"Kleinbahn" (& Klein Modellbahn)

Gestart door Herwig, 04 oktober 2013, 21:55:18 PM

Herwig

#60
@  Olivier,

> Liliput:  progressief, hun tijd vooruit, decennia geleden o.a. reeds motor in losse tender...
(heb hier op zolder 'n Liliput NMBS-stomer  type 26 , inclusief zo'n schattig roze lichtje i.d.   "kachel" ... )

> Kleinbahn:  maken nu nog sommige zelfde locs op ongeveer zelfde, enigszins conservatieve, manier.  O.a. dus deze stomer  "D52" .
Kijk maar 's op Kleinbahns hedendaagse webstek.

Wie van de twee Oostenrijkers uiteindelijk het duurzaamste is/was, is een andere kwestie ... .

( Kleinbahn:  hebben nu ook wel een stel moderne dieselmotorwagens  &   recente samenwerking met Uhlenbrock voor digitale versies...)

marc goovaerts

Een paar fotootjes genomen...
Wat me het meest bevreemdt, dat in bv 'achteruit' de schuif bij A helemaal op zijn eindpunt zit, terwijl het wiel bij C dan eigenlijk al voorbij zijn achterste draai zou moeten zitten. Het geeft bijna de indruk dat stang B te kort of verbogen zou zijn



Wat echter niet het geval is



Het uithalen van de assen in hun geheel is geen mogelijkheid. Ze zitten doorheen het frame en dat is een massief blok metaal. Nergens een spleet of vijsje te zien.
Als beginneling ben ik eerder voorzichtig met vijs-, wring-  en breekwerk. De voorste bevestiging van de aandrijfstang is trouwens heel moeilijk te bereiken.
Misschien laat ik de boel de boel en zet deze niet in de verkoop. Maar hou ik hem als souvenir aan ons vader. Ik vind het trouwens een heel elegante loc...

Huugooke

of dat nu vooruit of achteruit is, dat mag geen invloed hebben op de afstand.
Die derde stang kan wel storen, is die misschien verdraaid onder de bout?

Kees-Jan

Bij deze:

kwartje_valt by Rail-Kees, on Flickr

Dat maak je voor een paar centen. Geen dure tools voor nodig als alle assen maar op dezelfde manier aan beide kanten tov elkaar staan.

Herwig

@ Marc Goovaerts,

" als beginneling "   schrijf je.   Nee toch.

Heb je (nog) een andere Kleinbahn-stoomloc om eventueel de opbouw & het functioneren van het stangenmechanisme te vergelijken ?

raf

ja malletje is een goed idee maar dat werkt niet bij deze loc
je kunt namelijk de wielen er niet uit halen daar ze door het frame zitten

als die grote koppel stang helemaal onder staat dan moet dat kleine lepeltje recht naar boven staan
en de schuif in het midden van de geleider

dit geld voor alle loco's met deze schuif beweging
http://www.steamlocomotive.com/appliances/valvegear.php

hier zie je de werking er van

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Herwig

Als je de fraaie, fijne doorkijk-spaakwielen van deze laatste H0-stomer (foto) vergelijkt met de sterk vereenvoudigde volle "spaak"-wielen van de Kleinbahn-stoomloc....
Maar ja, het Oostenrijkse Kleinbahn had in de jaren zestig catalogusprijzen van pakweg 1/3de van het toenmalig Duitse H0-materieel.


( die 0.W.Young zag graag veel drijfstangetjes, zeker ? )

marc goovaerts

@ Raf: Bedankt, duidelijke uitleg. Maar zo ver krijg ik de wielen zelfs niet gedraaid.
@ Herwig: Nee, dit is de enige Kleinbahn die in de collectie zit.
Inderdaad, ons vader zou zijn ogen nogal open trekken alshij de kwaliteit van het huidige aanbod zou zien. En de uitgebreidheid van het aanbod aan Belgisch materieel nu. Hij had er 'in den tijd' nogal wat voor over om Belgisch materieel vast te krijgen, wat dit soort omschilderingen uit de ateliers van Hünerbein kwamen niet goedkoop...

raf

marc ik zou die koppel stangen (kleintjes)los maken aan beide kanten
dan zou ik kijken of de wielen zonder dat schaar mechaniek wel rond draaien
indien ze dit dan wel kunnen dan zit dus het probleem in de scharen (verkeerd in elkaar gezet)
dan zou ik dus aan een kant beginnen met te kijken hoe alles moet staan
de linker kant daar heb je bij de foto een voorbeeld dus ik zou met die kant beginnen

de grote drijfstang naar onder zetten
dan de schuifstang er aan en het kleine krukje naar boven en dit vast monteren
het schuivend gedeelte moet dan in het midden van de geleiders zitten

als alles dan nog soepel loopt de andere kant het zelfde doen en dan zou de loc perfect moeten lopen

stangen krimpen niet al worden ze 100 jaar
of de schuif stangen zitten te ver naar voor gemonteerd in het loc frame dat zou ook nog kunnen
soms vallen die in een slipje in het frame en als er meerdere zijn kunnen ze in de verkeerde zitten


gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Herwig

aan Marc Goovaerts,

Aan die rode Kleinbahn doosjes te zien is die   "type 26"   stoomloc nog niet zo heel erg antiek, dacht 'k.
Kun je ergens vaststellen wanneer plusminus de loc is aangekocht bij Hühnerbein? Heb je nog een rekeningetje of iets anders, misschien? ( * )
Wel een beetje merkwaardig dat Hühnerbein een Kleinbahn, en géén ànder merk (Liliput of Fleischmann) heeft omgeschilderd en verkocht.... .
Kleinbahn werd namelijk alleen verkocht in hun eigen winkels in Oostenrijk + 1 filiaal in Zwitserland.

( *   'k heb nog een Kleinbahn-factuurtje   A° 1959...)


marc goovaerts

Nee, geen rekening of factuur meer te vinden.
Enkel een zelfklever op de zijkant van het doosje met 'Type 26 - BELGISCH - Kuppl. (Fl. zugst) - 212,-  - (netto)'

Overal waar we gereisd hebben, heeft ons vader wel achter materieel gezocht. Maar in Innsbruck was dat vooral Ibertren (vreemd genoeg).

Maar naar Hunerbein was het minstens twee keer per jaar 'bedevaart', om telkens met dozen vol terug te komen. De Belgische ombouwingen werden de ene keer besteld, de volgende keer afgehaald.

janieburton

Citaat van: Herwig op 03 augustus 2014, 00:15:37 AM
.... .
Kleinbahn werd namelijk alleen verkocht in hun eigen winkels in Oostenrijk + 1 filiaal in Zwitserland.

( *   'k heb nog een Kleinbahn-factuurtje   A° 1959...)

Doen ze dit nog steeds zo, met hun eigen winkels
 

marc goovaerts

Citaat van: marc goovaerts op 03 augustus 2014, 01:41:49 AM
Nee, geen rekening of factuur meer te vinden.
Enkel een zelfklever op de zijkant van het doosje met 'Type 26 - BELGISCH - Kuppl. (Fl. zugst) - 212,-  - (netto)'

Overal waar we gereisd hebben, heeft ons vader wel achter materieel gezocht. Maar in Innsbruck was dat vooral Ibertren (vreemd genoeg).

Maar naar Hunerbein was het minstens twee keer per jaar 'bedevaart', om telkens met dozen vol terug te komen. De Belgische ombouwingen werden de ene keer besteld, de volgende keer afgehaald. Ik kan me enkel inbeelden dat Hunerbein speciaal voor zijn (nogal uitgebreid) Belgisch klienteel zelf er een aanal aangekocht heeft om en 'Type 26' te kunnen verkopen. Naar het schijnt kunnen we het ook aan 'de oude' Hunerbein niet meer vragen, want die zit 'hierboven' waarschijnlijk met ons vader gezellig te keuvelen... De omschilderingen die ons vader zelf ondernam haal ik er zo uit hoor (geen airbrush, maar penseel met een stevige laag verf).

Herwig

212,-   =  D-Mark, verondersteld ... .

marc goovaerts