"Kleinbahn" (& Klein Modellbahn)

Gestart door Herwig, 04 oktober 2013, 21:55:18 PM

argilla

voor alle duidelijk het is toch over deze loc van Kleinbahn dat we het hebben toch ?
Want deze loc is één van de betere modellen . Enorme trekkracht dank zij de 2 motoren op ieder wielstel.










argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Rangeerduivel



Stel u gerust Marc,
Het is 'm inderdaad. 
Zo te zien nog met het oude chassis,dus jij hebt tot nu toe geluk gehad!

;)

argilla

ik zou niet weten wat er mis zou moeten zijn met de loc. Zo te lezen zijn er hier die klagen van het chasis.  Het was één van de eerste locs die ik in DCC heb gekocht. Nu na zoveel schaal km doet hij het nog steeds heel goed .
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Herwig

@ Argilla,

Dit is inderdaad de NMBS-dieselloc  type 210|reeks 60  van de fabrikant   "KLEIN Modellbahn" , in geel-groene livrei.
(en   NIET  van het oudere merk Kleinbahn, dat produceerde dus GééN Belgische locs.  Zie hierboven in deze topic)

Het is inderdaad merkwaardig dat er     uitzonderingen     waren/zijn met toch een goed chassis, dat    niet    uit elkaar barst.
Dat u tevreden bent met de aandrijving, is ook een pluspunt.

'k Moet op zolder toch ' s eerstdaags mijn exemplaar  type 210 (oude schildering voor 1971) opzoeken en controleren.

..., Herwig.




Herwig

forumlid     "1op32" = Geert      maakt elders i.h. forum melding van zijn    "Klein Modellbahn"   reeks 6O, die  (citaat:)   "in 16 stukken uit elkaar is gebrokkeld" .

Dus het lijkt er echt wel op dat goede chassis een minderheid vormen  (?).

..., Herwig.

Herwig

Klein Modellbahn:

~  Op dit  forum   (het   "oude"   ?) werd in   2007  ,    MAANDEN   geconverseerd over het gebroken KleinModellbahn-chassis.
'k Heb deze  "antieke"  forumberichten, bijna per ongeluk, ontdekt op   "G^^gle"  .. .

_______________

Nog info:

~   A° 1984:   Klein Modellbahn wordt opgericht door Oskar Klein Junior, als afsplitsing van Kleinbahn.  De bedoeling is fijnere, meer correcte H0-modellen te produceren, hoofdzakelijk Oostenrijkse, maar ook andere, o.a. dus de NMBS-6O... .;
~   Midden jaren '90: chassis  ("Rahmen") met slechte, toegeleverde,   "Zinkal"-legering, met vele klachten.
~   A°  2008:   Stop productie;
~   A° 2010:   Stop verkoop, t.g.v. een rechtzaak met Roco, dat een deel van de modelletjes & rechten had overgenomen.
~   A° 2011:  ex-Klein Modellbahn heet dan  KkMB-Oskar Klein:  verkoop van tijdperk I-Oostenrijkse locs en Heris-vertegenwoordiger
      voor Oostenrijk.
~  er zouden ook connecties zijn geweest met het merk  "M + D" ;   

Groeten,      Herwig.                               

Metpetergaathetbeter

Citaat van: Herwig op 19 oktober 2013, 22:50:46 PM

~  er zouden ook connecties zijn geweest met het merk  "M + D" ;   

Groeten,      Herwig.                               

ik heb een et M+D set met 6 verschillende E stortwagons van verschillende Ooosteuropese spoorwegmaatschappijen !

groeten Peter ;)

Herwig

#37
@ Metpetergaathetbeterenbeter,

En die wagens met het    HANDELSMERK   "M + D" , werden die misschien geproduceerd door de    FABRIKANT    Klein Modellbahn?

En naar het schijnt zijn  E-wagens  "gewone open wagens"   (soms bakwagens genoemd).
En open wagens met    "lossing met zwaartekracht"    zijn  F-wagens...., maar met    "openlegbaar dak"   zijn het dan weer  T's... .

Klein Modellbahn heeft inderdaad NMBS-E-wagens gehad, die   "mooi geblutst"   waren uitgevoerd.

..., Herwig.

[ deze tekst aangevuld met de  E, F en T     UIC-coderingen ]


raf

Hallo

vroeger een een KMB type 60 gekocht en nadat een vriend me eens kwam opzoeken bleek het chassis ook uit elkaar te vallen
deze week bij de bekende bouwer (PB)een nieuw chassis besteld voor 65.95 euro thuis bezorgd
ik ben eigenlijk een scheeps modelbouwer maar ik heb ook een model spoor baan op zolder liggen
waar ik af en toe eens een beetje aan door werk
allemaal belgische loco's behalve de telex rangeer loco's van marklin
ik rij alles daar een eigenbouw sturing schakelt tussen de verschillende loco's die zich in de vakken bevinden
alles rijd op gelijk stroom dus ook de marklin loco's (ombouw schakelwals met diode's)
ik rij dus niet digitaal maar gewoon analoog
een initiatie spoor zorgt er voor dat de computer weet welke lok zich waar bevind
dus een nieuw trein stel word op dit spoor op de baan gebracht
een marklin wagon achter een KMB geeft kortsluiting andersom geeft geen problemen

gr raf 


If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Herwig

P.B.-chassis:

Dus:     [ NU ] ( november 2013) kost de P.B.-messing vervangbodem voor de Klein-NMBS reeks 60:     66,- Euro,  thuisgeleverd.
Dank voor de info.

raf

hallo

chassis is binnen en gemonteerd
de loc loopt weer zoals nooit tevoren
ik ben er zeer blij mee dat hij terug hersteld is kunnen worden
wel een paar kleine probleempjes maar die zijn dankzij de voortreffelijke handleiding opgelost
hij loopt weer zoals voorheen

hier een foto


gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Herwig

gerestaureerde Klein Modellbahn met nieuw PB-chassis:  goed zo......

raf

kem een filmpke er van hoe hij nu loopt

http://www.youtube.com/watch?v=ypi9fKdU-tU

op 38 sec. dan zie je hem rijden
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Stedahult

Mvh. Steef

Herwig

aan Steef (Stedahult),

Dank voor deze Skandinavische Kleinbahn-informatie, erg interessant.
De foto's dan toch. Desondanks het Zweeds & Noors wat klank betreft soms lijkt op plat-Antwerps, ben 'k die noordse talen niet machtig...

'k Bezit Kleinbahn-materieel hoofdzakelijk uit de jaren zestig. Dus verschillende dingen op die Zweedse site kwamen me bekend voor.

2 erg rare spullen:      -dat Kleinbahn H0-spoor op een vaste bedding, nooit gezien;
                                   -die merkwaardige bruin/beige transformator met die originele draaiknop;

Merci voor deze Kleinbahn-foto's.