Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

wisselstroom loc ombouwen naar gelijkstroom

Gestart door thor, 09 oktober 2013, 15:28:49 PM

dani

mfx en een Ecos II gaan prima samen.
Met de Ecos II kan je trouwens ook in een mfx lokomotief een "vast" adres programmeren, dan ben je van het zelf aanmelden vanaf.   Het moet niet maar het kan.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Davy

Kan je met de Ecos 2 ook twee verschillende Mfx loc's in dubbeltractie laten rijden?

dani

dat heb ik nog niet geprobeerd, maar in theorie zou het moeten kunnen.
De Ecos laat je toe om loks in een "groep" te zetten en die groep wordt dan als meervoudige traktie gezien.  Maar als je loks met verschillende rij-eigenschappen gebruikt zou dat wel eens niet zo efficient of aan te raden kunnen zijn.   Met gelijkaardige loks gaat het wel vlotjes, dat heb ik al getest met non-mfx'ers.   Ik denk niet dat mfx zo veel uitmaakt op dat moment want je selecteert de machines op lok ID in de Ecos.
De fabrikant (ESU) raadt wel degelijk aan om gelijkaardige loks in te zetten voor meervoudige tractie.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Stef71

Iemand een idee wat de gemiddelde kostprijs is om een Ac model om te bouwen naar DC.....


PietB

#19
Dat is niet zomaar te zeggen Stefaan.
Een redelijke indicatie kun je vinden op http://modeltreinen.ath.cx/

grt Piet.

Metpetergaathetbeter

je zou ook kunnen proberen je AC(loc) materiaal kunnen proberen te wisselen voor gelijkaardig materiaal DC, hoewel deze oefening steeds moeilijker wordt ? ;)

peking

Aan Dani,

Sorry maar een digitale stroom is geen wisselstroom , je hebt wisselstroom en dat is sinus en je hebt gelijkstroom en dat is een sinus afgevlakt met dioden.
En een digitale stroom is een puls of gepulseerde stroom en dit in blokvorm.
Heb jij electronica gestudeerd Dani?
Je moet maar eens een scoop aansluiten op die digitale stroom of spanning
Groeten,
Marc

Alberke

Draaibank(je) kopen. Een Dremeltje of Proxxon in een boorstand kan ook. Wielen isoleren is dan een fluitje.
Stoomlocs met metalen chassis (de meeste oude) zijn een stuk lastiger, vanwege het stangenstelsel. Daar waren wielen met plastic binnenkant voor, maar tja... waren...
Ander probleem is de stroomopname; de sleper kan vervangen worden door een haaks contact, maar daar zoek ik zelf al heel lang naar, en de contactplaatsen zijn beperkt tot 2 wielen, dus niet optimaal.
En dan natuurlijk de motor ombouwen met een permanente magneet.
Dus een beetje soldeerwerk.
Dan is er ook het probleem van de lange flenzen; als je rails met laag profiel hebt rusten de wielen op de plastic topjes!
Dan heb je toch die draaibank nodig.
Mijn eerste poging, een P8, nog met de boormachine "behandeld", doet het prima.
Een beetje handigheid en veel zelfvertrouwen....
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Alberke

Citaat van: peking op 07 december 2017, 17:31:08 PM
Aan Dani,

Sorry maar een digitale stroom is geen wisselstroom , je hebt wisselstroom en dat is sinus en je hebt gelijkstroom en dat is een sinus afgevlakt met dioden.
En een digitale stroom is een puls of gepulseerde stroom en dit in blokvorm.
Heb jij electronica gestudeerd Dani?
Je moet maar eens een scoop aansluiten op die digitale stroom of spanning
Groeten,
Marc

Je zou je commentaar toch beter eens goed herlezen voor je het plaatst. Een sinus afgevlakt met dioden? Zit dat in een batterij dan ook?
En de termen spanning en stroom moet je ook eens juist proberen te gebruiken.
Gelukkig begin je met "sorry"  :-\
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Klaas Zondervan

Citaat van: peking op 07 december 2017, 17:31:08 PM
Je moet maar eens een scoop aansluiten op die digitale stroom of spanning
Als je er een scoop op aansluit zal je zien dat de polariteit steeds wisselt. Dus in die zin is het een wisselspanning. Hoewel niet in de klassieke betekenis, want de pulsen hebben verschillende tijdsduur.

Overigens hoeft een wisselspanning niet altijd een sinusvorm te hebben. Je hebt ook blokvormige of driehoekige wisselspanning.

ronny-vdv

Zou een Van Biervliet reeks 60/61 eenvoudig om te bouwen zijn naar DC ?



Bedankt,
Mvg,

ronny-vdv

Rangeerduivel

Citaat van: ronny-vdv op 17 oktober 2018, 13:14:28 PM
Zou een Van Biervliet reeks 60/61 eenvoudig om te bouwen zijn naar DC ?

Bwa..., zoals altijd zeker, enige wat in de weg kan staan is niet geisoleerde assen.
Bij een dc versie kan je ,als je langs onderen kijkt, het zwarte isolatiedeeltje dat tussen as en 1 wiel zit, zien zonder de boogie te openen.
Als je dat niet ziet bij een ac-loc, (desnoods het dekplaatje onderaan eens verwijderen), dan is het waarschijnlijk wel mogelijk om DC-assen te bestellen bij VBv.

Of het voor de rest "eenvoudig" is hangt vooral van je eigen vaardigheden af hé Ronny... :)

;)

philippe_007

ik heb al verschillende VBV locs van AC omgezet naar DC.
De meeste wielen kan je nog bestellen bij VBV.

enkele stappen en je bent klaar:
-sleper uitbouwen, bedrading van de sleper aansluiten op een kant van de wielen
-bestaande bedrading van de wielen (links/rechts) spitsen.

Een beetje soldeerwerk en je bent klaar.

Als de AC loc reeds digitaal is moet je zelf de decoder niet aanpassen, VBV gebruikt de multiprotocol decoders, je zet de loc op de DCC baan en locadres en CV's staan allemaal juist :-)

Dit weekend nog de 55 (MSM Actie 2013) aangepast, voor deze had VBV nog DC Bougies liggen :-)
Er staan er nog 2 op lijstje om te verbouwen, wacht nog op een mailke van VBV ivm dc wielen.

philippe_007

Citaat van: thor op 09 oktober 2013, 15:28:49 PM
Heb recent een wisselstroom loc op de kop kunnen tikken voor een aantrekkelijke prijsje, nu zou deze moeten omgebouwd worden naar gelijkstroom digitaal.
Waar kan  ik daarvoor nog terecht, reeds enkele handelaars waar ik klant ben gecontacteerd, doch die nemen niets meer aan of doen geen ombouwen meer....
Weet iemand van jullie raad of advies ?
dank bij voorbaat

Thor,
over welke loc heb je het?

Eens de bedrading loskoppelen en de wielen uitmeten. Misschien heb je geluk dat de loc reeds is voorzien van DC wielen 

ronny-vdv

@ Philippe,

Dien je ook bijkomende sleepcontacten aan te brengen of zijn deze aanwezig ?

Bedankt,

Ronny
Mvg,

ronny-vdv