Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Le Varoney

Gestart door Koen, 04 september 2013, 11:40:38 AM


Koen

Hey Dirk,

Bedankt. Ik heb ze direct besteld  :).


Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

evan

Dat is al direct een stevige Makelaar  :o  Geraakt je transport ter plekke?   ;)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Koen

Dat zullen we extra voorzieningen moeten treffen hé  ;). Maar dit maakt het plaatje wel compleet.

Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

SuSke

En het is eigenlijk een heimachine voor prefab beton palen.

Als je die wil gebruiken voor de damplanken, moet je een aangepaste heimuts maken om over de kop van de plank te zetten.
(ook voor palen wordt een heimuts gebruikt)
Die gaat de slag (hoe gek het ook mag klinken) een stukje absorberen door de houten voering, maar zorgt er voor dat de plank niet kapot geslagen wordt.
Eens de kop van de plank begint te vervormen (afplatten, rond slaan,..) is er geen houden meer aan en springt ze vroeg of laat uit het slot van de vorige plank waardoor de integriteit van de wand weg is.

https://www.liebherr.com/shared/media/construction-machinery/deep-foundation/slider/piling/piling/liebherr-lrb-155-piling-rig-impact-driving-hammer-spundwaende-sheet-pile-walls.jpg
https://www.metasourcing.nl/wp-content/uploads/2011/08/opbouw-heimuts.png
https://static.baza.farpost.ru/drom/1386828271729_bulletin

Alternatieve manier om damwanden te plaatsen, met een "vibro-blok"
https://static.baza.farpost.ru/drom/1491974596277_hugeBlock
https://movax.studio.crasman.fi/pub/Images/Cached/References/Reference-062-01.jpg?c=system_x1080
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Metpetergaathetbeter

bllijkbaar kreeg ik niet geheel het draadje vandaar aangepast  ;)

evan

#1176
Suske,
Het correcte trilblok (vibroblok) ligt links op de grond naast het aggregaat.  Deze wordt vaak apart aangedreven daar niet elke kraan of makelaar is voorzien van de toereikende hydraulische uitrusting. 

Groetjes



Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Koen

Bedankt voor al deze info.
Ik word met de dag slimmer  ::)
Nee, even serieus, op dat gebied ben ik een leek en al deze info maakt het alleen maar realistischer  :).

Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

SuSke

Citaat van: evan op 21 januari 2019, 17:21:30 PM
Suske,
Het correcte trilblok (vibroblok) ligt links op de grond naast het aggregaat.  Deze wordt vaak apart aangedreven daar niet elke kraan of makelaar is voorzien van de toereikende hydraulische uitrusting. 

Het klopt wat je zegt; de blok ligt op zijn zijkant. Het blok staat mooi met zijn klauw naar voor te pronken.
Niet erg optimaal als je bedenkt hoeveel hydraulische olie daar in zit.

Alleen zijn de hydraulic tubing een beetje aan de korte kant. De lengte moet een paar keer de lengte van de makelaar zijn.
Die groep wordt niet elke keer mee verplaatst met de kraan. Maar dat kan je gemakkelijk aanpassen.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Koen

In de loop van de voorbije weken  heb ik door gebrek aan tijd wat voorbereidende werken gedaan. Ik heb wat foto's van bekistingen gezocht en op die basis twee bekistingsplaten gemaakt.
De steunen moeten nog komen.
Ook de heiplaten zijn aangepast.

Groetjes,
Koen

Untitled by Koen Vaganée, on Flickr

Untitled by Koen Vaganée, on Flickr
Nooit te oud om te leren

SuSke

Knap Koen, die bekistingspanelen zijn echt mooi. Nu nog een paar in de buurt leggen in de materiaalzone van de werf.
Misschien hier en daar nog een beetje voorzien van een kleine bijwerking van een roesttikkeltje, maar zeker niet overdrijven.
Die dingen worden elke keer netjes proper gemaakt en roest regelmatig bijgewerkt.

Ik ga nu niet zeggen dat de clavettten ontbreken en de trekstangen die de kisten op hun plek houden.
Maar zet aan de zijkant wel je bekisting dicht met een versterkte bekistingsplaat, of leg die er naast alsof ze net is weggenomen.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Jef

Misschien ook nog wat gaatjes voorzien in de rode balken voor de trekstangen, of er met een stift een zwart puntje opzetten.  ;)
Tuut zei de trein en de statie vertok.

Koen

Citaat van: SuSke op 03 februari 2019, 17:59:50 PM
Knap Koen, die bekistingspanelen zijn echt mooi. Nu nog een paar in de buurt leggen in de materiaalzone van de werf.
Misschien hier en daar nog een beetje voorzien van een kleine bijwerking van een roesttikkeltje, maar zeker niet overdrijven.
Die dingen worden elke keer netjes proper gemaakt en roest regelmatig bijgewerkt.

Ik ga nu niet zeggen dat de clavettten ontbreken en de trekstangen die de kisten op hun plek houden.
Maar zet aan de zijkant wel je bekisting dicht met een versterkte bekistingsplaat, of leg die er naast alsof ze net is weggenomen.

Bedankt Frans.
Die lavetten wou ik met metallic verf aanbrengen maar ik overweeg om dit eventueel in 3D te laten printen. Maar dat is voor de verdere detaillering.
Ik ga mogelijk nog een kraan plaatsen die een paneel tilt. Alleen moet ik zien dat het geheel niet overladen wordt.
Ook de wapening voor het volgende deel dat gegoten moet worden, dient nog gemaakt te worden.

Citaat van: Jef op 03 februari 2019, 18:38:27 PM
Misschien ook nog wat gaatjes voorzien in de rode balken voor de trekstangen, of er met een stift een zwart puntje opzetten.  ;)

Dat is ook een mogelijkheid maar een 3D print van de clavetten zou het wel afwerken.


Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

Jef

Citaat van: SuSke op 03 februari 2019, 17:59:50 PM
Maar zet aan de zijkant wel je bekisting dicht met een versterkte bekistingsplaat, of leg die er naast alsof ze net is weggenomen.

@SuSke: Gezien Koen nog wachtijzers gaat voorzien hebben de Preiseriaantjes gaten moeten boren in die bekistingsplaat op de kop. Bij het ontkisten is die plaat kapot getrokken en hebben ze die maar ineens weggegooid.  ;)

Met clavetten zou het nog mooier zijn, Koen! Ik ben eens benieuwd!  :)
Tuut zei de trein en de statie vertok.

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw