Station Heide

Gestart door vyncky, 26 september 2013, 20:47:14 PM

eve

Citaat van: Herwig op 20 mei 2014, 19:32:34 PM
deze foto zou A° 1922 zijn ?


Dat heb ik gemist. Waar staat dat ?

Erik

Herwig

 # 43:     "de garage-Renault (+/-) A° 1922" ....

of       de Renault-auto, gestald in de garage achteraan op de foto;
of       de Renault-garage:  het garagebedrijf met bord aan de straat   "Renault Oliën" ;

'k Ben géén internet-smurfer, maar misschien wéét iemand ondertussen de exacte datering van deze chique en leerrijke Heide-foto ?

eve

Ik heb geschreven dat ik de Renault in de garage schat rond 1922 : NIET de foto !!!

Ikzelf taxeer de foto rond 1932...

Erik

eric

@ Herwig
Dat woonhuis "Lisette" staat er nog steeds, maar dat is niet aan het kruispunt.
Het is tussen de Lorkendreef en het kruispunt als je van de richting Kapellen komt. Schuin over de dreef naar Gitok 1.
Er staat een groot magazijn achter waar nog lang 2de hands wagens stonden.

vyncky

#49
Bedankt voor de talrijke reacties! en info :)

Citaat van: eric op 20 mei 2014, 22:55:55 PM
@ Herwig
Dat woonhuis "Lisette" staat er nog steeds, maar dat is niet aan het kruispunt.

Kijk eens op google maps "kapellensteenweg 530" (Een wit huis, verborgen onder klimop!)


Citaat van: eve op 19 mei 2014, 21:30:30 PM
Dat zijn geen Renault's. Ik ben vrijwel zeker : de linkse op de voorgrond is een Opel 4-16 van 1928, de rechtse een Opel 8 PS van 1930. In de garagepoort staat nog wel een Renault...

Eve, bedankt voor de snelle respons. Hebben we een kenner hier op't forum?  :P
Ik ga straks eens kijken naar H0-modellen van deze type.
De foto dateert volgens mij in het begin van de 'jaren 30. Ik probeer hier nog even achter te komen!

Citaat van: Herwig op 20 mei 2014, 19:32:34 PM
jaren '20:  en alle teksten op de foto in 't Nederlands, in Heide.
Dat was toen bv. in Antwerpen wel ànders, nl. Franstalig... .
Die zomerverblijfjes, villa-tjes (villégiatures) genre  "Lisette"  staan er nog wel in Heide, dus interessant als model voor op de treinbaan.
En café Cambus/Cambrinus (?) op de hoek, tegenover het station en kerk, ligt tegen de vlakte... .

De meeste teksten waren toch in het Frans, en dan voornamelijk de Hotels (Hotel de la station, hotel au Bienvenue, .... )! Dit lijkt me eerder een uitzondering.
De meeste gebouwen zijn ondertussen al verdwenen! Wat nog rest is "de Sandy" (dateert ook rond 1930) en Hotel de la station (Voor hoe lang nog... Dit gebouw staat sinds enkele maanden leeg
)

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

Herwig

@ Yannick Vincky,
H0-veteranenautotjes  "jaren dertig"  ( ! met enige tolerantie !):
'k Ben even gaan kijken in m'n opbergdozen....:
Bijvoorbeeld:
.  eerste generatie Citroen Traction Avant door Brekina ;
.  MG-roadster T A,B,C, D :  wie herkent op uw baan het verschil tussen de vooroorlogse TA/TB en de naoorlogse versies ?   door Praliné ;
.  één-cilinder landbouwtractor Lanz door Wiking ;
.  Mercedes 170 door Praliné ;
.  Mercedes-vrachtwagen door Wiking ;
.  idem                         door  Roskopf ;
.  BMW Dixie ;

Op beurzen vind je misschien nog wel H0-modelletjes van na-oorlogse (W.O. II) versies van auto's of camions die reeds werden gefabriceerd voor 1940... .
En in 00 vind je nog wel 's een Vauxhall-14 die voor en nà de oorlog werd verkocht.... .
Dat merk Roskopf had wel meer OldTimers in 't gamma, dacht 'k me te herinneren.  Kijk één-en-ander na... .

Succes met uw Heide-Station-baan.... . En kijk inderdaad gewoon op foto's van die periode, altijd boeiend.




vyncky

Herwig,

Bedankt voor het lijstje, dit helpt me zeker verder!
Van auto's en merken heb ik zelf niet veel kaas gegeten. Ik ben al content dat ik de "fabrikanten ken  ::)!

Ik wil Heide, een beetje naar de werkelijkheid bouwen, en dat geeft uren kijken naar oude postkaarten en foto's . En af en toe komt er eens wat nieuws boven water  ;).

Groetjes,

Yannick

P.S daarnet nog voorbij woonhuis "Lisette" gereden. De klimop werd van de gevel verwijderd  ;)
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

Herwig

Heb je al gelezen het (dramatisch) verhaal over de talrijke   Joodse  inwoners van Heide ?  Met hun synagoge ? Interessant .... en met foto's van villa's en villa-tjes ..

En plaats op uw treinbaan nu   niet   per ongeluk het splinternieuwe houten frietchalet, naast 't station ... .
En je weet van het zandtreintje in Heide ?  Naar verluidt werden er ganse duinen afgegraven en vervoerd o.a. voor het dempen van de fortengordel rond Antwerpen.  Een extra veldspoortje :   een ideetje ?

Het recent heropgebouwde (replica) ex-hotel in de Heidestatiestraat, naast het Esso-benzinestation,is ongetwijfeld tevens een bron van inspiratie ... .


vyncky

#53
Ik ken het allemaal   :).
Ooit bouw ik er wel enkele na, maar dan ergens in een fictief project ;-)

Misschien kende je deze nog niet http://www.lijn-12.be/heide1895.php (gewoon wat op't kaartje klikken voor meer info ) ;)
het sporenplan klopt niet helemaal, de situatie op de site dateert op getuigenissen. Ondertussen ben ik via, via aan een plan geraakt hoe het in werkelijkheid was.

Dit heeft ongetwijfeld invloed op het miniatuurproject (zie reactie 22)


Wees gerust 't frietkot komt er niet op (ondanks ze daar lekkere frieten hebben  :P)! 
De bedoeling is te dateren rond 1935. Zonder zandwinning, en zonder die lelijke puist (seinhuis) dat men in '38 tegen het stationsgebouw geplaatst heeft.


Yannick

Zover zijn we nog lang niet. Het eerste doel is dat er eens een trein kan rijden!
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

Herwig

daarnet, nà vrijdags zwembadbezoek, nr 530 langsgereden:  "Appelboom"  is inderdaad  "Lisette" ,    met de typische dakrandarchitectuur...

vyncky

#55
Het is weer lang geleden dat ik nog iets gepost heb, maar we hebben niet stilgezeten.
De schaduwstations werden bedraad getest en goed gevonden. Niet echt fotogeniek dus.

Tussendoor heb ik nog wat aan de baanwachterswoning gewerkt.
Op de gordijntjes na is ze na twee jaar eindelijk af! Hier moet ik nog papier met een ander motiefje vinden, om niet dezelfde gordijntjes te hebben als het stationsgebouw.




(sorry voor de niet 100% scherpe foto's... Had m'n statief niet bij de hand.)

Nu de rolbarelen er nog bij, maar da's voor later  ;).

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

Cozzy

Erg geslaagd Yannick!

Groeten,
Tom
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

Steam.N

Wordt inderdaad een mooi gebouw, Yannick !
Alleen de juiste gordijnen kiezen  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

Citaat van: Steam.N op 22 augustus 2014, 21:48:36 PMAlleen de juiste gordijnen kiezen  ;)

Daar zou ik me niet te druk om maken - die zie je amper
Elk raampje/kamer een eigen lamp geven is zeker zo belangrijk  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

vyncky

Citaat van: Gerolf op 23 augustus 2014, 00:28:07 AM
Citaat van: Steam.N op 22 augustus 2014, 21:48:36 PMAlleen de juiste gordijnen kiezen  ;)

Daar zou ik me niet te druk om maken - die zie je amper
Elk raampje/kamer een eigen lamp geven is zeker zo belangrijk  ;)

Iets achter het raam plaatsen vindt ik toch 'n meerwaarde van een model
(met die iets bedoel ik gordijn of andere deco  ;D )

De stationschef en de baanwachter kunnen toch niet dezelfde gordijnen hebben ;)
Het is altijd 'n zoektocht om op 't internet geschikte afbeeldingen/tekeningen te vinden die ervoor kunnen dienen.

Wat het licht betreft, dat is 'n goed idee om systeem Jean eens uit te proberen.  :D

Wordt vervolgd
(eerst wat kurk gaan afsteken)

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)