Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

vernieuwing begonnen

Gestart door argilla, 12 augustus 2013, 15:25:40 PM

ysbeer

Citaat van: argilla op 12 augustus 2013, 15:25:40 PM
het grootbedrijf) en dan vast gelegd met het gekende recept van watervaste houtlijm 2 soeplepels per fles ( dus heel licht aangemaakt)

Tenminste als het enorme dak boven de tuin niet lekt wan houtlijm lost in regen water gewoon op.
Ik zou toch een andere oplossing verzinnen
.wim

argilla

Citaat van: ysbeer op 14 augustus 2013, 20:11:07 PM
Citaat van: argilla op 12 augustus 2013, 15:25:40 PM
het grootbedrijf) en dan vast gelegd met het gekende recept van watervaste houtlijm 2 soeplepels per fles ( dus heel licht aangemaakt)

Tenminste als het enorme dak boven de tuin niet lekt wan houtlijm lost in regen water gewoon op.
Ik zou toch een andere oplossing verzinnen
.wim

tot hiertoe niets opgelost van lijm Wim. Alles ligt nog vast en het heeft hier goed geregend dus....  ;)
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Huugooke

Houtlijm lost op in water, maar niet meer als hij gebruikt is. Het zou maar erg zijn!

Gerolf

Er bestaat houtlijm die wél oplost in water  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ysbeer

Citaat van: Gerolf op 15 augustus 2013, 10:35:15 AM
Er bestaat houtlijm die wél oplost in water  ;)

Nog erger.
Z.g.n watervaste houtlijm lost nog op in veel water als het niet in hout getrokken is.
En ja,is het lijmen van dergelijk groot ballast,buiten.met houtlijm niet wat........
Het is zwaar genoeg en lijm en stenen zijn geen broers van elkaar dat houdt nooit.

En zet nu eens een foto van het totaal,wel opschieten want de eerste (of laatste herfst blaren)lig er al.

wim

argilla

Citaat van: ysbeer op 15 augustus 2013, 12:27:08 PM
Citaat van: Gerolf op 15 augustus 2013, 10:35:15 AM
Er bestaat houtlijm die wél oplost in water  ;)

Nog erger.
Z.g.n watervaste houtlijm lost nog op in veel water als het niet in hout getrokken is.
En ja,is het lijmen van dergelijk groot ballast,buiten.met houtlijm niet wat........
Het is zwaar genoeg en lijm en stenen zijn geen broers van elkaar dat houdt nooit.

En zet nu eens een foto van het totaal,wel opschieten want de eerste (of laatste herfst blaren)lig er al.

wim

)1) lijmen ballast is enkel tussen de rails om oa te beletten dat de spoorvoertuigen ontsporen. De adhesie is te gering om de steentjes  te crushen maar dat heb ik al geschreven in de inleiding.
2) totaal  als het allemaal klaar is kan dit. Nu is het helaas meter per meter veranderen en aanpassen en ik kan U verzekeren dat gaat niet in sneltrein vaart.  Temeer omdat ik de "ondergrond" ook aanpak. Deze is soms nog gemaakt met latten van 15 cm die weleens waar gedrenkt waren maar na jaren toch rot werden. Dus nu is de ondergrond gemaakt van boordstenen van 6 cm dikte en 1 meter lang. Alles moet dus ook opnieuw uitgepast worden zoals in de werkelijkheid ook gebeurt. Maar wat gedaan is staat hier al in het draadje , de foto's bedoel ik.
3) de verlijmen van de ballast is niet mijn idee maar van collega's tuinspoorders( waaronder eentje in de Appalachen in de USA waar het serieus kan vriezen en sneeuwen,) die al veel langer deze methode gebruiken met heel goede resultaten winter en zomer . Dus die zullen het wel weten zekers Wim  ;)
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Huugooke

Ja zeg, en cement lost ook op in water! Als ge er tegelijk met een stalen borstel over wrijft!
Wat voor voddenmateriaal gebruiken jullie zeg!?
Van die witte houtlijm, die je in zowat alle vormen en merken kan krijgen is, eens uitgehard, niet los te krijgen.
Als ge er een steentje mee vastplakt, en ge gaat er dan tegen stampen, dan' "lost dat ook op".
Er bestaat  speciale houtlijm die wel oplost, maar dat is voor bijzondere doeleinden.

argilla

Citaat van: Huugooke op 15 augustus 2013, 13:18:11 PM
Ja zeg, en cement lost ook op in water! Als ge er tegelijk met een stalen borstel over wrijft!
Wat voor voddenmateriaal gebruiken jullie zeg!?
Van die witte houtlijm, die je in zowat alle vormen en merken kan krijgen is, eens uitgehard, niet los te krijgen.
Als ge er een steentje mee vastplakt, en ge gaat er dan tegen stampen, dan' "lost dat ook op".
Er bestaat  speciale houtlijm die wel oplost, maar dat is voor bijzondere doeleinden.



de nagel op de kop Huugooke. ;)
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

eddy

Hoi Marc,

Graag foto's :P :P.Of het nog de oude sporen zijn geeft niet,dan hebben we toch een beeld van het sporenverloop en de omvang van de baan. ;)

groetjes eddy

ysbeer

Ik denk dat ik beter hierop  niet meer kan reageren omdat ik dan waarschijnlijk vreemde dingen ga schrijven.
Het spijt me maar ik kan niet zo goed tegen deze zinloze bijdrage over niks.
Dus stop er op.

wim

Steven123



Ik wil hier geen kolen bij op het vuur gooien, maar wim heeft wel ergens gelijk dat houtlijm mogelijk oplost in water.
Het is zo dat een aantal jaren terug de gewone witte houtlijm bijna altijd type 'D2' was, geschikt voor binnen en niet bestand tegen water.
Type 'D3' voor buitengebruik was vaak duurder en niet noodzakelijk voor de meeste hobby-gebruikers.

Mij is het opgevallen dat de laatste jaren bijna alles in de winkelrekken standaard type 'D3' is geworden, dus bestand tegen water.

En dat is ook zo voor die witte potjes houtlijm van den 'Action' (type D3).


Wat ik wil zeggen is dat het best mogelijk is dat Wim thuis 'D2' heeft staan en de mensen met tegenreacties 'D3' gebruiken...
Op die manier kan je nog lang tegen elkaar pruttelen  :D


Groeten & succes
Steven
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

ysbeer

Citaat van: ysbeer op 15 augustus 2013, 18:46:53 PM
Ik denk dat ik beter hierop  niet meer kan reageren omdat ik dan waarschijnlijk vreemde dingen ga schrijven.
Het spijt me maar ik kan niet zo goed tegen deze zinloze bijdrage over niks.
Dus stop er op.

wim

Ja oke.
Die houtlijm is eigenlijk niet wat ik bedoel.
Maar het zal best aan mij liggen,ik wil iedereen met echte problemen graag helpen.
Mag dat genoeg zijn.

wim

Huugooke

Er zijn heel wat soorten lijm, dat is een waarheid als een koe. In het huidige aanbod zie je door het bos de bomen niet meer.
Ik veronderstel dat de moderne lijmen allemaal bedoeld zijn voor wat er op het potje staat. Even nakijken is dus de boodschap.
Ik herinner me nog de pot warme lijm die bij mijn grootoom op de kachel stond, in zijn werkhuis. Toen was de keuze eenvoudig: je had er geen!