Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Le Varoney

Gestart door Koen, 04 september 2013, 11:40:38 AM

Koen

Bedankt Frans. Eindelijk begin ik het door te hebben. 'k ben wat traag in begrip  ;D.
We blijven opnieuw beginnen tot het goed is. Pas dan leren we echt bij  ::).
Bedankt voor alle info en tips die je mij al gegeven hebt.
Nu nog een bekisting maken en de opgevulde gaten / uitzettingsvoeg van de juiste kleur voorzien.

Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

Rangeerduivel

Koen,
Die horizontale lasnaden zal je, zoals Frans trouwens al eerder zei, echt moeten wegwerken hoor!
Je kan er ééntje laten, maar zo alle drie in elkaars lijn komt onnatuurlijk over, ze zijn er nu enkel om de top grillig te maken en dat is niet realistisch, het valt te veel op.
Stel je de ondergrond voor waar men op een zekere diepte op rotsbodem oid stuit, dat kan dan wel in een onregelmatige bovenkant resulteren...
Dikwijls worden ook damplaten van verschillende lengte gebruikt die aan een tweede leven bezig zijn en later terug verwijderd worden.
Je kan wel damplaten steken waar later een boord op bevestigd wordt,bvb
http://www.slootwegbeschoeiingen.nl/foto/60/570/380/files/Media/Projecten/Damwanden/kunststof_damwand.jpg
die zitten dan wel allemaal gelijk en worden niet meer verwijderd, maar ik denk niet dat dit de bedoeling is.
Verder ben je zeer goed bezig, en vooral het aanklevend zand is een knap idee

;)

Koen

Hey Rudy,

Bedankt voor je tips en opmerkingen.

De horizontale lijnen zijn geen lasnaden maar gietnaden zoals onderstaand afgebeeld. Misschien zijn ze toch teveel benadrukt. Ik zal zien of ik ze nog een beetje kan maskeren. Ik gebruikte de volgende foto als referentie.

Aan de damplaten moet nog gewerkt worden. Dat is voor na het volgende concert  :). Ik zeker je opmerkingen in het achterhoofd houden bij de verdere werken. Bedankt.

Groetjes,
Koen

Untitled by Koen Vaganée, on Flickr
Nooit te oud om te leren

Rangeerduivel

#1158
Citaat van: Koen op 15 januari 2019, 21:07:43 PM

Zijn wij hier geen misverstand aan het créeren?
Ik bedoel wel degelijk de horizontale lijnen in de metalen damplanken, niet de lijnen in het beton... :-\
Dat zijn 3 stukken die er op gelast zijn.
Citaat van: Koen op 16 januari 2019, 16:42:35 PM
Ik gebruikte de volgende foto als referentie


Op bovenstaande foto zie ik geen damplanken, de horizontale lijnen zijn idd sporen van de bekisting...

;)

Koen

Oeps, sorry Rudy.
Ik heb je bericht niet goed gelezen  :-[.
Inderdaad, die moeten nog onder hande genomen worden maar dat is voor na het concert. Ik hou jullie op de hoogte.

Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

Koen

Een eerste aanpassing aan de damplanken werd gemaakt (met dank voor de opmerkingen van Rudy en Frans).

Groetjes,
Koen

Untitled by Koen Vaganée, on Flickr
Nooit te oud om te leren

SuSke

#1161


;) ;) ;D ;D

Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Koen

Bedankt Frans.
Het zal nog wel even duren voor alle damplanken afgewerkt zijn. Ik heb namelijk anderhalf uur bezig geweest om deze planken zo te krijgen. Geduld is een schone deugd  ::).

Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

SuSke

Ach Koen,
Er is hier ook niemand die ooit gezegd heeft dat zoiets op 1-2-3 klaar is (of moet zijn).
Gelukkig is geduld bij een modelbouwer ingebakken en hebben wij alle tijd van de wereld voor onze hobby.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

adrievans

Citaat van: Koen op 19 januari 2019, 18:35:23 PM
Een eerste aanpassing aan de damplanken werd gemaakt (met dank voor de opmerkingen van Rudy en Frans).

Groetjes,
Koen

Untitled by Koen Vaganée, on Flickr

Ziet er goed uit al heb ik twijfels bij de afstand tussen bovenkant profiel en het gat.
Vooral bij de middelste denk ik als ze daaraan hijsen de plaat blijft zitten en het gat uitscheurt.
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

SuSke

Dan branden ze gewoon een nieuw gat als de plank gemanipuleerd moet worden.

Trouwens bij het trekken staat het trilblok op de plank anders komt ze helemaal niet vrij.
De klauw van het trilblok houdt de plank vast bij het uit de grond trekken.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Metpetergaathetbeter


Rangeerduivel

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 20 januari 2019, 22:01:47 PM
https://nl.wikipedia.org/wiki/Damwand#/media/File:Heimachine_Voorburg.jpg    valt mee hier zijn de gaten iets kleiner dacht ik

Peter,
Dat zijn dan ook damplanken die blijven zitten(voor altijd... :-\) zoals deze in de link die ik eerder postte.
http://www.slootwegbeschoeiingen.nl/foto/60/570/380/files/Media/Projecten/Damwanden/kunststof_damwand.jpg
Op "de werf van Koen" doen de damplanken tijdelijk dienst en daarna misschien ook op andere plaatsen.
Die worden dus weer verwijderd nadat de werken beeindigd zijn, vandaar dat de hoogt/diepte ook niet zo'n rol speelt.

;)

Metpetergaathetbeter


Koen

Bedankt allemaal voor jullie reacties en opmerkingen. Voor mij is dit een hele leerschool  :).
Weet iemand of een heimachine in model bestaat? Ik heb al zitten googlen maar op 1:87ste nog niets gevonden.

Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren