Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Lange baan of compacte baan

Gestart door The Railwarrior, 04 augustus 2013, 14:05:01 PM

The Railwarrior

Beste, ik heb hier op dit forum nog al eens een paar baanplannen op u los gelaten om tot nog toe nog steeds niet tot een conclusie te zijn gekomen... Ik heb een ruimte van 6m op 1m20 ter mijner beschikking of als ik de ruimte herschik 4m x 3m40. Ik zou graag met redelijke lange treinen willen rijden. Lees 2m en zoiezo in ho (aangezien ik van vroeger nog veel materieel heb en daar best wel wat sentimentele waarde aan hecht.) nu is de vraag de volgende welk uitgangspunt zou ik het best kiezen? De baan van 6m of de andere baan? Let wel, ik wil niet meer in een situatie komen dat ik mijn baan helemaal moet opbreken als ik nog eens verhuis (wat dus vorige keer gebeurt is) dus ik ga ze zoiezo in modules bouwen. Nu zegt men mij dat voor de lengte van de treinen ik best op 6m zou werken, maar anderzijds is het met een baan van 4m makkelijker om deze achteraf nog op te bouwen moesten we dan toch nog verhuizen (wat op termijn vrij plausibel is)...

Wat denken jullie
eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)

Steven123

Ik zou voor de langwerpige baan van 6m gaan, dat is makkelijk in modules te verdelen, je treinen kunnen langer rechtdoor rijden en je kan overal goed aan zonder  in onhandige poses te gaan staan.  ;)

(Misschien kan je voorzien dat er later als je zou verhuizen 1 module tussen uit kan om minder plaats in te nemen)

Alvast succes!
Steven
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

doomslu

Op een maximale lengte van 4 meter kan je hoogstens 3 meter 'recht' rijden. Ik zou dus ook gaan voor 6 meter.
Als je later minder plaats moest hebben, zal je ergens een boog moeten inbouwen. Doch dat zijn dan zorgen voor later.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

mnieuwlaet

Ik zou voor een lang, 6 m en smalontwerp gaan. Als je later toch moet verhuizen kun je de báan
ergens splitsen en een bocht module bouwen. Zo heb je waarschijnlijk de minste miserie achterna.

SuSke

Waarom nog iets schrijven als je de vorige meningen alleen maar deelt.

Hou wel rekening met de beperking in de diepte om overal aan te kunnen en aanpassingen later... dat is zorg voor later.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Metpetergaathetbeter

misschien een lange breedere baan die hoger staat zodat hetgeen waarvoor je plaats nodig hebt te proberen onder de baan te zetten  ??? ::) ;) en zodoende 6meter op ?????????????? te kunnen bouwen, eens overwegen, misschien ? ::)

Groeten Peter

The Railwarrior

Citaat van: Steven123 op 04 augustus 2013, 14:31:57 PM
Ik zou voor de langwerpige baan van 6m gaan, dat is makkelijk in modules te verdelen, je treinen kunnen langer rechtdoor rijden en je kan overal goed aan zonder  in onhandige poses te gaan staan.  ;)

(Misschien kan je voorzien dat er later als je zou verhuizen 1 module tussen uit kan om minder plaats in te nemen)

Alvast succes!
Steven

Citaat van: doomslu op 04 augustus 2013, 14:33:55 PM
Op een maximale lengte van 4 meter kan je hoogstens 3 meter 'recht' rijden. Ik zou dus ook gaan voor 6 meter.
Als je later minder plaats moest hebben, zal je ergens een boog moeten inbouwen. Doch dat zijn dan zorgen voor later.

Citaat van: mnieuwlaet op 04 augustus 2013, 14:42:46 PM
Ik zou voor een lang, 6 m en smalontwerp gaan. Als je later toch moet verhuizen kun je de báan
ergens splitsen en een bocht module bouwen. Zo heb je waarschijnlijk de minste miserie achterna.


dat is een heel goed punt wat ik zeker in overweging ga nemen, het is natuurlijk de vraag hoe je dan je baan gaat splitsen? je kan bvb ik een station niet halverwege gaan zeggen ok, hier gaan we effe een module wegnemen. of voor hetzelfde geld een bochtmodule kan inbouwen.  zijn er bepaalde strategische punten waar je dan rekening mee kan houden?

Citaat van: SuSke op 04 augustus 2013, 20:35:41 PM
Hou wel rekening met de beperking in de diepte om overal aan te kunnen en aanpassingen later... dat is zorg voor later.

met de diepte is wel rekening gehouden wanneer ik praat over 1m20 dan bedoel ik wel dat de baan van beide kanten bereikbaar blijft in modules van 60cm op 1m ongeveer de baan kan ook alleen maar in het midden van de kamer staan, de zijkanten zijn volgebouwd met inbouwkasten.

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 04 augustus 2013, 20:40:01 PM
misschien een lange breedere baan die hoger staat zodat hetgeen waarvoor je plaats nodig hebt te proberen onder de baan te zetten  ??? ::) ;) en zodoende 6meter op ?????????????? te kunnen bouwen, eens overwegen, misschien ? ::)

Groeten Peter

dat is een denkpiste die ik ook al gevolgd heb, helaas ben ik op een dood spoor uitgekomen (om het in modelspoorse termen te zeggen) ik zou dan in princiepe een baan kunnen bouwen van 6m x3m40 maar dan zit ik met het probleem dat er ook nog een zetel staat en een paar andere dingen die ik onmogelijk onder de modelbaan ga kunnen opbergen vandaar dat het ofwel het een is ofwel het ander  ::) de baan van 6m x 3m40 zou ook mijn voorkeur genoten hebben helaas is dat praktisch onmogelijk :-(
eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)

Metpetergaathetbeter

hetgeen boven op zolder staat heb je dat de laatste 5 jaar gebruikt dan zul je de volgende 20 jaar ook geen gebruik van maken, trouwens waarom zet je het anders op zolder, of misschien verkopen op een rommelmarkt ?

Groeten Peter ;)

Michael

Bjorn, je wilt een baan bouwen die als je mogelijk verhuist, ook in de volgende woning past.....lijkt mij vrij lastig omdat je totaal niet weet in wat voor woning je terecht komt. Bouw modules die geen 120 cm diep zijn maar maximaal 80 cm, dan kan je er met een beetje moeite altijd vanaf één zijde bij, je wilt met treinen van ongeveer 200 cm lang rijden, pas hierop de lengte van je station aan en beschouw dat als een vast deel, hierna of hiervoor kan je later een bocht module maken en dan de rest van je modules aansluiten. Als je verhuist zal je altijd aanpassingen moeten maken, of je moet verhuizen naar een loods dan kan je bijna alles kwijt.
Succes en begin met bouwen.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

The Railwarrior

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 05 augustus 2013, 08:35:27 AM
hetgeen boven op zolder staat heb je dat de laatste 5 jaar gebruikt dan zul je de volgende 20 jaar ook geen gebruik van maken, trouwens waarom zet je het anders op zolder, of misschien verkopen op een rommelmarkt ?

Groeten Peter ;)

Beste Peter, wij hebben hier een vaste trap naar het zolder.  De bedoeling is in feite dat de zolder ingericht word als hobbyruimte.  Bij gevolg heb ik recht op de helft en heeft vrouwlief recht op de helft.  Momenteel is het ook zo dat we op zolder nog enkele dozen hebben staan die zullen verdwijnen eens ze uitgepakt zijn (restant van onze verhuis) anderzijds is het ook zo dat ik ook nog genoeg ruimte wil voorzien om nog wat opbergruimte te hebben voor sommige dingen die je simpelweg niet weg doet (zaagmachine, boormachine, etc...) 

Citaat van: Michael op 05 augustus 2013, 09:02:02 AM
Bjorn, je wilt een baan bouwen die als je mogelijk verhuist, ook in de volgende woning past.....lijkt mij vrij lastig omdat je totaal niet weet in wat voor woning je terecht komt. Bouw modules die geen 120 cm diep zijn maar maximaal 80 cm, dan kan je er met een beetje moeite altijd vanaf één zijde bij, je wilt met treinen van ongeveer 200 cm lang rijden, pas hierop de lengte van je station aan en beschouw dat als een vast deel, hierna of hiervoor kan je later een bocht module maken en dan de rest van je modules aansluiten. Als je verhuist zal je altijd aanpassingen moeten maken, of je moet verhuizen naar een loods dan kan je bijna alles kwijt.
Succes en begin met bouwen.

Michael zeer goed punt dat je inderdaad niet weet wat voor een woning je gaat aanschaffen en bijgevolg niet weet hoeveel ruimte je daar zal hebben, ik ga er wel van uit altijd ongeveer een ruimte van 4x4 ongeveer ter mijner beschikking te hebben dan, bijgevolg zou eventueel mijn baan opdelen in 2 delen dan een optie kunnen zijn met dan een boogsectie er tussen.  Inderdaad die aanpassingen zijn zorgen voor later maar ik hou het toch graag in het achterhoofd...  Ik wil echter wel niet zomaar in het wilde weg beginnen bouwen, ik zou toch graat voor ik begin een zeker plan willen hebben waarop ik mij kan baseren.  Voor ik een plan kan maken moet ik er eerst even uit zien te geraken hoe ik de ruimte die ik momenteel ter mijner beschikking heb kan benuttigen.  maar ik denk dat de optie van 6m lengte op 80/90/120cm de beste lijkt... enkel even zien hoe ik op een korte boog ongeschonden in mijn schaduwstation geraak daar ik momenteel al wat materiaal heb meestal reizigersmaterieel waarvan de wagens doorgaans ongeveer een goeie 30cm lang zijn (bvb memling rijtuigen van roco),...
eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)

ysbeer

ERVARING

Bouw een baan in de ruimte die je nu hebt.
Denk niet aan morgen of volgend jaar.
Bouw voorlopig niets als je over 6 maanden verhuist ,of alleen inpasbare delen
Bouw geen ingewikkelde constructie ,die uit elkaar kunnen met pas strips e.d.

Als je ooit gaat verhuizen past de baan vrijwel nooit in de nieuwe ruimte ,maar nog belangrijker is dat je ideeen zo veel anders zijn geworden.
Je wilt de fouten (die maakt iedereen)er uit halen spoor 5 ietsje langer de bocht minder scherp enz.enz
resultaat je sloopt alles.

Leg kostbare dingen,zoals rail en wissel niet bom vast dan kun je die nog redden.
De huisjes idem.

Ook de tafel,wel stevig,maar niet voor de eeuwigheid.B.v met schroeven en geen lijm
De rest is papier gips pluisjes en nog meer rotzooi. 
Dat gooi gewoon weg.

Bijna iedereen (die ik ken) is bij verhuizing vrijwel op nieuw begonnen.
Electro en electronica in kast of kasje met pluggen is wel heel handig.

Een station (als je daar zelf 100% tevreden mee bent) kun je op een grote plank monteren die zich dan hopelijk laat inpassen

wim

Kautenbach

ik zou voor de lange smalle versie gaan inderdaad, als je een schaduw station aanlegt kun je die volgens mij prima in meerdere modules maken, waarvan er 2 voor je wisselstraten zouden kunnen dienen, in de elektronica van je schaduw station gaat veel werk zitten en die bouw je toch vaak volgens een basispatroon op.

Ik sluit me (deels) bij Wim (Ijsbeer) aan, je landschap zul je vaak opnieuw gaan maken, toch hier ook, als je een stationsopzet hebt waar je tevreden mee bent>module, scheelt enorm veel werk, maar ja, past het in een volgende baan, daar blijf je altijd mee zitten.
Landschap op zich bouw je relatief snel, bouwwerken en bomen kosten meer tijd, als je die goed bouwt kunnen ze meerdere verhuizingen overleven ( ik spreek uit behoorlijk veel ervaring met verhuizen/modules ect, ik ben ook vanwege de vele verhuizingen begonnen met Kautenbach op modules te bouwen ipv een vaste baan, toch, bij een verhuizing ontkom je niet helemaal aan aanpassingen)

The Railwarrior

Citaat van: ysbeer op 05 augustus 2013, 21:02:13 PM
ERVARING

Bouw een baan in de ruimte die je nu hebt.
Denk niet aan morgen of volgend jaar.
Bouw voorlopig niets als je over 6 maanden verhuist ,of alleen inpasbare delen
Bouw geen ingewikkelde constructie ,die uit elkaar kunnen met pas strips e.d.

Als je ooit gaat verhuizen past de baan vrijwel nooit in de nieuwe ruimte ,maar nog belangrijker is dat je ideeen zo veel anders zijn geworden.
Je wilt de fouten (die maakt iedereen)er uit halen spoor 5 ietsje langer de bocht minder scherp enz.enz
resultaat je sloopt alles.

Leg kostbare dingen,zoals rail en wissel niet bom vast dan kun je die nog redden.
De huisjes idem.

Ook de tafel,wel stevig,maar niet voor de eeuwigheid.B.v met schroeven en geen lijm
De rest is papier gips pluisjes en nog meer rotzooi. 
Dat gooi gewoon weg.

Bijna iedereen (die ik ken) is bij verhuizing vrijwel op nieuw begonnen.
Electro en electronica in kast of kasje met pluggen is wel heel handig.

Een station (als je daar zelf 100% tevreden mee bent) kun je op een grote plank monteren die zich dan hopelijk laat inpassen

wim

ik ben nu pas voor de 2de x ooit verhuisd, op mijn vorig adres had ik geen baan, bij mijn ouders had ik destijds op zolder een hoekje gekregen waar ik een baan gebouwd had waar ik vrij tevreden van was.  Maar zoals ook al aangehaald werd zijn mijn ideeën over hoe een baan er uit moet zien ook lichtjes veranderd.  Vroeger zou ik alles vol gelegd hebben met sporen daar waar ik nu een iets realistischer plan nastreef.  Het is trouwens niet gezegd dat we ooit effectief nog gaan verhuizen maar we hebben heter wel al regelmatig over gehad om op termijn naar het buitenland te verhuizen.  zoals gezegd, het is maar een denkpiste uiteraard.

Citaat van: Kautenbach op 05 augustus 2013, 21:28:36 PM
ik zou voor de lange smalle versie gaan inderdaad, als je een schaduw station aanlegt kun je die volgens mij prima in meerdere modules maken, waarvan er 2 voor je wisselstraten zouden kunnen dienen, in de elektronica van je schaduw station gaat veel werk zitten en die bouw je toch vaak volgens een basispatroon op.

Ik sluit me (deels) bij Wim (Ijsbeer) aan, je landschap zul je vaak opnieuw gaan maken, toch hier ook, als je een stationsopzet hebt waar je tevreden mee bent>module, scheelt enorm veel werk, maar ja, past het in een volgende baan, daar blijf je altijd mee zitten.
Landschap op zich bouw je relatief snel, bouwwerken en bomen kosten meer tijd, als je die goed bouwt kunnen ze meerdere verhuizingen overleven ( ik spreek uit behoorlijk veel ervaring met verhuizen/modules ect, ik ben ook vanwege de vele verhuizingen begonnen met Kautenbach op modules te bouwen ipv een vaste baan, toch, bij een verhuizing ontkom je niet helemaal aan aanpassingen)

ik heb van mijn vorige baan inderdaad nog een heel aantal wissels en gebouwen weten te recupereren.  het is echter wel zo dat de baan die ik gebouwd had op tafels van 2m40x1m20 volledig teniet gegaan is spijtig genoeg.  de bedoeling was echter om dit keer op modules van 60cm x 100cm te bouwen, en in die zin terug wat op te bouwen.  Liefst een baan met een min of meer eenvoudig spoorplan wat toch eenvoudig is in gebruik, waar ook treinen van ongeveer 200cm kunnen rijden.  ik heb ook al heel wat materieel zoals bvb een type 16, 20, 80 en 62 alsook een AM 66 van jocadis.  Deze zou ik ook graag zien terugkomen op de baan in een min of meer realistische setting.  in feite heb ik zelf ook al eens de denkpiste gevolgd om alle materieel te verzamelen op mijn baan waar ik zelf al mee gereden heb: maar dat zou nog een hele investering worden dan want dan moet ik de types 13,18,21,23,26,27,41,51,55 en 73 nog aan het lijstje toevoegen, met daarboven de M4,M5 en M6 trek en duw rijtuigen, en ook natuurlijk nog de AM80en AM96... maar of dat mogelijk is op een baan met een lengte van 6m is natuurlijk maar de vraag...
eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)

Kautenbach

dan zou ik gaan voor...

schaduwstation onderop in modules, daarop (of evt ervoor) het zichtbare deel in modules, en 1 (of als het past 2) klimspiralen. op de spiralen na is alles modulair te bouwen, en je hebt flink wat ruimte voor je scenery

als ik het draadje goed doorlees heb je ook bij je 6 meter brede baan nog wel incidenteel meer breedte bijvoorbeeld voor je klimspiralen. Als je een goed opgebouwd schaduwstation hebt, kun je met behoorlijk lange treinen rijden, en genoeg materieel kwijt, zichtbare deel klein stationnetje oid met een goederen koer/industrie aansluiting

The Railwarrior

ik ga even de vrijheid nemen om de situatie te schetsen:

op deze foto ziet u dus de ruimte die ik ter mijner beschikking heb


bij deze ziet u de mogelijkheid van een lange baan van 6m of mss zien jullie hier andere opties in?


en dit zou dan de andere optie zijn voor de baan van 4m x 3m40. mits ik dus idd de zetel elders huisvest.


dit om even mss een beter beeld te geven over de opties wat niet weg neemt dat ik eerder genegen ben om voor de baan van 6m te kiezen na alles wat ik tot nog toe gehoord heb.
eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)