Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Le Varoney

Gestart door Koen, 04 september 2013, 11:40:38 AM

Stieven76

CiteerIk heb Peter zijn baan ondertussen meer dan een jaar geleden eens gezien en mijn oog ging niet naar de rails maar naar de details zoals de huisjes, perrons, locloods en het station.
Ook bij Erwin heb ik destijds niet naar de rails gekeken maar was ik vooral overdonderd door zijn stationskoepel en de grootte van zijn baan.
Net hetzelfde op expo's, daar heb ik nog nooit naar de rails zelf gekeken maar naar de omgeving en het treinverkeer.

+1
Ik kijk ook meer naar de omgeving ipv recht naar de rails. Zoals je zegt, het hangt allemaal wat van je budget af  ;D

Koen

ok, bedankt mannen.
Ik ga gewoon op lijn gevoel verder gaan.


Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

Dirky

'k Zal ook maar nog een beetje twijfel zaaien hé Koen!

Op een Brits forum – ik vind het helaas niet direct terug – had iemand zijn code 100 sporen gespoten in roestkleur, maar dan nog de voet van de spoorprofielen een donkerder roestlaag gestoken. Die twee tinten over de lengte van de spoorprofielen maskeert het "te groot zijn" wel iets.

Koen

Bedankt voor de tip Dirk.
Ik denk dat ik daar eens mee gaan experimenteren.

Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

GVL

Niet iedereen let op de rails maar, op de treinen na, is dit het element dat het sterkst de spoorse sfeer bepaalt.
Peco code 83 zou ik in ieder geval niet gebruiken wegens het patroon van de dwarsliggers dat Amerikaans geïnspireerd is en op een Europese baan nog meer uit de toon valt dan de railstaafhoogte. Dus, wat mij betreft, beter code 100 en de hoogte van de rails verdoezelen met een donkere weathering dan code 83.
Succes met je keuze.

Anarchy

Ik zou gewoon verder werken met code 100 Koen. Ik zie hier geen graten in.

Koen

Na alle voor en nadelen even te hebben bekeken, heb ik besloten om met code 100 verder te gaan.
Ik heb de strakheid van het station aangepast en dit eerder in een bocht gelegd (op jullie aanraden). Eerlijk gezegd voelt dit zeer onwennig aan doordat ik over het algemeen een zeer strakke lijn volg. Graag jullie mening hierover.
De sporen zijn net zoals vorige keer improvisoir gelegd. Eens dat het basis idee naar wens is, ga ik een sjabloon in autocad tekenen en laten uitprinten waardoor bochten correct kunnen aangelegd worden.

Mvg
Koen




Nooit te oud om te leren

TBCédric

Ziet er goed uit. Inderdaad minder strak maar voor je perrons zal het wel moeilijker gaan tenzij je het eventueel met hout doet en het in de juiste vorm laat frezen?

Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

OlivierV

Er zit daar rechts wel een rare slinger nu.

Nu op zich als je je er niet goed bij voelt moet je die boog niet doen. Maar in realiteit weet ik maar weinig stations die rechtdoor lopen, behalve dan de halteplaatsen en kleinere stations.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

doomslu

Er zit alvast meer dynamiek ik, maar het voelt mij nog niet echt lekker. Ik had de boog eerder in de andere richting verwacht.
Het is mij niet geheel duidelijk in welke richting jouw aanpalende modules gaan afbuigen.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Koen

@Luc,

CiteerEr zit alvast meer dynamiek ik, maar het voelt mij nog niet echt lekker
Er wringt inderdaad iets, ik weet alleen nog niet echt waar het probleem zit. Zou het probleem bij het type wissel kunnen liggen of aan de afbuiging? 

Citeer
Het is mij niet geheel duidelijk in welke richting jouw aanpalende modules gaan afbuigen
De poortzijde draait af naar rechts, de andere zijde naar links (als je naar de poort kijkt).

CiteerIk had de boog eerder in de andere richting verwacht.
Dat was ook mijn eerste gedacht. Alleen was dit niet echt haalbaar met de afbuiging naar de aanpalende modules.
Ik ga straks nog eens bekijken of er een oplossing is om naar de andere kant af te buigen.

@Olivier,

Er zit inderdaad een rare slinger in. Die moet zeker nog verdwijnen. Het oogt niet mooi en dit zou voor problemen kunnen zorgen maar het geheel zit mij nog niet goed. Ik ben niet echt tevreden met het resultaat.


Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

Kautenbach

ik vindt de boor in t algemeen wel prima, niet te flauw, niet te scherp, ook de boog zo naar achteren toe kan prima, idd nog wel goed naar je wisselstraten kijken. De wisselstraat op de bovenste foto onderan loopt nog niet heleaal lekker, maar is volgens mij prima goed te krijgen, wisselatrat aan de andere kant loopt zo op t oog prima!
evt je wissels heel iets flexibel maken zodat de hoofdsporen goed rechtdoor lopen. Dit kun je met die lange peco wissel goed doen door de bielsen matten aan de onderzijde van elkaar los te snijden (wel ff op de contra railsen letten) Waarschijnlijk ben je dan ook van je nog wat geimproviseerde spoorverloop af. Komt er bij het engelse wissel nog een losweg?

Verder nog goed letten op de overgang naar de volgende module op de bovenste foto onderaan.

Ben benieuwd naar het resultaat! Heb je ook al wat foto's met materieel erop, en hoelang gaan je perrons worden? (ik zie wel een mooi modulair station ontstaan voor een MSM modulebaan  ;))

vyncky

Citaat van: Koen op 07 september 2013, 11:05:28 AM


Koen,

Is het een dubbelsporig traject?
Dan zou ik aan het "rechtse" gedeelte (van de foto) de rechts en linkse wissel met elkaar verwisselen.

Yannick

Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

Koen

@Wim,

Ik denk dat er zeker nog werk aan de winkel is. Die tip om de wissel wat aan te passen, lijkt mij interessant. Aangezien ik toch wissel genoeg heb, ga ik daar even mee experimenteren. De perrons zullen ongeveer 1m90 lang worden. Het spoor achter de Engelse wissel heeft de bedoeling om kleine materialen te lossen.

@Yannick,

Die omwisseling had ik in de eerste poging. Alleen zijn de lange wissels van Peco nog niet slank genoeg. De tip van Wim kan daar eventueel een oplossing bieden.
We gaan straks nog wat experimenteren.

Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

evan

Citaat van: argilla op 04 september 2013, 16:30:42 PM
Goe bezig Koen, doordacht ook
vraagje ; waarom heb je geen code 83 rails van Peco genomen ipv die code 100. De werkelijkheids indruk zo nog toenemen !Of nog beter is code 75

mvg
marc

Argilla,

Het argument van code 83 is door GVL reeds aangehaald en het dat is het US-voorbeeld.

De dwarsliggers zijn anders van vorm, ze liggen korter bij elkaar en bij een wissel is de samenstelling helemaal anders.

Als je PECO naar Europees voorbeeld wil maken is het best 100 of ineens 75. (HO natuurlijk ;))

In alle geval als koen let op de afwerking van het spoor en omgeving van scenery zal de code 100 te verwaarlozen zijn.  Natuurlijk bij een Macrofoto zou het misschien opvallen.


Koen succes kerel!
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.