Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

"Kleinbahn" (& Klein Modellbahn)

Gestart door Herwig, 04 oktober 2013, 21:55:18 PM

Herwig

@ Guy H.,

Dus    niet    zelf beginnen knoeien... .

Was er trouwens in jullie club niet nog iemand  ( " M. T. " ? )  die de ombouw met het P.B-chassis   "blindelings"  kon uitvoeren en voor zichzelf een ganse vloot had  "geopereerd"  ?

Groeten,    Herwig.

rovanko

Ach ja, Herwig,

Ik kan niet zeggen dat er een vorm van nostalgie zich van mij meester maakt als ik terugdenk aan de keren dat ik in een Oostenrijkse stad een Kleinbahn filiaal bezocht, maar ik heb er indertijd wel van alles gekocht met name Zwitserse personenrijtuigen - ongelofelijk verkort - maar dat deed er toen niet toe. Ook de fabriekjes annex verkooplokaal in de Gatterederstraße 4 en 6 in een buitenwijk van Wenen heb ik bezocht zowel vóór als na de afsplitsing van Klein Modellbahn.

Wat zal ik er van zeggen? Ik had altijd een beetje de indruk dat Kleinbahn voortborduurde op het staatswinkel-systeem uit de tijd van de Sowjetbezetting van een deel van Oostenrijk. Het waren echte "verkooplokalen" zonder kraak of smaak, meestal beheerd door wat oudere tamelijk autoritaire dames maar wel met verstand van zaken. Ook de weigering van Kleinbahn om hun produkten buiten Oostenrijk via de normale handel aan te bieden had daar wat van. Wel hadden ze een tijdje een filiaal in het super "kapitalistische" Zürich..... De meest ideale plek om inkopen te doen was voor mij Bregenz aan het Bodenmeer waar ik dankzij mijn Europese werk tamelijk regelmatig met de trein passeerde. In die Oostenrijkse stad ontstonden tot mijn vreugde in de loop der tijden wel drie treinenzaken die toen Liliput gingen verkopen. Wat ik daar aan Liliput materieel kocht rijdt bij mij nog steeds rond, met name Deense- en Luxemburgse versies van veelal oorspronkelijk Duits materieel. Ook Oostenrijks materieel want dat voerden de Duitse producenten niet.

Het traditionalisme van het bedrijf Kleinbahn is kenmerkend. Ook later beperkte men zich tot sterk verkort materieel met enkele onverwachte uitzonderingen in de vorm van toenmaals moderne goederenwagens (die nog steeds(!) op mijn baan rondrijden), maar dat verkorte spul paste écht niet meer in mijn latere "beleving" en is in een diepe lade verdwenen (niet verkocht en ook niet in de prullenbak).

Het verwondert me nog steeds dat Kleinbahn met zijn produkten een bevredigende afzet behaalt anders waren ze wel failliet gegaan. Ik merk dit op omdat de afgesplitste firma Klein Modellbahn ondanks zijn zeer aantrekkelijke assortiment van met name goederenwagens en wat oudere versies rijtuigen het op de een of ander manier niet volhield. Roco maakte er dankbaar gebruik van!

Gegroet,

rovanko

Herwig

@ Robert   "Rovanko",

Dat is 't:      een plezierig en interessant Kleinbahn-verhaal.
Sober, stoer en conservatief, zo zouden we misschien de firma en de treintjes kunnen omschrijven... .  Alhoewel ze nu dus toch enkele hedendaagse motorstellen aanbieden en...zelfs digitaal .

Groeten,    Herwig..

Herwig

@ Huugooke,

U heeft een P.M. over Kleinbahn.                       Groeten,  Herwig.

Herwig

@ Huugooke,

Nieuw P.M. aan u,            Herwig.

janieburton

De modeletjes van Kleinbahn lijken prijsgunstig.
 

Herwig

@ Janie Burton,

Kleinbahn = goedkoop ?

Ja & neen:  vermoedelijk zijn ze technisch nog van een àndere generatie.  'k Hoop nog steeds dat hier iemand ons hier inlichtingen kan bezorgen over een recent aangekochte Kleinbahn-loc.                                             En,  heeft  Pico  ook niet locs à    +/- 100  Eurootjes?
Uhlenbrock is de Kleinbahn-compagnon voor digitaal. Er wordt  (behoudens enkele uitzonderingen)  nog géén kortkoppel-systeem gemonteerd.
En toch heb 'k al 's de neiging gehad die 4-assige OBB-lijndiesel te bestellen, de gewone of de verweerde versie. Die geweatherde versies zijn eigenlijk toch ook wel een teken van een beperkte   "hedendaagsheid"   in het Kleinbahn-beleid.
~Herwig

janieburton

Ik dacht dat de Kleinbahn modellen niet echt op "schaal" zijn.
 

Herwig

Kleinbahn:   H0,  of niet op schaal?

Enkele nieuwere motorstellen en een rangeerlocje  zouden op schaallengte zijn uitgebracht & ook een paar goederenwagens.

De ontwerpen van de rijtuigen zijn dus (bijna) alle pakweg minstens een 1/2 eeuw oud.  De te korte SBB-groene rijtuigen die m'n ouders voor mij meebrachten van AU-Salzburg rond 1960, staan nog steeds in de catalogus.

Bij de draaistellocs monteert men    per bogie    1 Mabusschi motor die aandrijft via tandwiel. Of dit zonder meer slecht(er) zou werken valt niet zo maar te beweren. Van de Trix-aandrijving wordt ook weinig goeds rondverteld.
Kleinbahn zou ondertussen wel led-verlichting monteren, maar dit misschien alleen in de digitale uitvoering?  (is niet zo duidelijk...)

..., Herwig.

Rangeerduivel

Wat die aandrijving betreft,
die 2 motoren van de hld 60 hoor ik toch liever dan de éne van Trix
Alleen heb ik de indruk dat ze nogal veel stroom vragen,ze wachten nogal lang vooraleer ze vertrekken(digitaal gemaakt!)

gr
Rudy
;)

Herwig

Motoren?         Mabusschi?

Waren toen de motortjes van Kleinbahn en Klein Modellbahn dezelfde? Zou natuurlijk best kunnen, dat de beide broers toen dezelfde toeleveranciers hadden..(?).
[  "Toen"   =   productieperiode van de Klein Modellbahn B-diesel 60]

..., Herwig.

janieburton

Citaat van: Herwig op 19 oktober 2013, 00:00:22 AM
[  "Toen"   =   productieperiode van de Klein Modellbahn B-diesel 60]

..., Herwig.

Was dat toen ook geen flater, na een tijdje waren daar toch problemen mee of vergis ik me
 

Herwig

@ Janieburton,

Ter info:  als je het over dezelfde problemen met de HLD 60 hebt:  die werden in de vorige reacties, hierboven, reeds besproken... .

..., Herwig.

janieburton

Citaat van: Herwig op 19 oktober 2013, 00:08:37 AM
@ Janieburton,

Ter info:  als je het over dezelfde problemen met de HLD 60 hebt:  die werden in de vorige reacties, hierboven, reeds besproken... .

..., Herwig.

Sorry was vergeten dat het al besproken was, ben juist thuis van een zware werkdag.
 

Herwig

iets vergeten....,

het weze u vergeven....

...,Herwig.