wie weet meer ? ?

Gestart door argilla, 29 september 2013, 13:42:08 PM

argilla

Heeft iemand al iets gehoord of weet iemand iets meer over " exciter" ( weet niet of het juist geschreven is) technologie ? schijnt...schijnt iets met geluid te zijn ? ?
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Frank_N

#1
Een voorbeeld van de Aphex Aural exciter is goed te horen in de meeste opnamen van ABBA, hoofzakelijk op de vocals toegepast.
Hier een (Engelstalige) uitleg:
http://en.wikipedia.org/wiki/Exciter_(effect)

Tegenwoordig is het met digitale plug-ins (oa. WAVES) mogelijk een en ander nauwkeuriger toe te passen.

Hier is het effect in het refrein zeer goed waarneembaar: http://www.youtube.com/watch?v=xFrGuyw1V8s

Edit:

Hier een live uitvoering van Dancing Queen: http://www.youtube.com/watch?v=-53YYpbZ8BI
Wat hier opvalt is dat er geen "lipsynchroon" beeld versus geluid is. Dat betekend dat men deze techniek live toepaste!
Deze techniek levert namelijk een time delay op.
Je praat hier misschien over max. 100 mili seconden.....
Verder is ook (in mijn oren) duidelijk het geluid van een (een van de eerste) Lexicon reverb te horen.
Groet van Frank

janieburton

In de jaren 80 toen men volop vrije radios had, was een toemalige vriend van mij DJ op een Brusselse vrije radio, hij nam zijn programma's op in zijn huisstudio op een bandopnemer en tussen mengpaneelen bandopnemer stond toen een Aphex Aural Exciter type C. En geloof me er was een wezelijk verschil in geluidskwaliteit tussen zijn programma's en de geluidskaliteit van andere programma's op die radio, zijn programma sprong eruit door de kristal heldere geluidskawaliteit.
 

Frank_N

Radio Luxembourg was een van de eerste welke gebruik maakte van de "Optimod". en dan op AM radio. Amplitude Modulatie, is heel wat anders dan FM (Frequentie Modulatie)
Om een AM zender in de lucht te houden is ONTZETTEND veel energie nodig!
Radio Lux (Radio Luck-Lucky-LuxemBourg!.........) Weet je nog? (kom er maar in, Luc!)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Optimod

Dat is heel wat anders dan de Auaral Exiter!

De Orban  Optimod (of een soort cloonen) word nog steeds gebruikt op FM radio. Bij veel uitzendstraten. VRT BBC, NTR...Dutchview.

Populair uitgelegd geeft dit apparaat een compressed signaal bovenop het oorspronkelijke signaal.
Dat gebeurd in 6 banden. Dus, de frequentieband word opgedeeld in meerdere delen en daarna bewerkt. Vervolgens word daar het oorspronkelijke signaal bij opgeteld, 1:1. Het resultaat geeft een soort opgekrikte "luidheid". Populair uitgelegd een soort selectieve "Upward-Compression": Er ontstaat een gehoormatige toegenomen : "druk"op het geluid.

Het verschil tussen de Aural Exiter en de Orban formule zit in selectieve en frequentie afhankelijke compressie. De Aphex maakte gebruik van fase, amplitude, en harmonischen. Om die harmonischen te bewerken is tijd nodig.

Hoop dat ik het zo goed uitleg ;)

Wat heeft dit draadje trouwens met treinen te maken?
Groet van Frank

janieburton

#4
Citaat van: Frank_N op 02 oktober 2013, 23:13:34 PM
Wat heeft dit draadje trouwens met treinen te maken?

Het staat in de "Babbelhoek".

In de "Babbelhoek" mogen toch de topics die niets met (model)treinen te maken hebben.

Een Optimod zorgt voor een "optimale modulatie" van een AM zender, ik dacht dat ik eens gelezen had dat als een AM zender geen optimale modulatie had dat er veel ruis te horen was en dat men bij FM dit probleem niet had(een optimod heeft ook wel zijn nut op de FM band).







De huidige optimod's van Orban zijn niet te vergelijken met de Optimod van de foto's hierboven.

Op de foto zie je Robert Orban in 1961:

http://www.bext.com/histproc.htm
 

Martin Welberg

Geloof nie dat Marc dat bedoelt, exciter is een soort van speakerke, die heeft alleen een materiaal nodig waar die opgeplakt wordt om een fatsoenlijk geluid te produceren. Wordt oa in de Bachmann 0n30 sound porters gebruikt..



janieburton

Van een verwarring gesproken.

Ik denk dat enkel dat argilla het juiste antwoord kan geven.
 

Havoc

Inderdaad verwarring alom. Een Aural Exciter is inderdaad een audio effect die de harmonische structuur van geluid wat manipuleert om het "frisser" te doen klinken. Denk niet dat het nu nog veel gebruikt wordt.

Die Orban Optimod is niets meer dan een audio compressor die speciaal gemaakt is voor AM/FM transmissie. Dat is compressie in de zin van veranderingen in het geluidsniveau te verminderen (dynamiek verminderen), geen data-compressie zoals mp3. Door het verminderen van de dynamiek kan je de modulator verder uitsturen. Dan gaat je zender luider klinken bij de luisteraar. Als je meer kan moduleren (en dus je signaal luider is) heb je minder ruis (eigenlijk evenveel ruis, maar je hoort het niet omdat je signaal luider is).

Die exciter in de laatste links zijn eigenlijk de spreekspoelen van luidsprekers die zodanig aangepast zijn dat ze een ander oppervlak waar ze op gelijmd worden als luidspreker doen werken. In een normale luidspreker heb je een spreekspoel (electrische spoel in een magneetveld) die als er spanning overkomt (en dus stroom doorloopt) de conus doet bewegen. Die beweging van de conus doet de lucht trillen en zo heb je geluid. Elk oppervlak dat trilt maakt geluid. Hoe groter het oppervlak en hoe groter de trilling hoe luider het klinkt. Als je nu de spreekspoel alleen gebruikt heb je niet veel geluid. Maak je die vast op een oppervlak maakt het nog niet veel geluid omdat de spreekspoel heel licht is en een tafel of zo heel zwaar (conussen van luidsprekers tracht men zo licht en stijf mogelijk te maken). Door nu wat tegengewicht aan die spoel te hangen en de voor en achterkant op een andere plaats vast te maken kan je meer trillingen in je oppervlak koppelen.

Op dat principe zijn die exciters gebaseerd. Je doet het oppervlak waar ze op gemonteerd worden als luidsprekerconus werken.

De originele ontwikkeling op dat gebied is door NXT gedaan. Lijkt erop dat die op de fles gegaan zijn.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

argilla

#10
Citaat van: milocomarty op 03 oktober 2013, 01:46:53 AM
Geloof nie dat Marc dat bedoelt, exciter is een soort van speakerke, die heeft alleen een materiaal nodig waar die opgeplakt wordt om een fatsoenlijk geluid te produceren. Wordt oa in de Bachmann 0n30 sound porters gebruikt..

ja u heeft gelijk dat bedoelde ik ook.
Wist niet wat het was maw wist de klepel wel hangen maar  niet  de klok. Heb het  opgevangen in een gesprek. Dacht van tiens zou nog iets zijn voor onze locs veel betere sound kwaliteit. Ook zou het materiaal waar de kap uit gemaakt is dienen als..... ...? ? ? en daar kon ik niet meer volgen.  Dus een betere speaker indien ik het goed begrepen,  ging ook met WiFi . Enfin kon toch niet meer volgen. :(
Zag in mijn dromen al de mogelijkheden voor onze locs. Wifi doorsturen van het signaal  naar een versterker onder de tafel enz....enz...vandaar het draadje met treinen.


PS:   sorry aan de Janie en Havoc dat ik niet zo slim ben als zij. :'(
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Havoc

Geeft niet, maar met een linkje naar wat je bedoelde was het wel sneller duidelijk geweest. Nu denk ik dat je van zoiets niet teveel moet verwachten als je dat inbouwt in een loc. Meestal worden die dingen achter redelijk grote platte vlakken "geplakt". Fotokaders, lcd schermen, ramen enz Hoe groter het oppervlak hoe beter dit werkt.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

janieburton

Citaat van: Havoc op 03 oktober 2013, 08:45:48 AM
Een Aural Exciter is inderdaad een audio effect die de harmonische structuur van geluid wat manipuleert om het "frisser" te doen klinken. Denk niet dat het nu nog veel gebruikt wordt.


Aural Exciters worden nog steeds gebruikt, Aphex maak ze nog steeds:

http://www.aphex.com/aphex-products/exciter/

Behringer ook:

http://www.behringer.com/EN/Category/Signal-Processors.aspx?s=E300

Citaat van: argilla op 03 oktober 2013, 08:58:56 AM

Zag in mijn dromen al de mogelijkheden voor onze locs. Wifi doorsturen van het signaal  naar een versterker onder de tafel enz....enz...vandaar het draadje met treinen.


Is misschien een experiment waard, maar is misschien te groot voor HO.

Citaat van: argilla op 03 oktober 2013, 08:58:56 AM

PS:   sorry aan de Janie en Havoc dat ik niet zo slim ben als zij. :'(

Als ik in de jaren 80 geen vriend had die DJ was geweest op een vrije radio en die een aural exciter gebruiktte dan had ik dat misschien ook niet geweten.
 

Frank_N

""""""ja u heeft gelijk dat bedoelde ik ook. """"

Dat had je wel eens eerder kunnen melden, argilla... :(
Had ik al de moeite niet hoeven doen.
Groet van Frank