Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Le Varoney

Gestart door Koen, 04 september 2013, 11:40:38 AM

Michiel

Ik volg ook met veel aaaaandacht.   ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Pierre

Verdraaid goed bezig Koen. Lekker doorgaan zo. Ik blijf je volgen. ;)
Groet Pierre.


Koen

Bedankt iedereen voor de complimenten.
Ik hoop dat ik bereik wat ik in gedachte heb  :).

Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

Koen

Citaat van: Jef op 03 februari 2019, 23:41:49 PM
Citaat van: SuSke op 03 februari 2019, 17:59:50 PM
Maar zet aan de zijkant wel je bekisting dicht met een versterkte bekistingsplaat, of leg die er naast alsof ze net is weggenomen.

@SuSke: Gezien Koen nog wachtijzers gaat voorzien hebben de Preiseriaantjes gaten moeten boren in die bekistingsplaat op de kop. Bij het ontkisten is die plaat kapot getrokken en hebben ze die maar ineens weggegooid.  ;)


Jef,

Is die wapening niet correct? Ik heb nochtans foto's gezien waarbij de wapening volledig klaar stak vanuit een gegoten gedeelte of wordt dit normaal gezien niet gedaan?

Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

SuSke

#1189
Koen,

Er mag wapening uit de zijkant van de wand steken. Meer nog, meestal wordt de wapening in andere moten geplaatst dan de bekisting.
Alleen wanneer je op die plek net een uitzettingsvoeg zou voorzien niet, maar dan zit er een voegband in de muur.
Je kan voor de aardigheid ook een bekistingspaneel aan een kant zetten en de wapening daarvoor terwijl men die afwerkt of inspecteert.

De zijkant van een bekisting wordt tussen de wapeningsstaven dicht gezet. Omdat het over relatief smalle delen gaat, doet men dat meestal met planken of plaatdelen.
Omdat er naast de horizontale meestal ook vertikale staven aan zo'n wachtnet zitten, kan wat Jef suggereert helemaal niet. je krijgt een plank met geboorde gaten niet voorbij die vertikale wachtstaven in het net of voorbij deze uit de funderingszool.

Door de "relatief kleine" spleet die je houdt ter hoogte van de horizontale wachtstaven loopt een beetje beton naar buiten, maar dat stabiliseert zich zeer snel. Je kan dus her en der wel wat gemorst beton neerleggen. kwestie van de detaillering nog wat op te drijven  8)

De clavetten (spanijzers) zitten door de bekistingspanelen en de wand door. Je krijgt hierdoor die typische trechtertjes in het zichtvlak van een betonnen muur. De bedoeling van die clavetten is het uitbuigen van de bekisting ingevolge de hydraulische druk van het verse beton tegen te gaan. Die trechtertjes worden voor het aanvullen en/of teren van de muur dicht gesmeerd met een betonherstellingsmortel. In een afgewerkte muur zie je die dan alleen maar als een kleine kleurschakering.

Aan de bovenkant van de bekisting wordt dit uitbuigen tegen gehouden door grote sergeanten, niet het type met een schroef maar wel met een tapse slagpen en stophout. Die hangen meestal wel vol met cement en beton omdat ze letterlijk ondergebetonneerd worden tijdens het storten.

En als je die wapening in de wand gaat plaatsen, vergeet dan zeker ook niet de verticale wachtwapening in de funderingszool ;)

Nog veel succes met dit wondermooie stukje realiteit op je baan.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Koen

#1190
Dag Frans,

Heel erg bedankt voor al deze info. Je ziet wie hier kennis van zaken heeft hé  ;).
Met deze uitgebreide uitleg kan ik zeker aan de slag om verdere detaillering uit te werken.
Ik hou jullie op de hoogte.


Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

Koen

Het is weer lang geleden dat ik nog iets gepost heb maar ik heb intussen toch nog wel wat verder gewerkt.
Na een zeer goede tip, heb ik de strategie van de bouw aangepast en ben gestart met de opbouw in lagen. Een deel modules waren nog niet voorzien van een ondergrond (open frame). Dit inmiddels aangebracht. Ook de basis van de weg is volledig gelegd.
De volgende stap die ik aan het uitvoeren ben, is het aanbrengen van de kademuren en tegelijk het aanbrengen van het basislandschap.
Onderstaand vind je een paar foto's van de brugmodule. De kleur van de kademuren is nog niet wat het moet zijn maar het geeft een idee wat het moet worden.
De brug zelf is er even uit gehaald om vlot te kunnen werken.

Groetjes,
Koen

Untitled by Koen Vaganée, on Flickr

Untitled by Koen Vaganée, on Flickr

Untitled by Koen Vaganée, on Flickr
Nooit te oud om te leren

evan

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Koen

Bedankt Evan!
Langzaam aan begin er vorm in te komen. Tijdens de droogtijd van Sculptamold probeer in andere werkzaamheden zoals het gieten van muurdelen uit te voeren zodat ik extra tijdswinst heb.
Dit werkt erg motiverend  :).

Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

loebaske

Is dit nu een tafel werkje??

In ieder geval goe bezig...

Koen

Citaat van: loebaske op 14 juli 2019, 20:47:22 PM
Is dit nu een tafel werkje??

In ieder geval goe bezig...

Niet echt. Dit is op de module zelf gebouwd daar dit te groot is om op een tafel te bouwen. Het gieten natuurlijk wel. Ik kan je verzekeren dat daar heel wat tijd in kruipt.

Bedankt voor het compliment  :).

Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Koen

Bedankt Gerolf.
De kleuring van de betonnen kademuren zijn nog niet optimaal maar daarvoor moet ik het grote voorbeeld nog eens gaan bekijken  :).

Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

Pierre

Ziet er goed uit Koen. ;)
Groet Pierre.


Koen

Bedankt Pierre!

Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren