schokkende bewegingen loc

Gestart door spinnings, 10 oktober 2013, 12:14:27 PM

spinnings

Een paar maanden geleden ben ik begonnen voor een klein deel mijn baan af te breken omdat de baan in een tunnel los was geraakt. Nu gebruik ik een open tunnel. Tevens heb ik alle verlichting op meerdere transformatoren aan gesloten.
Nu wilde ik na 2 maanden mijn loc (loc G7.1 van Piko) weer laten rijden maar het volgende probleem doet zich voort.

- hij komt langzaam voorruit
- soms rijdt hij met schokende bewegingen

Andere treinen rijdens volgens mij goed.


Ik neem aan dat de loc nu vuil is, maar welk deel en hoe schoon te maken. Ik heb al begrepen dat dit uiterst voorzichtig moet gebeuren. Daarom vraag ik ook liever om het juiste advies.

Gerolf

Waarschijnlijk zijn vooral de wielen vuil, en hoef je de loc dus niet per sé open te maken.
Er bestaan vele manieren voor om wielen te reinigen.
Vermijd in elk geval om ze schoon te krassen, en gebruik geen agressief chemisch spul.
- Alcohol (methanol, of nog beter iso-propanol) op een doekje of wattenstaafje
- dat doekje kan je ook op een stuk stroomvoerend spoor leggen, en door de loc er deels op te zetten "rijdt" je de wielen schoon.
- een zacht houten latje (al dan niet met alcohol) voor hardnekkiger vuil.
Mogelijk zijn ook de stroomafnemers (sleepcontacten tegen de wielflenzen) vuil geworden.
Dan moet je mogelijk wel een schroevendraaier hanteren ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw