Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Euromodelbouw Genk

Gestart door railtravelmanager, 22 augustus 2013, 13:00:10 PM

doomslu

Citaat van: PeterVG op 01 oktober 2015, 20:35:17 PM
De hoogmis van het Belgische modelspoor heb ik gemist omdat ik op bedevaart was.
...
;D Een goeie!
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

celtjan

Allereerst een dankjewel aan de talrijke vrijwilligers en andere medewerkers om de evenementen in goede banen te leiden.
d'r Is niks mis met de verschillende events. Elk heeft zowat z'n eigen karakter en charmes. Blijf gewoon jezelf en doe zo verder.

Het was pas m'n 2è bezoek aan Genk ('t was toch al enkele jaren geleden. Ik moest onverwachts niet werken en La Bosse was er uitgenodigd)   

Zowat m'n klassiekers (echter indien m'n diensten het toelaten):
Oostende: Dicht bij huis, niet zo duur, collega's daar actief , sfeer en gezelligheid
Wetteren/Mechelen/Leuven: Is op een korte tijd sterk uitgegroeid tot een top evenement. Perfecte mix van oud en nieuw, afgewerkte en iets minder mooie banen (moet kunnen!)
Eurospoor Utrecht: Bezocht ik reeds voor MSM; is wel op vlak van aanbod al eens tegengevallen. Maar je hebt nu eenmaal ups en downs
Modelspoordagen Rijswijk: Wat kleiner dan Eurospoor, maar best wel gezellig. Iets gemakkelijker vanuit het 'zuiden' met het OV te bereiken
Ontrax Utrecht: De Rolls Royce van de tentoonstellingen in een prachtig kader, met een top aanbod van tentoongestelde banen. Koopjes = toevalstreffers
Blankenberge: staat al lang op het verlanglijstje. Maar de organisatie rond Pasen laat dit voorlopig niet toe in m'n agenda

Andere events:
Daarnaast probeer ik jaarlijks een beperkt aantal club events en events op schaal 1:1 mee te pikken.   
Naar de toekomst toe wil ik Genk wel vaker proberen te bezoeken.
Het 'hoppen' over de noordergrens heeft vooral te maken met het 'sociaal contact' i.v.m. mannen en een 'Engelse Vuilbak'.
Ginds komst schaal OO iets vaker aan z'n trekken en die OO liefhebbers zijn een toffe bende.
We 'hoppen' ook al eens een dagje over Het Kanaal om er één van de kleine Kentse tentoonstellingen of de Chatham Show te bezoeken.

Prijs: Grote organisaties hebben nu eenmaal grote onkosten. Overall: de prijzen zijn meestal wel fair te noemen.
Het is tegenwoordig moeilijker om voldoende sponsering te vinden. En hogere staprijzen voor de handelaars/Sjacheraars aanrekenen zou ervoor kunnen zorgen dat het aanbod beperkter wordt. Een aantal weekeindes kort opeen een groot deel van de stock 2x in- en uitladen (soms om er maar enkele uurtjes te staan), de verplaatsing en verder de winkels/standen reorganiseren kruipt wellicht wel in de kleren.

Gr,
Jan

Gr,
Jan

OlivierV

Ik denk dat men niet op de kap moet zitten van organisatie, zolang de prijs €15 blijft, is en blijft het min of meer verantwoord... want je krijgt er dan ook heel wat voor te zien (tevens moet je er rekening mee houden om ook proberen niet modelbouwpubliek aan te trekken), niet alleen treinen, maar ook andere modelbouw, of het je nu veel of weinig interesseert, altijd wel eens leuk om door te wandelen en te kijken, want daar kan je ook zaken zien die voor modeltreinbaanbouw interessant zijn.

Dit jaar ben ik niet naar Genk geweest, paste niet in een voor mij nogal druk weekend ook al waren er enkele banen die ik graag eens zou willen gezien hebben (La Bosse, de baan waar Mark7758 mee stond, die waar kameraad Stephen(Binco) mee stond, ...).

Het bezoeken van een beurs mag sowieso geen verplichting zijn vind ik, het lijkt me leuker eens een editie over te slaan. Ook bezoek ik ook enkele kleinere beurzen en opendeurdagen van clubs, maar ik doe ze ook niet elk jaar, gewoon degene die past en geen eeuwigheid rijden is). De enige beurs die ik vast bezoek zijn die van onze club omdat ik daar meehelp.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

mark7758

OliverV,
Je heb een herkansing in Houten 19,20,21 Feb. 2016.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

SuSke

Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

mark7758

BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

sdz1976

Persoonlijk vind ik rail een erg ondergewaardeerde beurs.
Wat Genk betraft, vond ik wel mijn gading.
Zeer veel belangstelling gehad ook.
Ik was wel teleurgesteld over het militaire gedeelte, dit was echt een heel pak minder dan andere editie,s.

Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

Peter

Als je erg in militaire modelbouw interesse hebt, zal je in maart 2016 op de IPMS tentoonstelling/beurs in het Don Bosco instituut hier in Hoboken zeker een zeer ruime keuze vinden van bouwdozen, literatuur, verven en, en, en,
Met vriendelijke groeten
Peter

Jurgen

Citaat van: Havoc op 01 oktober 2015, 22:07:11 PM
Ben een keer naar Ramma geweest en vond dat een beetje een tegenvaller. Rommelig, donker en weinig gezellig.

Ik ga dit jaar voor de eerste keer gaan. Valt deze beurs echt zo hard tegen of moet je het zelf gezien hebben om te kunnen oordelen? Als het echt tegenvalt, dan kan ik me de reis gewoon besparen.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

ACFI

Citaat van: Jurgen op 04 oktober 2015, 12:11:21 PM
Citaat van: Havoc op 01 oktober 2015, 22:07:11 PM
Ben een keer naar Ramma geweest en vond dat een beetje een tegenvaller. Rommelig, donker en weinig gezellig.

Ik ga dit jaar voor de eerste keer gaan. Valt deze beurs echt zo hard tegen of moet je het zelf gezien hebben om te kunnen oordelen? Als het echt tegenvalt, dan kan ik me de reis gewoon besparen.

Vorige keer voor de eerste maal naar Sedan gegaan (in een 1-2tje met Genk). De beurs is af en toe wat zuiders-rommelig. Maar een aantal van de banen die er stonden waren om je duim en vingers af te likken.

Ik ga normaltier dit jaar een tweede keer proeven.

ACFI

PS. En het kan in de Ardennen begin oktober serieus koud zijn. Dus best wel wat extra kleding voorzien.

Havoc

Citaat van: Jurgen op 04 oktober 2015, 12:11:21 PM
Citaat van: Havoc op 01 oktober 2015, 22:07:11 PM
Ben een keer naar Ramma geweest en vond dat een beetje een tegenvaller. Rommelig, donker en weinig gezellig.

Ik ga dit jaar voor de eerste keer gaan. Valt deze beurs echt zo hard tegen of moet je het zelf gezien hebben om te kunnen oordelen? Als het echt tegenvalt, dan kan ik me de reis gewoon besparen.

Is natuurlijk wel persoonlijk en kan uiteraard afhangen van wat/wie er tentoonstelt. Jaar dat ik er was waren er bijna enkel diorama's en dat is helemaal niet mijn ding. Buiten was er een circuit aangelegd voor RC-wagens daar heeft die namiddag niemand op gereden. Boten waren wel eens leuk om zien en de tanks ook.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

erwin9

Hallo,  Ik ben zelf al vele malen naar Sedan geweest, en vond het telkens echt wel de moeite waard !  Op zijn Frans, wat rommelig, maar toch leuk. Veel mooie banen en baantjes, ook andere modelbouw komt uitgebreid aan bod.  Soms wat koud, dus dikke trui en jas is aangewezen bij slechter weer ! Leuke sfeer, toffe uitstap.
Zeker eens bezoeken, en daarna voor jezelf oordelen ! 
msc HET SPOOR vzw  -  Club tentoonstelling op 14 en 15 september 2024
MOBEXPO 2024  -  20 & 21 april 2024 t'Bauhuis Sint-Niklaas

SirGresley

#372
Ik reageer nog één keer:
Er zijn precies mensen die denken dat die clubs en standhouders (geen commerce, handelaars of fabrikanten) gratis komen!

En Euromodelbouw is een MODELBOUW beurs/expo niet alleen treinen!
Als 15€ teveel is dan blijft ge maar thuis en kijkt op een forum naar de foto's van anderen, dan hoeft ge nooit meer de deur uit maar hebt ge zelf niks ontdekt of tips geleerd.
De parking is bewaakt en bijna iedere keer zijn er diefstallen voorkomen. Waar doen ze dat nog?? Alleen betalen maar niks bewaking, zie Ethiashal in Hasselt: € 4,-.
Afstand: Sedan ligt op 190 km van Brussel en Genk maar 94 km dus meer als het dubbel.
Als ongeveer 5000 man/vrouw iedere keer komen kijken wilt het toch zeggen dat het  toch de moeite is!
Leef niet te materialistisch, want alle bezit is ballast. Dalai Lama

Ben

Citaat van: SirGresley op 05 oktober 2015, 22:07:55 PM

Ik reageer nog één keer:


Ik ook. ;D

De gemiddelde bezoeker van dit soort beurzen is niet geïnteresseerd in hoe de prijs tot stand komt. Hij wil slechts waar voor zijn geld in zijn beleving. En dat is subjectief want een ieder heeft een eigen verwachtingspatroon en heeft het recht daar iets over te schrijven.

Gr, Ben.

Dirky

Inkomprijs: Beurs/expo evenementen zullen nog duurder worden. Zoals de winkel om de hoek verdwijnt, zal ook de gemiddelde verkoper op de beurs verdwijnen (voor nieuw materiaal althans)... Hoe kleiner het aandeel beurs/verkoop, hoe hoger de toegangsprijs, niet?
Het gedeelte expo; De lat op gebied van afwerking van baantjes ligt tegenwoordig gemiddeld zeer hoog. (dat zien we trouwens aan de projecten hier op 't forum) en ik verwacht dan ook tentoongestelde banen van dat niveau of hoger. En da's waar (voor mij) het schoentje tegenwoordig wringt. Slordig afgewerkte en niet volledig afgewerkte banen horen niet thuis op een expo waar inkom gevraagd wordt...

Toch doe ik ook mijn hoed af voor de vele niet-bezoldigde medewerkers van dergelijke organisaties.
En als je de organisatoren hoort klagen, neem het met een korreltje zout; als ze er niet aan verdienen zullen ze het heus niet meer organiseren...