Men zegt..........

Gestart door argilla, 19 september 2013, 14:00:21 PM

Gerolf

Citaat van: Jurgen op 20 september 2013, 10:08:12 AM
Citaat van: Huugooke op 20 september 2013, 09:32:00 AM
ben ik hier de enige die die eieren KOOKT? Dat zorgt wel voor de nodige ontsmetting denk ik ;D
En ik doe er de schaal ook nog af vooraleer ik ze opeet.
Dat doen de meeste mensen bij mosselen ook  ;D  ;D
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Rangeerduivel

Citaat van: Gerolf op 20 september 2013, 10:22:58 AM
Citaat van: Jurgen op 20 september 2013, 10:08:12 AM
Citaat van: Huugooke op 20 september 2013, 09:32:00 AM
ben ik hier de enige die die eieren KOOKT? Dat zorgt wel voor de nodige ontsmetting denk ik ;D
En ik doe er de schaal ook nog af vooraleer ik ze opeet.
Dat doen de meeste mensen bij mosselen ook  ;D  ;D

Alhoewel mosselen rauw ook best te eten zijn,ze moeten weinig onderdoen voor oesters  :P
Jammer dat je bij mosselen veel minder kans hebt om er een parel in te vinden!  ::)

dani

*bijt nu een stuk van mijn tong bij de gedachte aan rauwe mossel eten en parels.....*
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Rangeerduivel


Ik bedoel wel degelijk Parels hé Dani,géén piercings!!! ;D ;D ;D ;)

Metpetergaathetbeter

Citaat van: Jurgen op 20 september 2013, 10:08:12 AM



En ik doe er de schaal ook nog af vooraleer ik ze opeet.

meer nog ik doe zelf dat velletje eraf die er nog vaak blijft aan hangen !
Groeten Peter ;)

argilla

er belanden elk jaar tientallen mensen in een ziekenhuis door het eten van die rauwe mosselen en oesters, samonella weet je wel.
neen bah vies jong rauwe vis, mosselen oesters niet doorbakken vlees, rauwe eieren in bier  e.d.  :( Leef niet meer in de oertijd .
Maar als mensen dat wel lusten mij niet gelaten hoor ! Akkes vies ! !
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Havoc

Als er hier mensen zijn die wel eens tiramisu lusten moeten ze dat recept een bekijken. Ja, daar zitten rauwe eidooiers in.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

SuSke

Even terug naar de basis van dit draadje.

Str** van een eierschaal verwijder je gewoon even met een stalen schuursponsje. Heb er tijdens mijn jonge jaren zo enkele tien- of zelfs honderdduizenden proper gemaakt voor consumptie en verkoop (vader was groothandelaar).
Eieren horen niet in een koelkast, maar we droog en donker bewaard te worden.
En denk a.u.b. niet dat het ei in de winkel pas vorige week door de kip gelegd is, er gaan snel 2 weken over het volledige transport en triëerprocess om je mooie gelijke eitjes in een klein kartonnen doosje toe te leveren in de supermarkt.

Desalniettemin eet ik graag een eitje, klaargemaakt op gelijk welke wijze, met of zonder natuurlijke merktekens aan de buitenkant van de schaal  ;)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

argilla

Citaat van: SuSke op 24 september 2013, 00:35:54 AM
Even terug naar de basis van dit draadje.

Str** van een eierschaal verwijder je gewoon even met een stalen schuursponsje. Heb er tijdens mijn jonge jaren zo enkele tien- of zelfs honderdduizenden proper gemaakt voor consumptie en verkoop (vader was groothandelaar).
Eieren horen niet in een koelkast, maar we droog en donker bewaard te worden.
En denk a.u.b. niet dat het ei in de winkel pas vorige week door de kip gelegd is, er gaan snel 2 weken over het volledige transport en triëerprocess om je mooie gelijke eitjes in een klein kartonnen doosje toe te leveren in de supermarkt.

Desalniettemin eet ik graag een eitje, klaargemaakt op gelijk welke wijze, met of zonder natuurlijke merktekens aan de buitenkant van de schaal  ;)

Frans,

bedankt voor de tip ! Maar kan je ook zeggen of vertellen waarom eieren niet in de koelkast mogen ? want me dunkt dat de meeste consumenten dit juist wel doen ! Er is in alle koelkasten trouwens een speciaal eieren vak voorzien. ;)
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Johnnytrein

Dani, hoe weet gij dat ge een Delhaize kip hebt spreekt die frans of zo? @Frans was dat dan met een dremel op lage toeren of met de hand?
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

SuSke

Citaat van: argilla op 24 september 2013, 10:00:08 AM
Citaat van: SuSke op 24 september 2013, 00:35:54 AM
Even terug naar de basis van dit draadje.

Str** van een eierschaal verwijder je gewoon even met een stalen schuursponsje. Heb er tijdens mijn jonge jaren zo enkele tien- of zelfs honderdduizenden proper gemaakt voor consumptie en verkoop (vader was groothandelaar).
Eieren horen niet in een koelkast, maar we droog en donker bewaard te worden.
En denk a.u.b. niet dat het ei in de winkel pas vorige week door de kip gelegd is, er gaan snel 2 weken over het volledige transport en triëerprocess om je mooie gelijke eitjes in een klein kartonnen doosje toe te leveren in de supermarkt.

Desalniettemin eet ik graag een eitje, klaargemaakt op gelijk welke wijze, met of zonder natuurlijke merktekens aan de buitenkant van de schaal  ;)

Frans,

bedankt voor de tip ! Maar kan je ook zeggen of vertellen waarom eieren niet in de koelkast mogen ? want me dunkt dat de meeste consumenten dit juist wel doen ! Er is in alle koelkasten trouwens een speciaal eieren vak voorzien. ;)

Omdat een koelkast een vochtige ruimte is (eigen aan het koelprocess), tenzij je een industrieel ding hebt dat werkt op het principe van een air-conditioning met externe koeling.
Elke koelkast met een koelplaat achter in het koelvak, heeft een relatief hoge vochtigheidsgraad. Je merkt het niet omdat er geen condensatie optreed op de stukken in de koelkast, maar voelt dat wel aan papieren verpakkingen en merkt het ook aan de gekende schaaltjes voor charcuterie.
Een eierschaal is nu eenmaal zeer poreus en zuigt dit water op waardoor er geen zuurstof meer aan het binnenvlies komt.
Hierdoor krijg je een sneller bederf van he eiwit en daarna de dooier. Met dat vocht komen ook al de andere smaken en geuren uit de koelkast in de eierschaal en uiteindelijk ook in het ei terecht.

Vergeet niet dat het ei oorspronkelijk een andere bedoeling had toen de haan nog vrij rondliep. Dat kuiken moest ook aan zuurstof geraken om te groeien.

Eieren buiten de koelkast houdt je makkelijk tot 4 weken na aankoop (droog en donker bewaard - dus niet in het mandje op het buffet van de keuken in de zon aan de veranda).
Onze eieren staan in hun kartonnen doosje in de berging samen met de rest van de voorraad.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

SuSke

Citaat van: Johnnytrein op 24 september 2013, 10:35:48 AM
Dani, hoe weet gij dat ge een Delhaize kip hebt spreekt die frans of zo? @Frans was dat dan met een dremel op lage toeren of met de hand?

Eitje per eitje met de hand met zo'n schuursponske uit staaldraad of staalwol op de meter.
Ik ga niet uittellen hoeveel eieren ik in mijn leven al vastgehad heb, maar het zijn er veel, heel veel.
Toen was alles nog manueel (ondertussen toch al zo'n 35 jaar geleden), nu is alles geautomatiseerd en sch** kiekens niet meer op hun eieren  ;)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

argilla

Citaat van: SuSke op 24 september 2013, 11:54:41 AM
Citaat van: argilla op 24 september 2013, 10:00:08 AM
Citaat van: SuSke op 24 september 2013, 00:35:54 AM
Even terug naar de basis van dit draadje.

Str** van een eierschaal verwijder je gewoon even met een stalen schuursponsje. Heb er tijdens mijn jonge jaren zo enkele tien- of zelfs honderdduizenden proper gemaakt voor consumptie en verkoop (vader was groothandelaar).
Eieren horen niet in een koelkast, maar we droog en donker bewaard te worden.
En denk a.u.b. niet dat het ei in de winkel pas vorige week door de kip gelegd is, er gaan snel 2 weken over het volledige transport en triëerprocess om je mooie gelijke eitjes in een klein kartonnen doosje toe te leveren in de supermarkt.

Desalniettemin eet ik graag een eitje, klaargemaakt op gelijk welke wijze, met of zonder natuurlijke merktekens aan de buitenkant van de schaal  ;)

Frans,

bedankt voor de tip ! Maar kan je ook zeggen of vertellen waarom eieren niet in de koelkast mogen ? want me dunkt dat de meeste consumenten dit juist wel doen ! Er is in alle koelkasten trouwens een speciaal eieren vak voorzien. ;)

Omdat een koelkast een vochtige ruimte is (eigen aan het koelprocess), tenzij je een industrieel ding hebt dat werkt op het principe van een air-conditioning met externe koeling.
Elke koelkast met een koelplaat achter in het koelvak, heeft een relatief hoge vochtigheidsgraad. Je merkt het niet omdat er geen condensatie optreed op de stukken in de koelkast, maar voelt dat wel aan papieren verpakkingen en merkt het ook aan de gekende schaaltjes voor charcuterie.
Een eierschaal is nu eenmaal zeer poreus en zuigt dit water op waardoor er geen zuurstof meer aan het binnenvlies komt.
Hierdoor krijg je een sneller bederf van he eiwit en daarna de dooier. Met dat vocht komen ook al de andere smaken en geuren uit de koelkast in de eierschaal en uiteindelijk ook in het ei terecht.

Vergeet niet dat het ei oorspronkelijk een andere bedoeling had toen de haan nog vrij rondliep. Dat kuiken moest ook aan zuurstof geraken om te groeien.

Eieren buiten de koelkast houdt je makkelijk tot 4 weken na aankoop (droog en donker bewaard - dus niet in het mandje op het buffet van de keuken in de zon aan de veranda).
Onze eieren staan in hun kartonnen doosje in de berging samen met de rest van de voorraad.


Frans, bedankt voor de heldere en nuttige info. Voortaan eieren uit de koelkast en in het kartonnen doosje in de koele berging donker.
Je ziet de man uit het vak , daar kan je wat van opsteken.  :)
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Klaas Zondervan

Een van onze clubleden is eierboer, en die had een ander verhaal. Hij stelt dat je eieren koel moet bewaren, bij een temperatuur tussen 4 en 7 graden. Dat is dus de normale temperatuur van een koelkast. Verder vertelde hij dat een ei buiten de koelkast te snel uitdroogt, en dat kun je bij het pellen zien aan het feit dat de luchtkamer vergroot is. Je kunt het, zonder te pellen, ook zien als je een ei in water legt. Een goed ei ligt plat op de bodem, een uitgedroogd ei gaat rechtop staan, met de punt omhoog omdat daar de vergrote luchtkamer zit.
Dus een precies tegengesteld verhaal van een professional.

Rangeerduivel



Ja Klaas,

Maar het gaat dan wel degelijk om Hollandse eieren,nietwaar...

Belgische daarentegen...

;D ;D ;D ;)