Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Le Varoney

Gestart door Koen, 04 september 2013, 11:40:38 AM

Andress24

Citaat van: Koen op 10 december 2018, 07:04:37 AM
Bedankt  :).
Het enige waar ik een probleem mee heb, is het geluid als een loc rijdt.
Ik heb kruk gebruikt, sporen zijn gelijmd en de ballast is met flexibele lijm verlijmd. Toch heb ik het gevoel dat er veel meer geluid geproduceerd wordt dan bij de meeste banen die ik op beurzen zie  :o.
Ik vraag mij af of ik nog op één of andere manier het geluid kan dempen.

Groetjes,
Koen
Hey Koen, ik heb mijn sporen op krak dezelfde manier verlegd, en was ook verbaasd van het lawaai. Ik ben "opgelucht" dat het niet alleen mij zo gaat  ;)
1:1 -  Belg in München
1:87 - Kempen in de jaren '90

H0 - 2 rail DCC - DR5000 - Koploper

Rangeerduivel

Citaat van: Koen op 10 december 2018, 09:45:32 AM
...Ik drink wel geen wijn...  ::).

Koen

Je weet niet wat je mist Joh! :) ;D

;)

Peter

Koen, de volgende keer dat je bij ons bent (en het gaat met je knie) moet je eens mee naar mijn baantje kijken.
Ondergrond Multiplex van 12 mm, kurk van 5 mm gelijmd met Pattex, rails Roco line zonder bedding eveneens gelijmd met Pattex, ballas van Minitec (echte steentjes) gelijmd met lijm van Modellbahn Freiburg (verkleurd de steentjes niet) Resultaat: geen rijgeluiden
Van belang is ook de ondersteuning en bevestiging van de Multiplex op je ondersteunend (hout) geraamte
Met vriendelijke groeten
Peter

bollen neus

Citaat van: Rangeerduivel op 10 december 2018, 11:43:35 AM
Citaat van: Koen op 10 december 2018, 09:45:32 AM
...Ik drink wel geen wijn...  ::).

Koen

Je weet niet wat je mist Joh! :) ;D

;)

Yep +1, water das voor vissen en boten op te laten varen.
Den Eric

Koen

Citaat van: Rangeerduivel op 10 december 2018, 11:43:35 AM
Citaat van: Koen op 10 december 2018, 09:45:32 AM
...Ik drink wel geen wijn...  ::).

Koen

Je weet niet wat je mist Joh! :) ;D

;)

Naar het schijnt zou dit inderdaad een deugd zijn  :D. Maar ik drink totaal geen alcohol  :).

CiteerKoen, de volgende keer dat je bij ons bent (en het gaat met je knie) moet je eens mee naar mijn baantje kijken.
Ondergrond Multiplex van 12 mm, kurk van 5 mm gelijmd met Pattex, rails Roco line zonder bedding eveneens gelijmd met Pattex, ballas van Minitec (echte steentjes) gelijmd met lijm van Modellbahn Freiburg (verkleurd de steentjes niet) Resultaat: geen rijgeluiden
Van belang is ook de ondersteuning en bevestiging van de Multiplex op je ondersteunend (hout) geraamte

Bedankt Peter.

Ik heb zowat dezelfde constructie, als ik dit zo lees. Het enige verschil is dat ik geen Roco line gebruik. Mogelijk zit daar het verschil.


Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

SuSke

Koen,
Eenzoelfde probleem op Vaerwegh Dok. Een sterker rijgeluid op de geballastte delen en quasi fluisterstil in het schaduwstation.
De oorzaak zit hem in de breedte en het verlijmen van het ballastbed.
Van zodra je ballastbed voorbij de kurk komt, maak je min of meer een "hard" contact en versterk je de rijgeluiden, zelfs bij de flexibele lijmen als boekbinderslijm of latex-lijmen.
Die versterking is minimaal maar er is een duidelijke verschil tussen geballastte sporen en niet geballastte. en dit verdwijnt naarmate er meer "achtergrond" geluid is.

Ik heb dat op "Den Overslag" ondervangen door een erste laag kurk te leggen over de volledige breedte van het baanbed waardoor het ballast altijd op kurk ligt. En dat scheelt. En verder - de radio aan scheelt ook een stuk ;)

Ook wat Peter zegt, de onderbouw doet ook veel. Hoe stijver die is hoe minder trillingen je krijgt uit de plaat.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

bollen neus

In sommige gevallen wordt de onderbouw een soort van klankkast en versterkt alle neven geluidjes. Dus beter vermijden, Of je het volledig weg krijgt ? Denk het niet je hebt immers op de sporen ook geluiden die kan je niet wag toveren.
Trouwens een echte locomotief met wagons maakt een pakske méér geluid zekerst dan een baantje?
Den Eric.

Koen

@Frans,

Het leggen van kurk over de volldige breedte lijkt mij een goede oplossing.
Ik zal er rekening mee houden in een volgend project maar voor dit project is dit te laat  :-[.
Efin, het is wat het is. We zullen er moeten mee leven en de radio aanzetten  ::)

@Eric,

Inderdaad schaal 1/1 maakt ook heel wat lawaai  :D
Nooit te oud om te leren

Peter

Een andere oplossing zou kunnen zijn om de strook direkt naast de kurk met een laagje verf behandelen. Op die manier kan de ballastlijm niet in het hout dringen en een geluidsbrugje veroorzaken
Met vriendelijke groeten
Peter

rgp

Allen,

Ik lees 12mm multiplex.  Dat moet toch loodzwaar zijn en is in feite kompleet voorbijgestreefd.

Bouw in maximaal 8mm populierenmultiplex (zelfs 6mm kan).  Is licht en laat zich zo zuiver las MDF verzagen.

Misschien aan de onerzijde en de binnenzijde ook stukjes kurk plakken, dan wordt de resonantie gebroken (een beetje zoals verschillende frequenties bij bruggen om niet meer het effect te hebben van de brug die in 1940? instort door de wind in de USA).

Roland

Koen

Dat is effectief. Mijn modules wegen behoorlijk wat.
De basisstructuur is in 18mm multiplex gebouwd; het gedeelte waar de sporen op liggen is uit 12mm plexi gezaagd.
En dan spreken we nog niet over de bedrading, DIN-rails, vickingklemmen, printen, ...

Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

59erke

Kurk is niet altijd de beste geluidsisolator. Probleem zit hem dat de kurk bij het inlijmen van de ballast steenhard wordt en zodoende het isolerend effect verdwijnt.

Bij de N modulebaan heb ik een ondergrond gebruikt van isolatieplaten ipv hout met daarop kurk en dat scheelt wel wat.
Voor mijn thuisbaan was een isolatieplaat geen optie dus ben ik nu aan het testen met pluimkarton ipv kurk.
Ik heb nog maar een klein stukje gedaan maar zelfs dat kleine stukje geeft toch al verschil.
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

railrunner

Ga voor mijn nieuw baantje eens een test doen met EDPM.  Dat is een rubber (voor dakbekleding) maar heb al gemerkt dat deze ook verlijmbaar is met witte houtlijm. Bedoeling is kurk lijmen op onderplaat, daarop EDPM, daarboven zilverpapier waarvan alleen de zijkanten ervan op houten plaat gelijmd wordt.  Sporen komen dan op zilverpapier zodat deze een isolatie vormt tussen rubber en sporen/ballast.  Dit zou ook helpen tegen rijjgeluiden.  Bron 'Groetjes uit Ferbach"

erik de noorman

Ik gebruik isolatie die gebruikt worden om onder laminaatparket te leggen. Wordt bevestigd met schilderstape en werkt prima.

Erik.

Koen

Citaat van: 59erke op 10 december 2018, 17:46:31 PM
Kurk is niet altijd de beste geluidsisolator. Probleem zit hem dat de kurk bij het inlijmen van de ballast steenhard wordt en zodoende het isolerend effect verdwijnt.

Bij de N modulebaan heb ik een ondergrond gebruikt van isolatieplaten ipv hout met daarop kurk en dat scheelt wel wat.
Voor mijn thuisbaan was een isolatieplaat geen optie dus ben ik nu aan het testen met pluimkarton ipv kurk.
Ik heb nog maar een klein stukje gedaan maar zelfs dat kleine stukje geeft toch al verschil.

Dag Koen,

Dit heb ik ooit al geprobeerd. Dit is niet echt aan te raden daar bij het lijmen van de ballast het karton los komt van het schuimrubber.
Ik hoop dat er mensen van de club "Het Spoor" nu meelezen. Zij hebben gebruik gemaakt van een soort schuimrubber op één van hun banen. Misschien kunnen zij meer info geven? Daar reden de treinen bijzonder stil.

Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren