Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

roltrappen

Gestart door TBCédric, 29 september 2013, 15:27:24 PM

TBCédric

Goeiemiddag. Weet er iemand hoe je een roltrap kan maken of bij welke fabrikant deze te koop zijn?

groeten cedric
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Kees-Jan

Zelfbouwen (een werkende) is niet moeilijk. Met een Lego mini rupsband kom je een eind. Dit heb ik zelf wel eens gebouwd voor een wedstrijd in Nederland. Helaas heb ik er geen foto's of filmpjes meer van.

TBCédric

Citaat van: Kees-Jan op 29 september 2013, 16:56:23 PM
Zelfbouwen (een werkende) is niet moeilijk. Met een Lego mini rupsband kom je een eind. Dit heb ik zelf wel eens gebouwd voor een wedstrijd in Nederland. Helaas heb ik er geen foto's of filmpjes meer van.

Spijtig. Het zal een statisch model worden.(Ik heb er 3 nodig)
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Kees-Jan

Das nog makkelijker. Zelf even tekenen in een vector tekenprogramma en ergens laten snijden.....

TBCédric

Citaat van: Kees-Jan op 29 september 2013, 17:04:36 PM
Das nog makkelijker. Zelf even tekenen in een vector tekenprogramma en ergens laten snijden.....
vector tekenprogramma? Wat is dat voor een beest? ( een tekenprogramma weet ik wel wat dat is)
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

OlivierV

Een vector is een wiskundige figuur.

Als ik het mij goed herinner uit het 3e-4e middelbaar (al heel lang geleden dus) is dat zo'n "rechte" die men aanduidt met een pijl, sommigen zijn begrensd en anderen niet, dan heb je ook nog puntvectoren en een nulvector, maar wat dat allemaal weer is ...

Google er anders eens op, je zal al ver raken. ;)
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

oebr

Goh: zeer vulgariserend uitgelegd:
een vectorgebaseerd tekenprogramma is een tool die een tekening die je op het werkblad maakt niet als een raster opslaat ( zoals bitmap-gebaseerde tekenprogramma's als Paint  - het werkblad wordt verdeeld in zoveel maal zoveel vakjes en de toestand van elk vakje wordt opgeslagen ) maar als een aantal vectoren  - die elk de relatieve positie van een markant punt tov van een denkbeeldig referentiepunt beschrijven (lengte en hoek) - EN als een aantal wiskundige formules die de verbinding tussen deze markante punten beschrijven EN de aard van die verbinding (vb lijndikte). Dat lijkt omslachtiger - en is het eigenlijk ook want wanneer de tekening weergegeven wordt moet ze berekend en samengesteld worden - maar het heeft veel voordelen:
- voor niet heel simpele tekeningen zal de geheugenruimte beslist kleiner uitvallen
- aangezien tekeningen telkens weer berekend worden kunnen ze niet degenereren (bij paint-achtigen wordt een tekening een blokjespatroon dat wanneer je de tekening vergroot ook duidelijker als blokken herkenbaar wordt) 
- je kan bij de werkbladfuncties ook al wiskundig de tekening benaderen zodat bvb vergroten van een tekening simpelweg neerkomt op het aanpassen van de lengte van al de vectoren

On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

Cord

Slechts ter aanvulling:
Adobe Illustrator is een vector georiënteerd programma, bijvoorbeeld voor het maken van tekeningen en Adobe Photoshop is een pixel georiënteerd programma, bedoeld om bijvoorbeeld foto's te bewerken.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Catje

Een vector is toch een organisme dat ziektes overbrengt. ;D

Cord

Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Rangeerduivel

Zieke mensen mogen ook op een roltrap...gelet op de titel van dit draadje,dus de cirkel is rond hé! ::)

reeves

Deze bv was een testje maar omdat die "bomma" een soort rode draad is in mijn topic kon deze hier natuurlijk ook niet ontbreken ;D

http://www.youtube.com/watch?v=73-yoLBT40M&feature=c4-overview&list=UUeZic7DU9TkTnZz8a9yEtmA

Groeten Tom

Thommy

voordeel aan vectoriële tekeningen zijn:
-maten die gegeven worden zijn effectieve maten. Waar je bij paint ed een lijn trekt en dan dan bv. volgens de meetlat op 30mm zet; bij printen/opslaan die kan "verschaald" worden. Dus voordeel: maten zijn effectief
-Werk je met een goed tekenprogramma (Inventor/Solid edge) kun je in 3D gaan tekenen en heb je het voordeel, op autocad, dat je de maten gemakkelijk kunt aanpassen. Bij autocad is iedere maat effectief maar ze ze ook vast op punten. Als je daar ergens een paar mm te kort komt, moet je heel de tekening aanpassen. De 2 voorgaande, rekenen de rest zelf uit. Iedere bewerking is apart opgeslagen

stickers ed laten maken moet in vectoren. Zo is een sticker zeker van zijn proporties. Anders kun je hebben dat ze uitgerokken wordt of ingeduwd is.
maar daarvoor gebruik je dan eerder photoshop/... die gemaakt zijn voor zo'n zaken, maar ook vectorieel rekenen.
Greetz

Thommy

Dirky

stukje aanvullen:

De nieuwste releases van AutoCad zijn ook parametrisch. Een lijnstuk geeft dus een aanpasbare property list...

Vandaar dat je nu de "oude" Autocad gratis kan downloaden...

wisselstromer

Toy trains and ladies breasts are supposed to be for children, but it are the men who are playing with it!


****AC rocks DC****
Wim de wisselstromer