Is mijn trafo nu kapot

Gestart door spinnings, 29 september 2013, 17:22:37 PM


Klaas Zondervan

Citaat van: ysbeer op 30 september 2013, 21:01:49 PM
Die kleine gloeilampjes branden(leven)langer als de op wisselstroom branden.
Daar zou ik wel eens een verklaring voor willen zien. Want die is er niet. 8)

ysbeer

Citaat van: Klaas Zondervan op 30 september 2013, 21:51:29 PM
Citaat van: ysbeer op 30 september 2013, 21:01:49 PM
Die kleine gloeilampjes branden(leven)langer als de op wisselstroom branden.
Want die is er niet. 8)

Ja klaas ,als die er niet is dan kan ik hem ook niet geven.
Er naar vragen is dus absoluut zinloos las je alles al van te voren weet..
Maar het is wel waar,bij kleine zeer dunne gloeidraad verkoold de draad aan een zijde bij gelijkstroom, en aan twee zijde bij wisselspanning.
wim.


Klaas Zondervan

Sorry Wim, maar daar geloof ik werkelijk niks van.

Sattrickske

Citaat van: Klaas Zondervan op 30 september 2013, 23:09:40 PM
Sorry Wim, maar daar geloof ik werkelijk niks van.
Nochtans Wim heeft gelijk.  Lampen leven minder lang wanneer je er DC door jaagt.  Alles heeft de maken met de elektronen-flow en dikte van het filament.  Bij DC heb je deze flow in één richting, bij AC verandert deze 50/60 maal per seconde.  Gevolg, bij AC is de flow over langere tijd gemeten = 0; bij DC duidelijk niet.  Al deze elektronen moeten hoedanook door het filament van het lampje gejaagd worden en blijkbaar hebben dunne filamenten een probleem met slijtage wanneer je er DC door stuurt.  Het filament zal in geval van DC steeds breken aan de plus-kant van de bevestiging aan de geleider, omdat daar een 'bottleneck' zit (relatief dikke geleider tgo dun filamentje).  Als je AC gebruikt, worden beiden kanten van het filament even zwaar belast, maar elk krijgt maar de helft van de lading elektronen erdoor.  Dus in theorie gaat je lamp 2x langer meer met AC stroom dan met DC stroom.  Ik zeg dus wel 'in theorie'; in de praktijk zal het filament het begeven op de zwakste plek en daar speelt dan de kwaliteit van het filament mee.
Zo heb ik het inder geval aangeleerd in de cursussen elektronica en physica...

Maar nu zijn we wel effe serieus off-topic aan 't gaan...

Klaas Zondervan

Ik vind dit nog steeds een merkwaardige verklaring. Het hele bottleneck verhaal slaat nergens op, want in een elektrisch circuit is op elk moment de stroom overal hetzelfde. Dus maakt het voor de belasting niks uit in welke richting de stroom loopt.

ysbeer

Klaas

Er zijn echt dingen waar jij nog nooit van gehoord heb.
Ik begrijp wel dat dit jou heel erg tegen valt
Maar draag het als een zeeuwse kerel.
En bedenk ,er zijn ook genoeg zaken waar wij nog nooit van gehoord hebben
wim

Klaas Zondervan

Wim, ik wil mijn verlies best dragen. Maar voorlopig ben ik daar nog niet aan toe.
Ik geloof er nog steeds geen bal van, omdat het verhaal gewoon te bizar is om waar te zijn. Het is strijdig met alles wat ik heb geleerd en meegemaakt in de elektrotechniek.
Maar misschien kun je me overtuigen door een verwijzing naar een min of meer wetenschappelijke verhandeling over dit fenomeen.

Gerolf

Als het gloeidraadje dunner is op de overgang tussen "vrij" filament en het deeltje dat in het glas is gegoten,
is dat een verklaring voor meer weerstand, of minder koeling, of ... en uiteindelijk voor de kwetsbaarheid op die plekken
Het verschil AC/DC - als dat er is - lijkt me een ander verhaal.

Hoe dan ook: gloeilampen gebruik ik hoe langer hoe minder. Levensduur, stroomverbruik, ...
Leds evolueren constant naar beter en goedkoper  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Er blijkt toch een invloed te zijn op de levensduur van een gloeilamp bij gebruik van DC of AC. Maar of het significant is, dat laat ik in het midden.

Over AC en Dc invloed op de levenduur van een gloeilamp:
http://donklipstein.com/bulb1.html#dc

zie hoofdstuk "Notching"
http://www.tlt.co.jp/tlt/english/products/industrial_light/miniature_lamp/catalog/info.htm
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

argilla

Citaat van: Klaas Zondervan op 02 oktober 2013, 09:51:09 AM
Wim, ik wil mijn verlies best dragen. Maar voorlopig ben ik daar nog niet aan toe.
Ik geloof er nog steeds geen bal van, omdat het verhaal gewoon te bizar is om waar te zijn. Het is strijdig met alles wat ik heb geleerd en meegemaakt in de elektrotechniek.
Maar misschien kun je me overtuigen door een verwijzing naar een min of meer wetenschappelijke verhandeling over dit fenomeen.

Er zijn wel meer dingen die strijdig zijn en bizar zijn en bovendien in  de wetenschap en natuurkunde als geldende norm(en) algemeen aanvaard zijn  :D
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Klaas Zondervan

Hoera, de links die Michiel geeft hebben me overtuigd. Maar de verklaringen daar zijn anders dan wat Patrick vertelt. Verder vertellen beide stukken dat het effect marginaal is op de levensduur.
En dan nog wat, wie eenmaal de geneugten van leds kent, die gebruikt geen gloeilampjes meer. 8)