Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Station Heide

Gestart door vyncky, 26 september 2013, 20:47:14 PM

just4fun

Citaat van: Herwig op 24 juli 2017, 11:01:49 AM
... "Het Routje" ...

Zou het kunnen dat dit "Het roetje" moet zijn?
Voor zover ik het me herinner rijdt een trein in het Antwerps (= Antwerpen stad en heel grote omgeving) op roeten.
Paul

Herwig

#316
In het (oude) dialect :      de roet,  het roetje met de oe-klank vervlaamst als  oe  geschreven ;
Is vermoedelijk oorspronkelijk   (Belgisch) Frans voor spoorweg:     la route ...

M'n schoonvader woonde als kind, in de Kempen,  langs de  'roet' ,     niet toevallig in een  'Spoorweglei' .

Maar was er ooit een zijlijntje naar het oosten, vanaf  lijn12,  gepland ?  Of was het fantasie ?

AtMoPo

Onderstaande heb ik van een Wuustwezelnaar.

Het Roetje stamt inderdaad af van het spoor dat liep vanaf Wuustwezel Bredabaan naar Sterbos ('t Roetje) en afsloeg richting Nieuwmoer. Dit zijspoortje werd volgens wat ik weet van mijn grootouders en ouders aangelegd om turf te vervoeren vanuit de Moeren richting stad. Dit werd voor allerlei doeleinden gebruikt. Om ovens te stoken, maar werd ook wel eens de steenkool van de armen genoemd. Het Kalmthouts bier "Den Turf" is hier ook nog naar vernoemd. Voor alle duidelijkheid, dit was geen treinspoor maar een tramspoor bij mijn weten. Er zouden zelfs nog oude foto's van bestaan.

Maar laten we bij Yannick zijn station Heide blijven. Nu zijn we al heel ver afgeweken.  ;)
AtMoPo

RD25



en Suske en Wiske

Kalmthout, als je van natuur houdt

Ik begreep het verhaal.   ;)
excuseer mijn slecht Nederlands.
mijn oud werkplaats ....
'Het is gelukkiger te geven dan te ontvangen.'

Herwig

 [  Ook in Wezel durven ze wel eens met spek schieten.  Bij gelegenheid (winter) zal 'k m'n diverse Wezel-boeken nog eens doorbladeren.
    En er is ook het e-fotoboek   "Oud Wuustwezel op de Foto"  . ]
   
  >>  Terug naar buurgemeente (gehucht/parochie )  Heide-aan-de-Roet-Twaalf  <<

vyncky

Citaat van: Herwig op 24 juli 2017, 11:01:49 AM
Vraag:  er zou ooit een lokale   industriëel/kasteelheer   optimistische plannen gemaakt hebben om van uw lijn 12 een aftakking te maken naar Wuustwezel-Sterbos.
De naam   "Het Routje"   zou hier naar verwijzen.    'k Heb dit ooit gelezen in een boekje over de wijk  "Sterbos".
Heb je hier toevallig ooit van gehoord of is dit verhaal pure fantasie ?

Herwig,
het is het eerste dat ik hoor. als je meer info hebt laat het maar weten ;)

Citaat van: AtMoPo op 03 augustus 2017, 18:23:07 PM
Onderstaande heb ik van een Wuustwezelnaar.

Het Roetje stamt inderdaad af van het spoor dat liep vanaf Wuustwezel Bredabaan naar Sterbos ('t Roetje) en afsloeg richting Nieuwmoer. Dit zijspoortje werd volgens wat ik weet van mijn grootouders en ouders aangelegd om turf te vervoeren vanuit de Moeren richting stad. Dit werd voor allerlei doeleinden gebruikt. Om ovens te stoken, maar werd ook wel eens de steenkool van de armen genoemd. Het Kalmthouts bier "Den Turf" is hier ook nog naar vernoemd. Voor alle duidelijkheid, dit was geen treinspoor maar een tramspoor bij mijn weten. Er zouden zelfs nog oude foto's van bestaan.

Interessante info. Als het naar Wuustwezel ging zal het inderdaad een tramspoor geweest zijn.


Citaat van: RD25 op 24 juli 2017, 11:57:44 AM
Yannick, met een fijn netwerk en een mooi station, real-time uit 1931, een geschenk voor u.
veel treinen passeren Heide, goed te spelen

Bedankt! voor de info! en het Turfbier moet je eens proberen. Die is lekker :)

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

vyncky

De laatste maand is er weinig visueel gebeurd...

De eerste stappen met het automatisch rijden in koploper zijn genomen. Het zijn kleine stapjes. Maar er is vooruitgang. Een aantal punten moeten we nog wel verbeteren.
Het schaduwstation 2 de stopsecties omdraaien, zodat er "links" gereden kan worden, en geen Duits waarvoor dit oorspronkelijk bedoeld waren.  En enkele wisselaandrijvingen veranderen of wijzigen.

Met het tweede zijn we vorig weekend begonnen. Na wat tekenwerk heb ik samen met een vriend de frees in gang gezet. Het was voor hem de eerste keer met een nieuw softwarepakket. Na wat zoekwerk kregen we de frees gestart.



Helaas was het te mooi om waar te zijn. bij de 2e laag te frezen zijn we te diep gegaan, waardoor de frees telkens afbrak.

Véél bijgeleerd en begin oktober proberen we opnieuw!
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

sdz1976

Echt wel een smulbeentje ook. 8) 8)

Grtz,

Samuel.

www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

vyncky

Daarstraks is een modelbouwvriend op bezoek geweest met z'n nieuwe aanwinst.

het mooie stelletje heeft gelijk wat rondjes op de baan gereden:



Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

DFS

ik zie twee mooie stelletjes  :o

Herwig

Zo'n prachtige, blinkende, ongeschonden treinen reden er   niet  aan het Heide-station voorbij,   als we daarstraks met de fiets aan de slagboom stonden te wachten ....
( de bordeaux-stellen die er passeren zijn namelijk volledig volgeklad met spuitbus-stripverhaaltjes ...  maar dit fenomeen werd reeds elders op 't forum besproken )

B_Modelbouw

Welke bordeaux stellen ??? ... Het is echt een schandaal tegenwoordig met ons NMBS materiaal.

Maar neemt niet weg dat het een mooi zicht is op station Heide ... Nu nog een wasdraad i.p.v.
stomers  ;) 
Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC


vyncky



Citaat van: DFS op 24 september 2017, 14:14:29 PM
ik zie twee mooie stelletjes  :o

Het was het groene tweetje dat op bezoek was  ;) Hoewel de lima op de foto eig. niet mag onderdoen (leeftijd meegerekend)

Citaat van: Herwig op 24 september 2017, 21:20:08 PM
Zo'n prachtige, blinkende, ongeschonden treinen reden er   niet  aan het Heide-station voorbij,   als we daarstraks met de fiets aan de slagboom stonden te wachten ....
( de bordeaux-stellen die er passeren zijn namelijk volledig volgeklad met spuitbus-stripverhaaltjes ...  maar dit fenomeen werd reeds elders op 't forum besproken )

Ik weet het... het is triestig gesteld, en het verbeterd ook niet

Citaat van: B_Modelbouw op 26 september 2017, 11:38:18 AM
Maar neemt niet weg dat het een mooi zicht is op station Heide ... Nu nog een wasdraad i.p.v.
stomers  ;)

Dat zal hem toch niet worden.....  ;D

Niks beter dan een stoomlocomotief  8)

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

Herwig

#328
Wie zei er    'een wasdraad'    ?

https://www.demorgen.be/binnenland/wenduine-breekt-wereldrecord-langste-witte-waslijn-b3fc2348/

De recordpoging langste  'witte' wasdraad in 2007, aan de Westhinder/Wenduine. We stonden er bij en keken ernaar ...

Voor de rest:    in Heide-H0 toch liever stoomlocs  in plaats van stoomstrijkijzers...

Johnnytrein

"Niks beter dan een stoomlocomotief" Jawel hoor 2 of zelfs meer stoomlocomotieven.
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about