Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Ardennen Terminal

Gestart door Eres, 25 augustus 2013, 13:13:34 PM

Eres

Nu het digitale set gaat komen heb ik een oude tekening opgezocht. Ik had deze toen destijds met de hand getekend en iemand forum heeft hem toen uitgewerkt. Ik ben dus nu bezig de spoor tafel uit te breiden naar 3.75 x 1.25 mtr. Ik had toen de bedoeling uitsluitend een container terminal te maken met een kleine ruimte voor aan/afvoer vrachtwagens en de bekende trailers/wisselbakken.

Ik heb dit plan nu gewijzigd in een Multi Gateway Terminal. Dit wil dus zeggen een terminal ergens in de Ardennen niet ver met de grens met het G H Lux. Het zal een centrale plaats worden je zou haast kunnen spreken van een grens station Gouvy waar alles te samen komt. Aan/afvoer van diverse soorten wagons met toch een klein beetje iets van containers. Maar ook zal er een klein houtverwerkings bedrijf komen hoe kan het anders ook bij Gouvy komt er een.

Er komt ook een kleine plaats voor een olie tank waar de diesel locs brandstof in kunnen nemen en voldoende ruimte voor de elec locs. . De eerste opzet was dus om het container gedeelte schuin omlaag te laten gaan zie tekening. Maar denk er nu aan gelet dat de baan 3.75 wordt de sporen wat meer horizontaal te laten lopen. Hierdoor krijg ik meer ruimte in het midden gedeelte. Het geheel moet zeer eenvoudig en simpel blijven. Wat denken jullie er van?



Wim

TBCédric

Laat maar komen die handel.
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

PietB

Een heel leuk plan, Wim.
Een tip zorg je er wel voor dat die drie sporen die grijsgetekend zijn toegankelijk blijven?
Want je zult altijd zien dat daar de ontsporingen plaatsvinden.

grt Piet.

Eres

Piet

Om wat voor reden zou daar de ontsporing moeten plaatsvinden? Ik kan dat beter nu zien te voorkomen als straks als het te laat is.

Ik hoor je graag

Wim

railman56

ik denk dat piet bedoeld als er een ontsporing zich voordoet het gewoonlijk is op een plaats die slecht of nauwelijks bereikbaar is. vermits je plaat 1,25 m breed is en er nog wat gebouwen of containerkranen opgesteld staan je haast onmogelijk die afstand kan overbruggen.
1,25 m lijkt niet veel maar toch maar even uittesten.
marc
wat is het fijn om een beetje kind te zijn

Eres

Marc & Piet

Dat licht grijze is dus geen schaduw geval maar dat wordt gewoon een baan stuk. als ik er over heen buig dan kan ik daar zeer gemakkelijk bij. Het is door de persoon destijds verkeerd gekleurd. Sorry voor de verkeerde uitleg in deze

Wim

OlivierV

Je kan natuurlijk nog altijd je tafel op wieltjes plaatsen. ;)
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

oebr

is dit een testbaantje (waar lokomotieven rondjes op draaien) of echt een modelbaan waar je wat bedrijf op wil ontwikkelen ? In het laatste geval vrees ik dat ze je - eens gebouwd - gauw zal vervelen.
Ze mist namelijk spanningselement, of twee zelfs:

- beide stations en alle sporen zijn terzelfdertijd zichtbaar
- je kan van in de bundel op 2 manieren naar het rangeerspoor, wat rangeren te makkelijk maakt om lang plezant te zijn

het eerste probleem kan je oplossen door bvb een scheidingswand in het midden van de baan te voorzien,
maar dan moet je er wel omheen kunnen lopen - zodat beide schouwtonelen gebruikt kunnen worden , of je zet ze met de korte zijde tegen een muur.

Het 2e probleem heb ik niet zo 123 een oplossing voor.
tenzij je afstapt van het ovaaltje en van punt tot punt rijdt, of de ovaal een verdieping lager legt.
Of de baan halveert en tegen 2 wanden legt zodat terminal en bundel in mekaars verlengde komen te liggen.

Dat soort ontwerpen moet je zeker kunnen vinden in oude kluwer/wolters en andere handboeken over modelspoor.
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992