Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Anna ombouwen van H0 naar H0e

Gestart door Cord, 19 augustus 2013, 19:18:53 PM

Cord

Knap? Dankjewel... maar het is eigenlijk niet veel meer dan de zaag zetten in een locomotief die feitelijk nog prima werkt. Er zijn ook parachutisten die uit een goed functionerend vliegtuig springen voor hun lol. Dit is net zoiets: als je de eerste zaagsnede hebt gezet dan kun je niet meer terug en moet je er maar het beste van hopen.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

TBCédric

Je moet het maar durven en het tot een goed einde kunnen brengen
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Cord

Wat kost nou zo'n (simpel uitgevoerd) Anna-locje? Op Marktplaats vragen ze er een schaamteloze dertig euro voor en op een beurs haal je 'm onder uit een bak voor een tientje.
Enfin, beste Vlaamse vrienden: vandaag weer een kleine update:


De eerste verfbeurt: donkerkleurige roest. De volgende lagen wordt een drybrush met steeds lichtere tinten. Het experiment met gele glasverf om van het xenon-witte licht af te komen heeft gewerkt; er komt nu een gezellig geel lichtje uit. Daaroverheen zit een laag Kristal Clear. Dat ziet er nu nog wat houtlijmerig uit, maar dat zou volgens de overlevering helder moeten worden. Dat kopere randje lag nog ergens in mijn scheepsmodelbouwbak. Ik denk dat ik dat koper maar zo laat.


Voor op de ketel heb ik nog iets opgeplakt wat ik op veel stoomlocomotieven zie. Het onderdeel komt uit een Revell bouwdoos Baureihe 18 505, die ik al eerder heb geplunderd voor onderdelen. Wie weet wat dat is mag het zeggen, want zoals jullie inmiddels wel doorhebben heb ik écht geen verstand van stoomlocomotieven.  :)


Dat apparaat rechts naast de ketel (wat is het?) daar heb ik nog even een dekseltje opgezet en bovenop de kolenbunkers een paar houten luiken.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Cord

Wéér een update:


Even een eerste patina-laagje eroverheen. Plus een randje op de schoorsteen.


De draadjes moeten nog wegeplakt en de ramen er nog in.


Aan de achterkant een lijstje erbij opgezet en onderop een klinknagelplaatje om de aandacht van de oneffenheden weg te halen.


Dit soort karretjes gaat ze trekken: Fleischmann schaal N kiepwagentjes. Als je daar de buffers en de treeplankjes afhaalt dan zijn ze voor één euro per stuk best te pruimen.
En die N-koppelingen vind ik lekkerder werken dan die h0e-beugelkoppelingen.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Binco

Je hebt er iets moois van gemaakt!
Een tof lokje  ;)

Stieven76


evan

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Kautenbach


Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Cord

Dank voor jullie complimenten. Volgende week ga ik dit projectje afronden en ik houd jullie op de hoogte.
Groet,
Wim
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Cord

Vandaag even een gaatje gemaakt om dit project ook daadwerkelijk af te maken.


Een laatste laagje vijftig tinten roest.


Nog wat overjarige decals uit een bak gevist.


De draadjes in het interieur weggewerkt en ramen erin geplakt.
Ze is klaar en we noemen haar "Nummer 5"!  8)
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Stieven76

Heel knap gedaan! 
Zou bij mij ook mooi staan  ;)  ;D.

Cord

Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Stieven76

CiteerDankjewel Stieven... wat let je?

Goh van alles, maar vooral ik heb je adres niet, anders kwam ik er achter  ;D ;D

Serieus, dat is nog niet aan mij besteed. Dat vind ik toch wel net een stapje te hoog op deze moment. Misschien ooit :)
Er is zoveel wat ik graag nog zou doen en leren (Arduino, 3dmodellen, een deftig landschap kunnen maken, enz...) maar zoals voor de meeste hier wel geldt: tijd hé.
Nu vooral eerst mijn module afwerken naar mijn zin en kunnen, al is mijn kunnen niet altijd mijn zin  :o

Prachtig locje, het heeft iets leutigs.

Grts,
Stieven

Cord

Ach, komt tijd komt... eh... raad?
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing