Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Station Heide

Gestart door vyncky, 26 september 2013, 20:47:14 PM

Herwig

#420
aan Yannick,

Fraaie mastenboompjes voor uw Heidese dennenbos.

Wat je niet mag vergeten is een half  ingegraven/uitgegraven  Citroen Traction Avant .
Voor enkele jaren te bekijken naast het wandel-zandpad .....     Aan de achterzijde van één van die privépercelen van de Putsesteenweg.
( dwz ten zuiden van de Korte Heuvelstraat en ten noorden van de Vroente.... )

vyncky

Citaat van: Herwig op 03 december 2018, 21:44:03 PM
aan Yannick,

Fraaie mastenboompjes voor uw Heidese dennenbos.

Wat je niet mag vergeten is een half  ingegraven/uitgegraven  Citroen Traction Avant .
Voor enkele jaren te bekijken naast het wandel-zandpad .....     Aan de achterzijde van één van die privépercelen van de Putsesteenweg.
( dwz ten zuiden van de Korte Heuvelstraat en ten noorden van de Vroente.... )


Hé Herwig,

Dat heb ik nooit geweten, en dat is vlak achter mijn hoek...

Alleen is dat wat te ver van het station om na te bootsen  ;)

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

vyncky

Citaat van: vyncky op 15 augustus 2018, 11:02:17 AM



foto; Karrenmuseum Essen.

De laatste loodjes....



Met de afgewerkte laadbrug  ;)

Morgen alles eens beginnen inpakken...

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

evan

Knap sfeertje Yannick!
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Herwig

Ik stop hier straks zelf wel ergens een H0-Traction half in het Kempische piepschuim, wat trouwens een pak sneller te verwezenlijken valt dan bijvoorbeeld H0-wissels leggen en aansluiten ...                                                                                                                           (  ;) )

Wat is dat toch praktisch, zo'n karrenmuseum op fietsafstand.

MoVi

Het feit dat er zoveel loop-strippen op de bodem van de kar zijn aangebracht: vee-transport en vee-inladen?
Of heb ik het mis??

Ronald Visser :-\
Ronald Visser

vyncky

Citaat van: MoVi op 06 december 2018, 19:28:30 PM
Het feit dat er zoveel loop-strippen op de bodem van de kar zijn aangebracht: vee-transport en vee-inladen?
Of heb ik het mis??

Ronald Visser :-\

Ja, Dit is inderdaad een kar voor vee te laden en te lossen in wagons.

En de latten liggen volgens de kar in het karrenmuseum  ;). overigens een aanrader om eens te bezoeken !

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

Herwig

#427
En daarom zeker meer dan stevig genoeg om eventueel, nu en dan als bijkomende gebruiksmogelijkheid, (menselijke) sjouwers te laten overlopen bij het lossen & laden van een wagen.   Is toch niet zo vergezocht en zeg nooit nooit ...

In het (nieuwe) Miba-boek  "Gesloten Goederenwagens" ,  staan er op blz. 11 en 13  twee zw/w-foto's van zo'n verrijdbare laadbrug, met paarden en runderen:    "Entladung von Pferden"    en    "Verladung von Kälbern".
De eerste gesloten wagen met de paarden, is de oer-klassieke klasse Kassel-München met planken bovenbouw en (bijna)vlak dak,  beter bekend als  "DB  G10" .    ( ex-DB G10 :   zie o.a. op één van de vorige foto's in deze rubriek het SPA-wagentje....)

Peter

Yannick,
als je soms op zoek bent naar een zeer gedetailleerde, zeg maar perfekte, veewagen, dan moet je die bouwdoos van RST kopen. (35,00 euro)
http://www.rst-modellbau.de/

Wel de montage is niet te onderschatten, want die set bestaat uit 140 onderdeeltjes en wordt aangeboden in 22 versies, waaronder de CFL en NS.
Nee, (nog) geen NMBS versie want ik weet zelf niet of ze die wel hadden hier in Belgie
Ben al een paar dagen met mijn eerste model bezig, maar tot mijn verwondering gaat dat heel vlot  :)

DSCN3977 by Peter Verlooy, on Flickr
Met vriendelijke groeten
Peter

PeterVG


De NMBS had veewagens in haar goederenbestand.
Ze hadden meer luchtramen dan gewone wagens.
Bijvoorbeeld deze Type 2000 E van engelse origine (ex WD) voor het vervoer van paarden.

NMBS T2000E paardenwagen by Pim Van Gestel, on Flickr

Foto uit de collectie van Fernand Maes (MSC De Kempen)

Herwig

#430
Een   "Verschlagwagen" (Lattenverschlag)  was eigenlijk een  "Kleinviehwagen"  voor   kiekens, ganzen, varkskens, kleine kalveren, schapen en ook bijvoorbeeld boere(n)kolen  ...

Het was een wagen in lattenwerk met (één of meerdere ) verdiepingen &  tussenbodem ....   ontoegankelijk voor grote beesten als koe of paard.    De zijschuifdeur was horizontaal halverwege in twee gedeeld, voor de bovenste & onderste niveaus.
-------
>   ( aanvullende tekst hier verwijderd en verplaatst naar nieuwe draadje over Verschlagwagen van PeterV )

Peter

Inderdaad Herwig, daar heb je gelijk in.
Dit type wagen, dus een verschlagwagen Vh14 is voor kleinvee tot en met varkens.
Ik weet dus niet of dit type wagen in gebruik was bij de NMBS. Was wel in gebruik bij de CFL Luxemburg en NS Nederlandse spoorwegen, SNCF en PKP enz.
Met vriendelijke groeten
Peter

PeterVG

#432
In de schemas van Herman De Bleser zit bij het NMBS wagentype 2021 een versie voor kleinvee.
De wagen lijkt zeer sterk op een G10 alleen heeft hij 8 luchtramen in de zijwanden en 3 op de kopwanden.
Helaas nooit een foto van gezien. Het zou kunnen dat de NMBS een G10 wagen ombouwde voor vervoer van kleinvee. Als type 2511 heeft Herman nog een wagen voor kleinvee getekend met dezelfde luchtramen.

Herwig

#433
( tekst over de Verschlagwagen hier verwijderd en verplaatst naar nieuwe draadje van PeterV )

>  en nu terug naar Heide-Kalmthout ....
( als we door kunnen want de Brasschaatse steenweg hier om de hoek was de ganse voormiddag afgesloten door een gekantelde vrachtwagen met
( initieel ) levende varkens .... dus toch iets te maken met het kleinvee van de Verschlagwagen .......)
                           

Re 460

Een dikke proficiat met uw tentoongesteld werk! Echt de moeite om vandaag nog een kijkje te gaan nemen. Ben met mijn kleinzoon geweest en er werd aan het ventje direct een trapladdertje aangeboden zodat hij alles perfect op ooghoogte kon zien en beleven, Top. Ben toch een heel klein beetje fier op de verwezenlijking van dit station in H0, zeker als getogen en geboren inwoner van Kalmthout-Heide.