Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Le Varoney

Gestart door Koen, 04 september 2013, 11:40:38 AM

SuSke

Mooi werk Koen.

Komt er naast het ballastbed nog een looppad?
Dan zou ik dat plaatsen nadat je het gras en de beplanting gezet hebt.
Dat groen groeit namelijk door je ballast, dus eerst groen en dan ballast leggen anders groeit de ballast uit het groen.
puur optisch gezien, maar wel duidelijk en het zou afbreuk doen aan je mooie werk.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Koen

Dag Frans,

Bedankt voor de waardevolle tip! Daar ga ik zeker aan denken.
Vandaag heb ik de ballast verlijmd. Nu eerst laten drogen en ondertussen wat opzoekwerk uitvoeren  :).

Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

OlivierV

Citaat van: SuSke op 29 december 2017, 22:55:39 PM
Mooi werk Koen.

Komt er naast het ballastbed nog een looppad?
Dan zou ik dat plaatsen nadat je het gras en de beplanting gezet hebt.
Dat groen groeit namelijk door je ballast, dus eerst groen en dan ballast leggen anders groeit de ballast uit het groen.
puur optisch gezien, maar wel duidelijk en het zou afbreuk doen aan je mooie werk.

Ik zou het net omgekeerd doen. Eigenlijk is het zelfs nog beter om het dienstpad aan te leggen voor je de ballast aanbrengt (ballast ligt daar eigenlijk gedeeltelijk op). Daarna pas de begroeiing langs het spoor. Die kan je dan alsnog in het dienstpad plaatsen.

Bovenstaande is goed te zien op onderstaande foto.

BLOG HLR 7852 + 7825 @ Steenlandlaan

Ik doe het wel niet altijd in die volgorde omdat ik niet altijd alles in voorraad heb.

- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

sdz1976

Blijft een leuk draadje om volgen Koen  8) 8)

Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

evan

#874
Koen, Olivier,

Even tussenkomen met m'n beroepservaring  ;)

De foto die Olivier laat zien is een frangment van L10 in de waaslandhaven.  Dit is een recent stuk spoorweg waar eigenlijk de onderlaag van de bedding dient als dienstpad en de ballast ligt inderdaad op die laag.   Oudere lijnen zijn zo niet opgevat en is het dienstpad in aparte steenslag uitgevoerd nadat het ballastbanket is gefatsoeneerd na het zoveelste onderhoud.  Het dienstpad wordt dan meestal aangebracht aan de hand van steenslag met een kaliber van 0 tot 7mm korrelgrootte dat met een trilplaat wordt verdicht.  Na een tijd groeit daar weer onkruid over dat dient te worden verdelgd...,maar dat gebeurt maar 1 tot 2 maal per jaar.

Ik vermoed dat Koen zijn spoorlijn een pak ouder is qua tijdsgeest.   Er rest dus de vraag welke periode van het jaar en hoe oud is de lijn.  Die laatste twee vragen zijn belangrijk om je dienstpad weer te geven.  Goed vrijgemaakt of half overgroeid?  Een dienstpad moet trouwens minstens 0,8 m breed zijn qua gangpad op 1,5m van de buitenste railstaaf verwijderd.

Groetjes en prettigbeindejaar!
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

loebaske


Merci Evan, weer duidelijke uitleg waar men soms niet bij stilstaat...
Je zou een boek/handleiding moeten schrijven waar/wat/mag/kan
volgens de tijdgeest...

59erke

Citaat van: evan op 31 december 2017, 10:25:27 AM
Een dienstpad moet trouwens minstens 0,8 m breed zijn qua gangpad op 1,5m van de buitenste railstaaf verwijderd.


Bedankt Evan, Dat is nu een uitleg waar we iets aan hebben, trouwens een onderwerp waar ik nog niet veel van wist.
Blijkbaar heb ik het mijne veel te breed gemaakt al die jaren.
Even snel gerekend 0.8m breed wordt dus in N 5mm
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Koen

Allen,

Bedankt voor jullie bijdragen.

@Evan,
Blij je nog eens te horen  ;)
Bedankt voor de duidelijke uitleg. De lijn situeert zich in het late voorjaar. De periode dat alles nog mooi groen ziet. De lijn is gebaseerd op de lijn tussen Vienne en St. Valier maar met een Belgische tint. De keuze hiervan heeft te maken met onze Franse roots  :).

Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

Koen

Dit weekend nog aan een aantal technische zaken gewerkt. Het lichtpaneel van de tweede module is nu aangebracht. Verder heb ik nog wat aanpassingen aangebracht aan de aansluitingen van deze verlichting.
Verder heb ik nog een aantal details aangebracht. Onderstaand vinden jullie een overzicht.

Groetjes,
Koen

Untitled by Koen Vaganée, on Flickr

Untitled by Koen Vaganée, on Flickr

Untitled by Koen Vaganée, on Flickr

Untitled by Koen Vaganée, on Flickr

Untitled by Koen Vaganée, on Flickr
Nooit te oud om te leren

Metpetergaathetbeter

#879
misschien heb je de hudo(hou uw darmen open zijnde de tent met bankje die over een put staat waar je.........)vergeten ? :-\
trouwens schitterende sfeerbeelden ;)

mahtoska1

Ik word terug geslingerd naar mijn jeugd...

Knap werk.

Koen

@ Peter.
De Hudo vergeten. Die moet ik zeker nog voorzien  ;).

@ Pieter,
Bij mij is dit ook het geval. Veel herinneringen aan die tijd  :).


Groetjes,
Koen

Nooit te oud om te leren

Michiel

Hudo met bankje in een tent? Jullie zaten in de luxe-scouts. Wij hadden 2 dunne horizontaal-liggende boomstammen boven een put, open in het bos, waar we met z'n vijfen naast elkaar konden zitten "kletsen". Een verschikking vond ik dat! Ik had toen (als 10-jarige) plots een week durende constipatie. Gek hé.

Maar Koen, erg leuk hoekje is dat geworden!
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Koen

Bedankt Michiel.
Wij hadden het geluk dat die Hudo in een tentje was. Je zou voor minder constipatie hebben  ;D.

Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

chef garde

Boskakkers!!

Fantastisch mooi Koen!