Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Wielen van loc maken vonken.

Gestart door ERVIN, 09 september 2013, 21:38:01 PM

ERVIN

Ik heb vandaag gezien , tijdens het rijden in het donker , dat mijn LS loc van de Reeks 3000 vonken maakt tijdens het rijden , mijn andere locs hebben hier absoluut geen last van , ik moet er ook even bij vertellen dat deze loc zijn wielen erg snel heel vuil worden waardoor zijn lichten telkens gaan flikkeren , dus heel veel poetsen.

Ik rij  2-rail digitaal.
Weet er iemand vanwaar die vonken komen  , en hoe ik dit probleem kan oplossen??

conducteur

De vuile wielen en de vonken hebben direct met elkaar te maken --> Bij elke vonk ontstaat wat vuiligheid die aan je wielen en sporen blijft hangen. Hoe de vonken ontstaan? Geen idee, mogelijk zijn de oppervlakken van de wielbanden te 'ruw'? Zijn ze duidelijk waarneembaar, ook met licht?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

ERVIN

Nee in het licht zijn ze niet te zien , het zijn echt hele kleine vonkjes , en hij " vonkt " ook niet constant.  ???

Gerolf

Wielen vervangen door betere exemplaren.
Vuil maakt vonken => vonken maken putjes in de wielband => vuil krijgt meer houvast => meer vonken => ...

Ik ken het model niet, maar misschien kan je de stroomafname verbeteren.
Op zoveel mogelijk wielen stroomafname = minder stroom per afnamepunt = minder vonken.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

janieburton

Citaat van: conducteur op 09 september 2013, 21:41:50 PM
Geen idee, mogelijk zijn de oppervlakken van de wielbanden te 'ruw'?

Ik dacht dat bij een zeer glad opervlak dat de kans groter zou zijn dat vuil blijft plakken.
 

Koen

@Gerolf,
Zou dit niet kunnen voortkomen van een condensator die defect is. Ik heb dit ooit bij één van mijn locs gehad.

@Erwin,
Rijdt uw loc normaal als de wielen zuiver gemaakt zijn of hapert deze?


Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

ERVIN

Goh Gerolf , wielen vervangen door betere , zal ik eens naar LS een mailtje moeten sturen denk ik.  ???
De stroomafname gebeurt op alle wielen , dus daar is nog maar weinig aan te verbeteren vrees ik.

Ik wacht nog even wat reacties af , misschien komen er nog oplossingen??

ERVIN

@Koen , ik had net je post gemist , de loc doet het prima als de wielen proper gemaakt zijn , maar na een paar rondjes op mijn baan begint alles van voor af aan.

De laatste maand heeft hij het wel erger gekregen dat voorheen  ,en nu was ik het zo beu dat ik even jullie hulp wil inschakelen. ;)

Klaas Zondervan

Citaat van: janieburton op 09 september 2013, 22:12:21 PM
Ik dacht dat bij een zeer glad opervlak dat de kans groter zou zijn dat vuil blijft plakken.
Het tegendeel is waar. Op een glad oppervlak blijft vuil minder makkelijk plakken.
Een oplossing zou zijn om de wielbanden te polijsten, als je daar de mogelijkheden voor hebt.

Gerolf

Citaat van: Koen op 09 september 2013, 22:19:30 PM
@Gerolf,
Zou dit niet kunnen voortkomen van een condensator die defect is. Ik heb dit ooit bij één van mijn locs gehad.

Wie weet ... hangt er van af wat die condensator hoort te doen.
Als die de motor moet ontstoren (inductiespanningen tegengaan) kan het misschien wel

Ik ken wel "wat" van elektronica, maar voor mij is dit toch een stuk gissen.
Anderzijds: een condensator vervangen is gemakkelijker dan wielen vervangen of polijsten
... hoewel ik vrees dat die wielen intussen al pokdalig zijn door de vele vonken.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ysbeer

Vonken trekken is altijd een gevolg van slecht contact.
Zolang er tenminste  twee wielen (rechts een en links een) goed contact maken vonkt er niets.
Bij goed lopende loks is dat meestal ,bij schone rails,het geval.
Jou ls lok schijnt dus niet altijd al zijn wielen op der rails te hebben,en dan is een vuil wiel al voldoende voor en vonkje.
Een echte lok heeft geveerde wielen voor totaal contact
Het model heeft dat meestal niet
Sommige loks zijn een heel heel klein beetje krom als dan ook de rails nog bom vast licht (niet veert dus)gaat de lok waggelen.
ALLES VRIJWEL ONZICHTBAAR

De mensen die het  kunnen weten raden daarom ook altijd aan de rails niet bom vast maar enigzins verend te leggen (verende lijm)
Veert de lok niet dan de rails maar (een zaak van 0.01 mm)
Bedenkt dat zo een vonkje van 20 a 30 volt ook alleen optreed bij afstanden van 0.01 mm
Verende rails.
Hiermee vang je het waggelen perfect op.

Hier op het forum zegt men (sommige)dat dat onzin is maar ja in 1500 was de wereld ook plat.
Wim

Gerolf

Een 1300 is volgens mij een Bo-Bo Loc. Dus steeds minstens 4 wielen op de rails.
Ik kan me immers slecht voorstellen dat ook de bogies een stugge ophanging hebben

Wat de stroomvoorziening nog benadeelt: de slepers op de wielen
Als die vuil zijn kan het zijn dat de loc toch maar op twee wielen efficiënt stroom afneemt

Wordt vaak vergeten: men reinigt wel de wielbanden,
maar niet de slepertjes die de stroom van de wielen naar de "binnenkant" brengen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

OlivierV

Ervin, had je geen reeks 13 naast die 3000 van Luxemburg? Anders de locs eens vergelijken aangezien die toch dezelfde zijn.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

ceuleer

Kan het zijn dat er iets mis is met de decoder ?
Is maar een idee he mannen, ik weet het ook niet, maar een
andere decoder is vlug geplaatst.

Gzr,
Gunter

Metpetergaathetbeter

Zijn je wielen vervuild(geweatherd)?

Groeten Peter ;)