Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Anna ombouwen van H0 naar H0e

Gestart door Cord, 19 augustus 2013, 19:18:53 PM

Durango

Citaat van: skybert op 04 juni 2014, 11:59:23 AM
Citaat van: Durango op 04 juni 2014, 11:28:32 AM
Op de basis Gilze Rijen (Fliegerhorst genoemd door de duitsers) was het maar een heel klein smalspoor gebeuren. Eigenlijk gewoon een recht lijntje
van tussen de 1 en 2 kilometer tussen de oude vliegheide Molenschot en de nieuwe basis. In Leeuwarden was het net vele malen groter en werd er van alles over de basis getransporteerd.

Je bericht doet me hopen dat je meer informatie en wellicht ook beeldmateriaal van Leeuwarden hebt Durango?
Ik heb wat onderzoek gedaan om mijn baantje te bouwen zie: http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,15530.0.html
Hierbij is een combinatie gemaakt van een aantal Fliegerhorsten in Nederland in schaal 1:32.
D-Loc ook op dit forum actief heeft er een filmpje van gemaakt
http://www.youtube.com/watch?v=e5KJSPh7BIk&index=19&list=PLiDcLsTkamG9KJwd-3W-9ntIH32I832pc
Van Leeuwarden heb ik niet specifiek foto's maar ik kan wel een plattegrond scannen van het smalspoor net daar . Als het goed is heb ik die in een boek over de oorlogsjaren staan. Verder heb ik ook een filmpje gevonden op Youtube over de vliegbasis Deelen waarin het bewijs naar voren kwam van het smalspoornet daar.
Op Internet is nog weinig terug te vinden van de luftwaffe en de fliegerhorsten. Geheim nog denk ik. Propaganda is er genoeg te vinden uiteraard.
Over de smalspoornet werkjes op de fliegerhordten is helemaal weinig te vinden. Er zijn volgens mij ook boeken uitgebracht met de titel wespennest Friesland of zoiets.
Ik heb je dio gezien op het modelbrouwers forum. Ziet er helemaal niet verkeerd uit.
Narrow Gauger pur sang HoN3, HO, On30
Grtz,
Leon
Team Mitropa ( www.teammitropa.nl )

skybert

#76
Erg leuk Leon, om te zien dat we dezelfde ideeen hadden/hebben voor een Fliegerhorst diorama,  jij hebt ze uitgevoerd in 1/32 en ik in 1/72. We hebben zo te zien ook van dezelfde bronnen gebruikgemaakt. Dat van jou ziet erg goed uit zeg, en ik zal nog eens goed naar je trein kijken. Meer foto's van de trein en de wagons zijn dan ook zeer welkom :-)


Dank voor je complimenten voor mijn diorama op modelbrouwers.nl.  Ik ben voornemens om er  mee in Oktober mee aan de IPMS Euroscale modelling contest mee te doen.
http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=21&t=20199&hilit=nachtjagd&sid=7eaef830e4aa577c0e09b60d24e94763&start=60

greetz

Bert

skybert

#77
Voortgang gemaakt vandaag:



Geen idee wat er allemaal in zo'n stuurhuis zit, maar ik neem aan van alles om aan te draaien, en de kolen moeten ergens in, dus uit spares een keteldeur gescratched, en een paar wielen om aan te draaien. :-)

De tuit van de secondenlijm doet nu dienst als schoorsteen, en vond ook nog iets om een kleinere dome te maken.

Het tapijtmonster heeft helaas een van de aandrijfstangen van de wielen opgegeten :-(



Al met al een guitig lokje aan het worden,  met een leuk stomp neusje.

skybert

Ik ben tevreden met hoe het er uit gaat zien. Zoals je ziet heb ik een aantal platte karren van Auhagen verlengd, o.a. het tweede rijtuig heeft nu zitbanken voor personenvervoer.



Het voldoet zo prima voor het doel dat ik voor ogen heb. Schilderen kan nu beginnen.


Durango

Kijk das een leuk treintje bij mekaar. Ik zal foto's van mijn materieel in het weekend proberen te maken.
Die zet ik dan in mijn eigen draadje weg. Ook zal ik de plattegrond van Leeuwarden opzoeken en ook daar plaatsen. ;)
Narrow Gauger pur sang HoN3, HO, On30
Grtz,
Leon
Team Mitropa ( www.teammitropa.nl )

skybert

#80
Het feldbahn munitietreintje is nu geschilderd en geweatherd en moet nog een vaste plaats op de diorama krijgen, pas dan leg ik de rails vast, maar om een beeld te krijgen hier even willekeurig neergezet.

Dank heren voor jullie input, inspiratie en voor het delen van kennis. Ik wist niets van smalspoor toen ik hier aan begon, en nu een beetje meer.

Groet Bert








adrievans

Hoi,
Het zal waarschijnlijk aan mij liggen,maar ik heb het idee dat de lok een grotere schaal is dan de rest (vliegtuigen).
Naar mijn gedachtegang is een vliegtuig,zeker een bommenwerper,toch groter dan een veldbaanlok.
Voor de rest een grappig treintje.
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

skybert

ha Adrie,

Het is natuurlijk een allegaartje van schalen door elkaar:
De vliegtuigen 1/72, gronduitrusting 1/87. Het veldbaanspoor ook 1/87, evenals de lorries. En de lok is een mix van H0 en N spoor delen. Achteraf  bezien had de opbouw van de lok nog smaller kunnen zijn, en nog wat lager. Het camera perspectief werkt nu ook in het nadeel van de lok. Misschien zet ik er de zaag nog een keer in..

adrievans

Citaat van: skybert op 08 juni 2014, 12:22:56 PM
ha Adrie,

Het is natuurlijk een allegaartje van schalen door elkaar:
De vliegtuigen 1/72, gronduitrusting 1/87. Het veldbaanspoor ook 1/87, evenals de lorries. En de lok is een mix van H0 en N spoor delen. Achteraf  bezien had de opbouw van de lok nog smaller kunnen zijn, en nog wat lager. Het camera perspectief werkt nu ook in het nadeel van de lok. Misschien zet ik er de zaag nog een keer in..


Of de volgorde aanpassen,veldbaan naar de achterkant,in het midden de uitrusting en de kleinste schaal voorop.
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

Cord

Nou Bert,
Ik ben onder de indruk van je project. Ik vind het er helemaal top uitzien.
En natuurlijk ook mooi dat je door alle input van de forumleden energie en inspiratie hebt opgedaan.
Héél mooi!
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

skybert

Dank voor de mooie woorden Wim :-)
Internet en forums als deze hebben echt wat toegevoegd aan modelbouw hobby; er is zowat niets dat niet te vinden is, en zo ook hier; zonder jouw draadje hier, was mijn treintje er ook nooit gekomen :-)

Bert