Wat maakte vandaag je dag?

Gestart door OlivierV, 02 augustus 2013, 19:26:30 PM

Peter

Alles een beetje "Bayerisch"
Een Beierse lok in Reichsbahn versie, een Beiers signaal, een bierkruik van Prien aan de Chiemsee.
Het begin van het Oktoberfest in München en......
een eerste meter spoor op mijn toekomstig baantje.
Dit alles vandaag samen met de verjaardag van mijn steun en toeverlaat, mijn lieve echtgenote.
Wat kan een mens zich nog meer wensen.

DSCN3057-2 by Peter Verlooy, on Flickr
Met vriendelijke groeten
Peter

OlivierV

Citaat van: dani op 15 september 2017, 16:51:29 PM
zijnde ??
System engineer bij NC-computing te Lokeren.

Lijkt mij geen slechte eerste job en 't is maar 10km van thuis, dus een half uurtje trappen met mijn stalen ros (zo blijf ik fris en monter). 't Is ook niet hele dagen aan een bureau zitten, wat voor mij wel belangrijk was, dat was een van de minpunten van mijn stage.

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 15 september 2017, 17:45:48 PM
Citaat van: OlivierV op 15 september 2017, 16:32:42 PM
Dinsdag begin ik op mijn eerste job.  :D
proficiat dat wordt dan FANTA drinken en maandagavond heel vroeg in bed kruipen om fris op het werk te verschijnen ;)
:'(

Gewoon 2 stuks he, daarvan hebt ge geen last de volgende dag. :)
Zal natuurlijk ook minder lang blijven, dus ik zal wel wat hulp kunnen gebruiken van de andere leden want die baan moet tijdig af geraken.
(Misschien ook eens op mijn PM reageren ;))
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Metpetergaathetbeter

ik dacht dat te doen op de volgende drink n.a.v uw eerste job ;D ;)

OlivierV

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 16 september 2017, 14:37:02 PM
ik dacht dat te doen op de volgende drink n.a.v uw eerste job ;D ;)
Weeral drinken.  >:(
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

3rail

Vanmorgen weer eens naar Zwolle.

Daar mijn bevoegdheid van mijn APK keur meester weer eens verlengen ( iedere 2 jaar).
Je krijgt een 200 vragen, en er moet 70% goed zijn.
Gelukkig is dat er ook weer door heen, dus we kunnen weer 2 jaar APK keuren. :D

Edward.
Wat hebben die Duitsers toch mooie dingen gemaakt,Br 01,01-10,02,03,03-10,04,05,06,12,13,14,15,16,17,18.0,18.1,18.2,18.3,18.4,18.5.19.0,19.1,23,38.2,38.4,39,41,43,44,45,50,52,53,54.8,55.5,56,57,58,59,61,62,64,78,80,81,86,92,99

dani

200 vragen ?  da's ook niet mis toch

Gefeliciteerd !
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

raf

zellaan gefreesd
dekstenen voor bovenop een muur
het laat zich best wel goed frezen moet ik zeggen
de stenen zijn nu nog glad maar ze moeten nog met aluminium oxide gestraald worden om een wat ruwere structuur te bekomen



ik had niet verwacht dat het zo goed zou gaan dus de muren worden ook gefreesd in dit spul want met een 0.04 mm freesje krijg je wel heel mooie details
en als alles mooi uitgehard is dan eens kijken hoe ik het ga verven

dus een succesvolle dag
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

raf

de heli aan het werk gekregen .nadat op de 5 volt een 18 volt was gezet is er dus veel overleden zeg maar of rijp voor de schroot hoop.
ook de motor van dit ding was dus verbrand (zal wel efkes heel rap gedraaid hebben)een vervanging was niet gemakkelijk want meestal is de as veel te kort.
dus een oude servo gesloopt en daar de motor van onder de heli en het dak gemonteerd .
bedoeling was langzaam op te starten maar deze motor is nu niet een hoog technologische motor dus dat wilde niet lukken .
met alle mogelijk instellingen die pwm mijn in proton bood helaas geen oplossing voor het probleem

dan maar gewoon de fet aan en uit schakelen met de processor en alles is beter dan dat het was
tijd voor een filmpke
https://www.youtube.com/watch?v=iuUoWC9dt8w&feature=youtu.be
zo lang de schakelaar om staat blijft de rotor draaien nadien gaat hij in afschakel modus tot de ledjes uit gaan

nu 3.5 volt maken voor die stomme neon reclame
alles in huis behalve 1 weerstand en daar ga ik geen 30 km voor rijden om dan nog eens 50 cent te gaan betalen
maar voor alles is een oplossing ik moet alleen eens wat beter zoeken in de rommel (sorry rest materialen)

If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

dani

wat je zou kunnen doen is de spanning op de motor verlagen tot 1,5 volt of zo...
Of zelfs nog minder !  Test het eens.

En dan kan je met een transistortje (met blusdiode er over)  de motor pulsjes sturen om de x millisekonden van 1,5 Volt....  een soort van "trage" pwm
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

raf

De motor is gestuurd door een fet LR8726
Dani  het probleem is de motor die ik nu gebruikt heb (oud sloop ding)
Deze vertrekt niet goed en dat zal ook te maken hebben met de as die ik heb moeten inbouwen
Deze loopt nu vanonder het dak door de heli heen naar de rotor
Terwijl in de originele de motor in de heli zat

' For duty = 255 To 0 step -10 ;Motor gaat steeds sneller draaien tot 0 (is volle gas)
'    PWM PORTB.2, duty, 10      ;Stuur 5 pulsen met pulsbreedte 'Duty', naar PORTA.6
'  Next

De cycle staat nu op 10 en ik kan tot 65535 gaan; het is in ieder geval een 16 bits instructie
Wat ik ook probeer met die cycle instelling het word er niet beter op


Ik heb deze dus gekregen om te herstellen met een volledig uitgebrande elektronica

De 100 werkt reeds terug en nu de heli en de verlichting ook

Nu die 3.5 volt heb ik nodig voor dat naam schild op dat hospitaal
Tussen de originele module en dat naam bord zit nog een stuur printje voor die neon verlichting
Ik heb zelfs geen idee hoeveel watt die neon trekt maar het zijn wel dezelfde draden die over het algemeen gebruikt worden bij de hobby

ik heb een LM317 maar ik mis een weerstand

en met alles wat ik in huis heb kan ik deze dus niet samen stellen LOL
330  685  460  470  120  320 220     
550 oHm is het beste wat ik uit kom
maar morgen naar de club en dan eens kijken wat er daar nog in de bakjes zit wat bruikbaar kan zijn

Het heeft tijd maar ik wil het wel zo snel mogelijk buiten want het pakt tijd en plaats in

gr raf
PS tussen de motor en de fet zitten reeds 3 silicium diode's om hem wat langzamer te laten draaien
wat een verlaging per diode geeft van een 0,6 à 0,7 volt
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Havoc

#3220
Sorry, brainfart.....

EDIT als ik goed geteld heb dan zet je op de plaats van r1 330 ohm en vervang je de potmeter door 470 + 120 in serie. Zou 3.48 V moeten  geven.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

raf

Ha had ik niet aan gedacht het zo te doen
Ik wilde de potmeter houden om het een beetje te kunnen afregelen als dat nodig zou moeten zijn .
Maar inderdaad zo kan het ook
seffens een proefje doen en als het werkt laat ik het wel horen
Eerst wat rommel van de veranda tafel weg werken want de madam reclameert
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

dani

ik ken die code niet, maar ik heb de indruk dat  ge inderdaad wel pulsen stuurt, maar niet wacht tussen de pulsen...

ik zou als volgt proberen :

PULS HOOG  1 mSec
pauze van  x  mSec
PULS HOOG  1 mSec
pauze van  x  mSec
PULS HOOG  1 mSec
pauze van  x  mSec

en die X kan je zo lang of zo kort nemen als je wil bvb 10 mSec en dan stilaan naar 3 of zo zakken...
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Havoc

Als je enkel de 560 ohm wil vervangen kan je 330 in serie zetten met 2 weerstan den van 470 in parallel. Als ik kan tellen is dat 330 + 470/2 =565. Dicht genoeg.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

raf

Sorry Dani maar heel de code is niet mee gekopieerd

  For duty = 255 To 0 step -10 ;Motor gaat steeds sneller draaien tot 0
     PWM PORTB.2, duty, 10      ;Stuur 5 pulsen met pulsbreedte 'Duty', naar PORTA.6
          Toggle rodelamp
       DelayMS 200
     Toggle rodelamp2
  Next

Er zit dus een delay van 200ms tussen
Maar met of zonder maakt geen verschil ik heb het juist geprobeerd

De code is eigenlijk eenvoudig (basic LOL)
Stuur naar poortb.2 pulsen van de lengte "duty" en herhaal dit per  "cycly" 10 keer  dit mag tot 65535

Wat nu gebeurt is dat duty bv 100 is de pwm module deze breedte dus 10 keer naar poort B.2 stuurt
Nadien de breedte van 90 weer 10 keer naar poort B.2
Dus eigenlijk zit in de pwm module reeds de vertraging in maar je kunt dus inderdaad een extra pauze der tussen zetten
maar hier een filmpke waar je de signalen een beetje op kunt volgen
op de scoop zie je de pulsen en de luidspreker maakt ze hoorbaar
in de sim zit geen motor op propellor of iets dergelijks anders was het beter visueel te zien
https://www.youtube.com/watch?v=LSfzG_Low30&feature=youtu.be
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.