Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Anna ombouwen van H0 naar H0e

Gestart door Cord, 19 augustus 2013, 19:18:53 PM

Cord

Rollend materieel voor smalspoor is minder goed verkrijgbaar en vaak ook een stuk duurder... dus dan moet je zelf aan de slag. En misschien is het spul zelf in elkaar zetten ook wel leuker.


Een van mijn Anna-locjes. Dit is er eentje uit de simpele serie: een simpel aandrijfwerk en lege koplampen. Komt uit een startsetje, de marktwaarde is nagenoeg nul en is dus zeer geschikt voor mijn project.


Als je de kap eraf haalt blijft er niet veel bruikbaars over... hooguit het motortje waar een wormwiel aan vast zit... de rest is eigenlijk schroot.


De kap is er zó af. Voordat ik hiermee aan de gang ga, moeten eerst de buffers eraf worden gehaald (buffers komen altijd van pas) en die rare lampen gaan ook weg, net als de voor hergebruik geschikte treeplanken.


Anna's nieuwe vriendje. Gelukkig weet Anna nog niet wat de plannen zijn, want dan zou ze wel anders piepen. Dit N-locje heb ik alweer een tijd geleden van Marktplaats gevist. Het drijfwerk is eenvoudig, maar precies goed voor de transformatie naar H0e. De buffers had ik al eerder van het N-locje geknipt.


De kap van het N-locje is van metaal. Daar kan ik dus echt niks mee. Doordat de kap eraf is helt het locje naar achteren, omdat de motor natuurlijk zwaarder is.


Nou zeg, die twee lijken wel voor elkaar geschapen... past bijna precies! Nog hier en daar wat zaag- , schraap-en vijlwerk om de zaak pas te maken en het gaat helemaal goedkomen...

Wordt vervolgd
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

conducteur

Is die asafstand niet wat te klein?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Cord

Inderdaad!  :) De ombouw moet met zagen, vijlen en schuren ook nog een stuk korter worden en smaller... en misschien nog hier en daar wat materiaal bij elkaar scharrelen.
Ik heb het al eens eerder gedaan.


Deze vind je ook niet in de folder.  :)
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Cord

Een kleine update:


Een exploded view van mijn ex-Anna locje. Ze heeft er volgens mij niks van gevoeld.


Was toch bezig, dus gelijk maar even de cabine wat smaller gemaakt. Ben nu bezig met het verwijderen van die olielampen.


Inmiddels aan één kant (rechts) de restanten verwijderd van een lamp en andere details. Met modelbouwplamuur dicht ik de gaatjes.


Ik heb de ketel opgespitst. Als ik het voorste stuk van de ketel aansluit op het machinistenhuis, dan moet-ie aardig passen. Betekent wel dat ik in de ombouw (aan de voorzijde van de cabine) ruimte moet vrijmaken voor de ketel. Voordeel daarvan is dat de bladveren, aan de zijkanten van de ketel, uit het zicht verdwijnen.


En aan de voorzijde de lampen verwijderd. Inmiddels heb ik die bult er ook afgezaagd (want ik vond 'm naar verhouding te groot) en ga op zoek naar iets kleiners dat als dom kan dienen.
Eventuele verlichting heb ik nog niet over nagedacht... wordt waarschijnlijk één lamp voorop.

Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Cord

Nou, ik geloof niet dat er veel interesse is voor dit topic en ik besluit het hierbij te laten.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Stieven76

Niet opgeven Wim ! Het is nog altijd vakantie periode en waarschijnlijk daardoor hier wat rustiger.
Zelf ben ik meer een lezer en reageer ik niet zo snel. Wat echter niet weg neemt dat ik het prachtig vindt om te zien hoe mensen een loc zelf bouwen of verbouwen.
Doe zo voort zou ik zeggen.  ;)


Steven123

Niets van aantrekken Wim,
ikzelf volg je bouwstappen telkens, maar ik ken eigenlijk niet veel van smallspoor en toestanden.

Je bent duidelijk goed bezig, dus gewoon verder doen!   ;)

Nog veel succes met de werkzaamheden!
Groeten
Steven
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

Kautenbach

hoi wim,

Gewoon doorbouwen hoor, ik volg je draadje wel, heb er op zich niets aan toe te voegen, behalve  ;) :D , ben benieuwd naar het resultaat, ik vindt het wel een opvallende keuze om juist dit lokje zo ingrijpend om te bouwen, origineel,

doomslu

Ik vind het interessant om zien. Dus voortdoen!
Wat ik me wel afvraag of zo'n grote ombouw niet moeilijker is dan gewoon van scratch bouwen?
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Cord

Dank voor jullie positieve reacties... ik ben een nieuw forumlid en moet dus nog een beetje peilen wat voor volk er op dit forum huist... en of jullie ook een beetje meedoen.  :)

Citaat van: doomslu
Wat ik me wel afvraag of zo'n grote ombouw niet moeilijker is dan gewoon van scratch bouwen?
Nou, als je vanaf scratch bouwt dan zit je wel met allerlei verschillende vormen (bijvoorbeeld de ketel) die je eigenlijk van te voren moet uittekenen en uitsnijden. En dan heb ik het nog niet over alle detaillering zoals de vele klinknagels. In H0 zou dat best te overwegen zijn, maar H0e wordt het wel erg veel werk, ook omdat het relatief klein is. Bovendien vind ik het misschien wel leuker om van iets dat al bestaat, weer iets anders te maken.
Bebouwing, doe ik overigens vaak wèl vanaf scratch... maar bijvoorbeeld de raamkozijnen haal ik dan weer ergens anders vandaan.
Bij dit locje vind ik bijvoorbeeld de bult in het midden naar verhouding wat te groot. Daar moet ik dus wat anders op verzinnen. En dat gespit in allerlei bakken met onderdelen is de halve lol.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Doornroosje

Doorgaan!
Ook ik heb hier verschillende Anna-lokjes waar je zo bijna niets mee kunt aanvangen. De bedoeling is ze voorzien van lichten en decoder om ze te kunnen inzetten op een rangeeremplacement. Tot hiertoe dacht ik dat het niet echt mogelijk was, maar als ik zie wat jij kan, wil ik het ook wel eens proberen!

Steam.N

Ook wat mij betreft:  verder doen, en verder verslagen en fotos  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Cord

Citaat van: Doornroosje
De bedoeling is ze voorzien van lichten en decoder om ze te kunnen inzetten op een rangeeremplacement.
Dennis, een prima idee. Ik zou dan alleen wel de versie nemen met de meer uitgebreide aandrijving op de wielen. Anders is het zonde van je energie en worden de decoder en verlichting duurder dan de feitelijke waarde van het locje.


De versie waar ik nu mee aan het verbouwen ben had bovendien een nogal volgepropte binnenkant, waardoor er weinig speelruimte overblijft voor decoder en verlichting.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Tjalling

Hallo Wim,

Een beetje late reactie, maar at een geweldig project! De voorganger van Anna die je laat zien ziet er ook geweldig uit. Kun je daar iets meer over vertellen?

Groet,
Tjalling