Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

schaduwstation

Gestart door n/a, 21 februari 2006, 11:11:08 AM

n/a

Hallo allen,

Ik ben thuis in de schaal N en wil een schaduwstation aanbouwen.
Heeft iemand dit al gedaan ?
Graag zou ik wat tips ontvangen over het automatisch rijden in een schaduwstation met eventueel een schakeling die ik zelf kan bouwen.
Het electronica gebeuren is een uitdaging voor mij.

Groetjes,

Geert

ysbeer

Om een meestal onzichtbaar opstelstation veilig te kunnen laten werkenzijn een aantal voorwaarde nodig.

ten eerste je moet weten of een spoor leeg of vol is.
dat betekend dat je voor elk spoor een bezetmelder moet bouwen.

ten tweede bij het in en uit rijden moeten de wissels in de goede stand worden gezet.
dat betekend dat je b.v een diode matrix moet maken voor all in en uit rij wissels.

Als je het eenvoud wilt houden dan berijd je je sporen maar in een richting.
Dat betekend dan dat je bij b.v 10sporen slechts de inrijwissels(9 stuks) behoeft te sturen.
DE uit rij wissels maak je als klapwissels.

ERgens voor dat de trein de opstelsporen binnen rijdt dien een schakeling te zitten die uitzoekt welk spoor nog leeg is en daar na de wissels in de goede stand zet.

OP het einde van elk spoor dient wederom een bezet melder aanwezig te zijn om de spanning op het spoor uit te schakelen,zodat de trein niet door rijdt.

Ik zou zeggen vang aan met bezetmelders te bouwen 2 stuks voor elk spoor.
Verdeel je opstel sporen in twee stukken een langstuk,en een kort stop stuk.
Ik adviseer maak sporen voor een richtings verkeer(indien mogelijk natuurlijk)

wim

n/a

Hallo Wim,

Ziet er al een goed begin uit.
Het was wel de bedoeling om het in 1 richting te houden, dus zoals U zegt kan het al vrij makkelijk voorgesteld worden.
Ik ga alvast iets proberen deze avond.

Groetjes,

Geert
citaat:
Geplaatst door ysbeer

Om een meestal onzichtbaar opstelstation veilig te kunnen laten werkenzijn een aantal voorwaarde nodig.

ten eerste je moet weten of een spoor leeg of vol is.
dat betekend dat je voor elk spoor een bezetmelder moet bouwen.

ten tweede bij het in en uit rijden moeten de wissels in de goede stand worden gezet.
dat betekend dat je b.v een diode matrix moet maken voor all in en uit rij wissels.

Als je het eenvoud wilt houden dan berijd je je sporen maar in een richting.
Dat betekend dan dat je bij b.v 10sporen slechts de inrijwissels(9 stuks) behoeft te sturen.
DE uit rij wissels maak je als klapwissels.

ERgens voor dat de trein de opstelsporen binnen rijdt dien een schakeling te zitten die uitzoekt welk spoor nog leeg is en daar na de wissels in de goede stand zet.

OP het einde van elk spoor dient wederom een bezet melder aanwezig te zijn om de spanning op het spoor uit te schakelen,zodat de trein niet door rijdt.

Ik zou zeggen vang aan met bezetmelders te bouwen 2 stuks voor elk spoor.
Verdeel je opstel sporen in twee stukken een langstuk,en een kort stop stuk.
Ik adviseer maak sporen voor een richtings verkeer(indien mogelijk natuurlijk)

wim



Havoc

Ik dacht dat er ooit eens zo'n schakeling in Elektuur gestaan heeft. Heeft er soms iemand een beter geheugen dan ik?
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Gerolf

citaat:
Geplaatst door Havoc

Ik dacht dat er ooit eens zo'n schakeling in Elektuur gestaan heeft. Heeft er soms iemand een beter geheugen dan ik?

Dacht ik ook. In een halfgeleidergids van zo'n vijf jaar geleden, denk ik. Ik zal eens zoeken.
Met schaduwstatons te semi-automatiseren ben ik zelf ook bezig. Bezetmelders, first-in-first-out wisselsturing, ... het ontwerp is nog niet volledig ... [xx(]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

hobbyist

Kijk onder links "elektronica schema's. Daar heb ik ooit een link geplaatst voor schaduwstations. Tams heeft zo'n schakeling die verkrijgbaar is bij Conrad.

DelticPower

Hallo Allemaal, een hele mooie sturing voor schaduwstations is er van Systeem Lauer. Niet goedkoop maar werkt perfect. Informatie op de webside   [http://www.keuterman.nl/content/view/49/5/
Groeten van Jan Simons

T03

Hallo Geert,

als ik me niet vergis en je wat centjes wil spenderen, maakt uhlenbrock ook bezetmelders, zie adres hieronder:
http://www.uhlenbrock.de/3/4/1/3/I13727EB-001.htm!ArcEntryInfo=0007.0.I13727EB

Persoonlijk heb ik hier geen ervaring mee
Mvg
Marc
"I have a train riding in my brain"

n/a

Hallo,

Bedankt voor de reactie's.
Ik heb gisteren ook even mijn MSM boekjes geraadpleegt en heb er met het KIS systeem toch al enkele ideetjes over opgedaan.
Een bestaande module kopen is niet echt mijn bedoeling, ik zou het liever zelf maken.

Groeten,

Geert

ysbeer

We zullen trachten je te helpen.
Dat zal zeker lukken.
Probeer echter je vragen gescheiden te stellen,en om schrijf zogoed mogelijk wat je wil.

voorbeeld
je zoek een schakeling om een leeg spoor te vinden.
omschrijf het dan zo,met zoveel mogelijk details.

met groet wim