
Deels "onder gronds" (met blanke draad over de sporen gesoldeerd) anders draden "bovengronds"

CDU voor 5 mechanische FLM tweestanden seinen:


Moge dit je inspireren, Ludo ;)
Groet van Frank

Klaas Zondervan

Dat is ook een goede optie. "Dikke" stromen door draden langs de bovenkant.

bumper

Bedankt iedereen voor de info. Ik had al wel rekening gehouden met de verkleining van de sectie ter plaatse van de gaatjes. Ik ga proberen de aansluitingen van de componenten zo veel mogelijk te groeperen. Deze aansluitingen kun je goed doorsolderen. Deze groepen ga ik dan verbinden met dikke draad boven op de print. Ik ga daar een bepaalde kleur voor gebruiken zodat koperbaanverzwaringen goed te onderscheiden zijn.
Groeten.
Ludo.