Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

C rails isoleren

Gestart door Geert, 05 september 2013, 14:15:24 PM

Geert

Om mijn zelfbouw centrale verder uit te testen wilde ik C rails gebruiken die ik ooit eens bij een starter set 'gekregen' heb. Nu gebruik ik stroomdetectie via de midden rail. Maar hoe isoleer je deze van de rest, om zo een teruggemeld rail te bekomen?

De volgende methode heb ik bedacht en werkt goed en snel, mogelijk is deze ooit al eens beschreven, so wat, dan is dit een herhaling...

Van een stukje passend krimpkous knip ik ongeveer 5mm af.




Dit stukje schuif ik over het veerend  gedeelte van de C rails die geïsoleerd moeten worden, er steekt ongeveer 2mm uit.




Met een hete luchtblazer laat ik de krimpkous krimpen.




Uiteindelijk krijg je dit resultaat, dat later ook nog eens eenvoudig te verwijderen is.




Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Klaas Zondervan

Märklin levert daar ook speciale dopjes voor. Artikelnummer 74030

Geert

Citaat van: Klaas Zondervan op 05 september 2013, 14:21:29 PM
Märklin levert daar ook speciale dopjes voor. Artikelnummer 74030

Van die rode, ik weet het.  Maar wij zijn doe het zelvers hé

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

philippe_007

niet enkel doe het zelfers, maar ook een stuk goedkoper dan de marklin stukjes te kopen.

dani

#4
en het leuke is dat je op deze manier (met een paar knipjes in de dwarsverbinding tussen links en rechts) ook heel makkelijk en op dezelfde manier detectierails kan maken voor massadetectie ipv stroomdetectie.     Het kan alle kanten uit , dus :-)

Wat de prijs betreft :   Een eind krimpkous diameter 3mm van 1 meter kost hier bij de "elecronicaboer" ongeveer  1,2 euro.    Als je daar dan 20 stukjes van 5mm uit haalt dan kosten die je amper 6 cent per stukje, daar waar die originele van Marklin 2 € voor 8 stuks kosten (dus 25 cent per stuk).   Tel maar uit als je er veel nodig hebt .
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Geert

Citaat van: dani op 05 september 2013, 14:42:19 PM


Wat de prijs betreft :   Een eind krimpkous diameter 3mm van 1 meter kost hier bij de "elecronicaboer" ongeveer  1,2 euro.    Als je daar dan 20 stukjes van 5mm uit haalt dan kosten die je amper 6 cent per stukje, daar waar die originele van Marklin 2 € voor 8 stuks kosten (dus 25 cent per stuk).   Tel maar uit als je er veel nodig hebt .

Volgens mij 200 stuks uit één meter  ;)  = 0,6 cent...

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

dani

Oops, ja...  mijn fout !!!!    Ik had 5cm in gedachten, wat veeeeel te lang is
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Geert

Citaat van: dani op 05 september 2013, 15:04:20 PM
Oops, ja...  mijn fout !!!!    Ik had 5cm in gedachten, wat veeeeel te lang is

Ik kan de krimpkous zelfs nog goedkoper krijgen (met de nadruk op krijgen...)

Dus afgerond 40 keer goedkoper dan Marklin ;D

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Klaas Zondervan

Die krimpkous is inderdaad veel goedkoper dan die Märklin dopjes. Maar ik dacht dat jij dacht dat je een wereldschokkende uitvinding had gedaan. Maar deze oplossuing heb ik op diverse forums al vaker voorbij zien komen.

dani

het wwordt ook wel gebruikt op de middencontacten van M rails, hoewel het daar zelfs nog simpeler zou kunnen met een stukje papier of plakband tussen de 2 lipjes.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Geert

#10
Citaat van: Klaas Zondervan op 05 september 2013, 15:17:23 PM
Die krimpkous is inderdaad veel goedkoper dan die Märklin dopjes. Maar ik dacht dat jij dacht dat je een wereldschokkende uitvinding had gedaan. Maar deze oplossuing heb ik op diverse forums al vaker voorbij zien komen.

Lees mijn intro eens..

Geert

Edit: Klaas, geef is enkele links naar die forums, mogelijk kan het nog beter dan mijn methode  ;)
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

PietB

Hoi Geert, misschien heb ik niet goed gelezen hoor, warmte en zo, maar waarom isoleer jij 2 keer?
En dan ook nog eens de pukkelrail.

Ik gebruik deze methode,
http://www.modelbaan.ath.cx/bezetmelding/
twee knipjes in de doorverbinding van de linker naar de rechter railstaaf en een isolatie(geen rode wigjes zoals op de foto) maar krimpkous op de plek van het wigje.
Massa detectie tussen de linker en rechter railstaaf.

grt Piet.

dani

@Piet : omdat hij geen massadetektie maar stroomdetektie gebruikt.....

Citaat van: Geert op 05 september 2013, 14:15:24 PM
. Nu gebruik ik stroomdetectie via de midden rail. Maar hoe isoleer je deze van de rest, om zo een teruggemeld rail te bekomen?

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Klaas Zondervan

Citaat van: Geert op 05 september 2013, 15:21:15 PM
Edit: Klaas, geef is enkele links naar die forums, mogelijk kan het nog beter dan mijn methode  ;)
Da's niet zo eenvoudig, dan zou ik echt moeten gaan zoeken. Maar ze werken allemaal op dezelfde manier. Een stukje krimpkous of de mantel van een dun kabeltje om de contactveren.
Eén keer heb ik gezien dat iemand het erg rigoreus deed. Die knipte gewoon de contactveertjes af.

Geert

Deze link heb ik zelf gevonden. Gelukkig maar, ik dacht echt even een genie te zijn ...  ;)

http://wiki.3rail.nl/index.php/C-Rail_middengeleider_isolatie

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen