Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

z kerst baantje

Gestart door The Railwarrior, 01 september 2013, 12:34:24 PM

The Railwarrior

dag allemaal,... en storry voor anderen :-)

in voorgaande posts heb ik het vooral gehad over de grote baan welke ik van plan ben te bouwen op zolder maar aangezien ik eerst de zolder nog moet afwerken en een garage moet bouwen zal dat nog even op zich laten wachten, in tussen tijd heeft vrouwlief het leuke idee geopperd om eventueel een kerstbaantje te bouwen welke op het dressoir kan staan tijdens de feestdagen.  Nadien is het met zulk een baantje makkelijk om deze op te bergen of weer bij te halen.  Ik heb me inmiddels ook een catalogus van marklin schaal Z aangeschaft maar ik zie nergens iets staan over geometrie bvb, minimale boogstraal van locomotieven of rijtuigen.  Marklin gebruikt als minimale boogstraal 145mm, gaat dit een probleem geven daar ik in het plannetje wat ik getekend had daar toch enkele elementen van gebruikt heb.

dit is het baanplan welk ik getekend heb, de afmetingen die ik ter beschikking heb hiervoor zijn 196cm x 46cm

eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)

TBCédric

Ziet er wel ingewikkeld uit.
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

The Railwarrior

het idee is grotendeels gebaseerd op deze baan:



vandaar lijkt het mss een vrij ingewikkeld baanplan maar al bij al valt het nog wel best mee (denk ik althans)

de vraag is of er problemen zijn voor sommig materieel om bochten te nemen met radius 145mm?
eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)

OlivierV

Zo je dat niet beter met N doen? Z is wel heel klein en ook gevoeliger voor stoffige toestanden.
Kerst-achtige treintjes, dan denk ik aan stomertjes met 2-assige wagentjes.

Op beneluxspoor.net weet ik dat er iemand een H0 kerstbaantje heeft gemaakt, met die hele scherpe fleischmann bochten en kleine locjes gaat dat wel goed, het geheel was ook niet al te breed.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

The Railwarrior

#4
kan je me mss eens een link bezorgen olivier? als dat mogelijk is natuurlijk?

ik heb al vele kerstbaantjes gezocht maar weinigen gevonden om eerlijk te zijn
ik moet er wel rekening mee houden dat ik slechts een diepte heb van 46cm.

ivm stof was ik aan het denken een soort van plexiglazen stolp er overheen te ontwerpen (had mezelf die bedenking ook al gemaakt)
eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)

OlivierV

- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

The Railwarrior

ik had deze baan ook al wel eens tegengekomen, dat was zelfs in HO gemaakt met dan slechts 70cm diepte... mss moet het wel lukken dan maar ik zat dan weer eerder te denken aan een soort baanplan zoals dat van de Gipfelstürmer van de passerel

hier terug te vinden onder modelbanen en dan gipfelstürmer
eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)

conducteur

Ik heb géén ervaring met Z, maar heb zo'n vermoeden dat dit niet echt geschikt is om lang zelfstandig zonder 'toezicht' te rijden... Ik zou toch proberen iets grotere schaal te kunnen gebruiken...
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

The Railwarrior

dat is natuurlijk ook weer waar, maar anderzijds heb ik maar 46cm om terug te keren, dus dat is echt wel weinig, schaal N zou nog net iets lukken maar dat zal al helemaal niet moeilijk zijn, eventueel HOe of zo maar, dat gaat toch wel echt krap worden vrees ik, of vergis ik me?
eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)

conducteur

#9
Je kunt toch over en weer rijden? Dat lukt zelf op 1/32. Ik weet niet wat jou defenitie is van een kerstbaantje, maar voor mij is dat een eenvoudig baantje (rond de kerstboom) waar een treintje automatisch rondrijd, geen complex sporenplan oid;
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

The Railwarrior

tja het zou in feite een diorama worden dat op het dressoir zou passen, dat dressoir is dus 196cm op 46cm en tja, thats it, de bedoeling is in feite dat het treintje op zijn gemakje rondjes draait terwijl het geheel ingekleed word in kerst tafereeltjes het sporenplan moet idd niet heel erg ingewikkeld zijn maar ik zou toch graag een baanplan zien waar toch wel wat in gebeurt.  Ik weet in feite dat het kan, desnoods op schaal Z maar als het zou kunnen op schaal N of eventueel HOe dan zijn suggesties altijd welkom.  Persoonlijk zou ik dat ook wel mooier vinden maar hoe ik dat zou kunnen klaar krijgen op een dergelijk smalle baan weet ik dus niet... mss een Nm baantje maar dan blijft de vraag waar daarvoor materiaal te vinden... het zijn maar enkele bedenkingen...
eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)

mahtoska1

Hallo Bjorn,

Zoals altijd duiken hier weer de "vooroordelen" op tegen spoor Z. Als ik je plan zie, is dit perfect uit te voeren in Z.
450mm straal is mogelijk als je geen lange wagens gebruikt. Ik denk dan eerder aan korte wagens met 2 assen. Zelf gebruik ik deze boogstraal nooit.
Let er ook op om het stijgings persentage niet te hoog te maken (maximum 2%).
In de spiraal aan de linker kant zal je alleen maar kunnen dalen. Stijgen zal niet lukken door het te grote stijgingspercentage. Dit kan je eventueel oplossen door enkele rechte stukken op te nemen in de spiraal. (misschien het station iets inkorten). Op de andere steigingen heb ik geen zicht.

Als Z-ter kan ik je ook mee geven dat het zeer belangrijk is dat alle sporen goed bereikbaar zijn. Dit los ik meestal op door "bergen" boven sporen uitneembaar te maken.

Veel succes met je baan, en hopelijk wordt het Z!



philippe_007

Hier ga ik mahtoska1 toch bijstaan.
Het Z-materiaal van tegenwoordig rijdt even goed of zelf beter dan N ( ;D ;D ;D graptje he) .
Alle locs zijn tegenwoordig voorzien van 5polige motoren en zelf digitaal. En dat ze zeer stof gevoelig zijn vind ik ook niet zo juist. Bijna alle materiaal is uit metaal gemaakt, weegt dus genoeg en maakt genoeg contact om stroom op te nemen.

Maar als ik de maten van uw kerstbaantje zie twijfel ik toch of dit klaar gaat zijn tegen de feestdagen....

Ik blijf het zeker volgen

The Railwarrior

Ik zal ook maar eerlijkheidshalve toegeven dat get eerder voor kerst 2014 zal af zijn dan tegen eind dit jaar. Hoe dan ook ik zie het als een leuk project waar ik me op wil gaan toeleggen in de nabije toekomst...
eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)

conducteur

Z digitaal? In n 3 assige tenderloc in N krijg je al problemen. Dat is niet voor iedereen weggelegd. Je zult al 'bijzonder' gerief nodig hebben edm...
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum