Station Heide

Gestart door vyncky, 26 september 2013, 20:47:14 PM

vyncky

Ondertussen met het goede weer heb ik niet veel in de kelder gedaan (hoewel het daar lekker fris is... )
Het was wel de moment om wat langdurige projectjes, aan de tuintafel, af te werken.
http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,18932.msg309824.html#msg309824
http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,19765.msg309752.html#msg309752
http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,22440.15.html

Nu komen de armseinen terug op tafel.
Met het vorige sein heb ik waargenomen dat het belangrijk is om een aantal onderdelen haaks (loodrecht) te monteren.
Ik heb dit toen zo goed mogelijk proberen doen met de losse hand, maar zijn er trucs en/of hulpmiddelen om dit beter te doen?

Bedankt!

Yannick

Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

niko

Citaat van: vyncky op 14 mei 2015, 22:31:23 PM






Mooie constructie en een lange langzame stijgende helling .
Is het de bedoeling dat er nog een verdiep bij komt , zo afgaande op deze foto ?

mvg Niko
mvg Niko

vyncky

#137
Citaat van: niko op 02 juli 2015, 15:50:34 PM

Mooie constructie en een lange langzame stijgende helling .
Is het de bedoeling dat er nog een verdiep bij komt , zo afgaande op deze foto ?

mvg Niko

neen Niko,
Rijlengte is er al genoeg.  :)

er wordt wel over de modules van Heide gegaan om zo aan te sluiten op de bestaande spiraal.


Normaal kwam deze baan er:


En hiervan was de ondergrond reeds klaar toen m'n pa overleed.
Gezien de te grote omvang (ik kan er later ook niet meer mee weg (uit het ouderlijk huis)), en omdat ik met m'n modules van Heide niet terecht kon, hebben we besloten bovenstaande baan niet te bouwen, maar op het bestaande deel de modulen van Heide te integreren.

Ipv het grote station liggen nu mijn modules. Aan de lege lengtes komen later nog projectjes, maar eerst afwerken waar we aan begonnen zijn  ;)

Met sommige delen van bovenstaand plan ben ik ook nog wat van plan ;)

Citeer
Nu komen de armseinen terug op tafel.
Met het vorige sein heb ik waargenomen dat het belangrijk is om een aantal onderdelen haaks (loodrecht) te monteren.
Ik heb dit toen zo goed mogelijk proberen doen met de losse hand, maar zijn er trucs en/of hulpmiddelen om dit beter te doen?


Iemand nog advies?

Nu taart eten :D

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

eddy

Hoi Yannic,
proficiat met U verjaardag.

Voor de seinen mischien een mal maken,ook heeft Fohrmann een keramische plaat met gaatjes waarin kleine nagels passen.Daar kan men dan ook gemakkelijk de te solderen onderdelen uitlijnen en rechtstreeks solderen op deze plaat.

groeten eddy

vyncky

#139
Citaat van: eddy op 03 juli 2015, 16:50:25 PM
Voor de seinen mischien een mal maken,ook heeft Fohrmann een keramische plaat met gaatjes waarin kleine nagels passen.Daar kan men dan ook gemakkelijk de te solderen onderdelen uitlijnen en rechtstreeks solderen op deze plaat.

groeten eddy

Bedankt Eddy! Ze is besteld (incl. klemmen). We zullen daar eens mee experimenteren.
Ik had reeds 'n houten mal, maar dat was meer om m'n handen niet te verbranden :D

Ondertussen nog wat spoor gelegd. Het meeste spoor is op de modules van Heide gelegd.


Ondertussen een klein mockupje gemaakt betreffende de ligging van de laadmal, weegbrug en loskaai.


Naar de loskaai werd tijdelijk een flexibel gelegd om de "krappe" boogstralen eens te testen. De type 53 deed het prima!
Nu de bocht naar de loskaai met bochtstukken leggen om knikken te voorkomen.

Ik had hier een oude fleischmanrail liggen met R415. Deze straal is eigenlijk prima! echter de messing kleur staat niet met de overige nikkel zilver. Peco/Roco (code100) sporen. Weet iemand een vergelijkbaar alternatief dat ik kan gebruiken?

Yannick


Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

raf

spuiten in roest kleur dan zie je der niets meer van nadien buiten het loop vlak

ga je nog biels leggen in die openingen die je nu in de rails hebt

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

OlivierV

Yannick, ik zou dat bochtje toch iets minder scherp maken, iets in de zin met een straal van 50cm of meer zal beter ogen. ;)

En gewoon zelf doen met flexrail uiteraard. ;)
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

vyncky

#142
Citaat van: raf op 08 juli 2015, 20:18:09 PM
spuiten in roest kleur dan zie je der niets meer van nadien buiten het loop vlak

ga je nog biels leggen in die openingen die je nu in de rails hebt

De rails worden inderdaad nog geschilderd. Als de bocht achteraan ergens lag zou ik dat zo doen. Helaas sta je met je neus op het loopvlak, vandaar dat ik het kleurverschil wil vermijden...

De openingen worden nog toe gelegd. Hier liggen railassen of moduleovergangen. Da's de volgende stap  ;)

Citaat van: OlivierV op 08 juli 2015, 21:05:11 PM
Yannick, ik zou dat bochtje toch iets minder scherp maken, iets in de zin met een straal van 50cm of meer zal beter ogen. ;)

Even de kelder ingedoken en 'n vergelijk gemaakt:
R400:

R500:


en een zichtje van bovenaf:


Het ligt inderdaad wat vloeiender, morgen nog is met het lokje wat testen  ;)

Citaat van: OlivierV op 08 juli 2015, 21:05:11 PM
En gewoon zelf doen met flexrail uiteraard. ;)
Dat is het 'm net waarom ik gebogen rails zoek. De rode omcirkelde railas , nu een gewone, moet een geisoleerde railas worden. Als je dan die bocht vormt, krijg je'n knik in de spoorstaaf, aan de railas, wat ook niet echt mooi is. ;)

En volgende boogstraal zal toch met +/- 400mm moeten, anders kan ik kasseien uitbreken! Hier ook al met flexrail geprobeerd, maar die boog kreeg je niet zonder knikken gevormd. Nu is dat maar 'n klein stukje (ongeveer1/3 lengte) , dat gaat amper opvallen.


Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

SuSke

Ik zou de bocht toch ook flauwer maken, en als daar kasseien voor moeten sneuvelen, dan sneuvelen ze.
Je hebt nu quasi bocht op tegenbocht zonder een voldoende lange rechte overgang.

En die knik in de rail vermijd je door het spoor goed vast te leggen of door eerst een stukje rechtdoor te werken.
Zorg dat je spoor goed vast ligt voor je die bocht gaat vast lijmen met je ballast.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Gerolf

Ik zou daar geen Y-Wissel gebruiken ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

erik de noorman

Wat ik soms doe is bij een gebogen rail de dwarsliggers langs een kant onderaan doorzagen (snijden) en kan je deze gebruiken zoals een flexrail. Het voordeel is deze blijft in zijn gebogen toestand. Vooral handig om de overgang te maken zodat je geen knik in de rails krijgt.

Erik.

SirGresley

GE gebruikt toch Peco wissels, koop dan een paar flexen van Peco. Die kan je dan "plooien" zoals je wilt!

Voor de bochten gebruikt ik Tracksetta templates. Waarschijnlijk langs "het Spoor" te verkrijgen.

http://www.ebay.co.uk/bhp/tracksetta

http://www.ehattons.com/stocklist/results.aspx?searchfield=tracksetta
Leef niet te materialistisch, want alle bezit is ballast. Dalai Lama

vyncky

#147
Bedankt voor het meedenken!

Citaat van: Gerolf op 09 juli 2015, 00:40:38 AM
Ik zou daar geen Y-Wissel gebruiken ...

In werkelijkheid lag die er blijkbaar ook:

Ik heb ook lang getwijfeld. Het voordeel is een wat dynamischer spoorverloop, terwijl de rest al zo strak is. In een hoofdspoor zou ik deze nooit leggen!

Citaat van: SuSke op 09 juli 2015, 00:37:11 AM
Ik zou de bocht toch ook flauwer maken, en als daar kasseien voor moeten sneuvelen, dan sneuvelen ze.
Je hebt nu quasi bocht op tegenbocht zonder een voldoende lange rechte overgang.
Ik heb net gezien dat Peco een tegenboog heeft voor 'n Y-wissel, eens kijken waar die uitkomt, en of er veel moet sneuvelen ...

Citaat van: erik de noorman op 09 juli 2015, 09:07:28 AM
Wat ik soms doe is bij een gebogen rail de dwarsliggers langs een kant onderaan doorzagen (snijden) en kan je deze gebruiken zoals een flexrail. Het voordeel is deze blijft in zijn gebogen toestand. Vooral handig om de overgang te maken zodat je geen knik in de rails krijgt.

Interssante tip, Erik. Die ga ik eens uitproberen.

Citaat van: SirGresley op 09 juli 2015, 11:35:13 AM
GE gebruikt toch Peco wissels, koop dan een paar flexen van Peco. Die kan je dan "plooien" zoals je wilt!

Voor de bochten gebruikt ik Tracksetta templates. Waarschijnlijk langs "het Spoor" te verkrijgen.

http://www.ebay.co.uk/bhp/tracksetta

http://www.ehattons.com/stocklist/results.aspx?searchfield=tracksetta

Waar denk je dat de rest van de sporen mee gelegd is ;-) ? Ik heb hier nog meters liggen.
Ik wist niet dat je die templates kon krijgen. De grotere bogen leg ik op 't zicht of met behulp van 'n grote passer. Gezien die twee "korte" bochten lijkt me een starre rail goedkoper....

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

OlivierV

Indien er toch zo'n y-wissel lag, zou ik een iets slanker exemplaar gebruiken, deze doet toch redelijk wat afbreuk aan het geheel vind ik.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Gerolf

Citaat van: OlivierV op 09 juli 2015, 12:28:21 PM
Indien er toch zo'n y-wissel lag, zou ik een iets slanker exemplaar gebruiken, deze doet toch redelijk wat afbreuk aan het geheel vind ik.

+1
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw