Märklin C-rails - hoe wissels aansturen?

Gestart door Passant, 19 juli 2013, 18:05:24 PM

Passant

Hallo allemaal,
Ik heb een Mobile Station 2, waarmee blijkbaar ook wissels digitaal aangestuurd kunnen worden (mits ze natuurlijk voorzien zijn van een aandrijving en een decoder).  In dat geval komt de voedingsstroom voor de wisselsturing van de MS2.
Maar ik lees ook elders dat het aanbeveling verdient bij digitaal bedrijf enkel de locs over de MS2 aan te sturen, en voor de andere baanelementen (wissels, seinen, verlichting... ) een aparte voeding te voorzien. Is dan ook de aansturing niet meer digitaal?
Ik veronderstel dat ik dan weer de voordelen van het digitaal rijden (minder draden, minder schakelkastjes,...) verlies.
Ik kom er niet uit. Wie heeft ervaring en kan hier iets over zeggen ?

Bedankt alvast!

Passant46
 

dani

het grote probleem zit hem in je MS2.   Die kan maar een beperkte stroom op de baan sturen.  Ook met een MS1 had je dat.

Indien je een Central Station of andere centrale zou gebruiken die meer stroom kan leveren heb je het probleem niet.  Ook door het gebruik van een booster kan je dit omzeilen.

Anderzijde, aangezien je wslk toch niet continu met je wissels schakelt, zou ik het gewoon uitproberen als ik jou was.    Hoeveel treinen wil je tegelijk laten rijden ?  wil je er ook verlichting bij ?

Je zou kunnen alles van verlichting en accessoires op een aparte (analoge) trafo zetten, dan heb je voldoende voor bvbv 3 lokomotieven en het gebruik van je wissels voa de MS.
Als je veel rijtuigen met verlichting hebt, nemen die natuurlijk ook stroom van je sporen (dus van de MS2) af, maar met de huidige led verlichting vant dat mee.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

PietB

Zoals Dani al aangaf zit je met een energie probleem, maar ook daar is een oplossing voor:
als je decoders aanschaft die de wisselaandrijvingen via een externebron(dus niet met de railspanning) kunnen voeden is er niets aan de hand.
In de handleiding van de MS2 lees ik dat je ook nog eens van magneetartikel protocol kunt wisselen dan is DCC het meest voor de handliggend.
Veel leveranciers hebben DCC decoders, dat heeft invloed op de prijs.
Decoders met MM protocol(Marklin Motorola) zijn in zijn algemeenheid wat duurder.

Zlef heb ik heel goede ervaringen met de WDD van Rosoft.
Over andere merken kan ik je niets vertellen, ik heb me de gewoonte eigen gemaakt om alles van het zelfde merk onder mijn baan te hebben.
Dan kun je bij storingen makkelijk uitwisselen.

grt Piet.

i_m_johny

#3
Dat opsplitsen van de decoders om zo de digitale rijspanning te ontzien is ook altijd een goeie tip!.
Zelf ga ik nu een extra stroom-deel forceren om zodoende dit te realiseren.

Passant

Hallo Dani, Piet en Jan, en alle meelezers,


Bedankt allereerst voor jullie opmerkingen en bedenkingen. Dat is voor een beginner het fijne aan dit soort fora: dat je eens andere stemmen en insteken hoort over je probleem. Het nadeel is dat, indien je zoals ik nogal uitgebreid vooraf het internet raadpleegt, je op de duur door de bomen het bos niet meer ziet. Eigen schuld dus...

Maar terzake: ik heb dus momenteel nog geen problemen: ik heb pas een startpack gekocht en in gebruik genomen, en dan stel je je vragen hoe het zo goed mogelijk, en met zo weinig problemen mogelijk, verder hoort te gaan.
Ik vind de documentatie van Märklin voor een leek soms verwarrend. Ik heb het handboek "Besturen, schakelen, rijden" aangeschaft, maar omdat men zowel het analoge als het digitale systeem door elkaar behandelt, roept dat bij mij eigenlijk meer vragen op, dan dat het me antwoorden geeft.

Van Jan had ik graag geweten:
   - Is de "dikke stroomdraad" van 0,75 mm2 dezelfde als de "installatiedraad" van je ringleiding?
   - Waarom vind je de ringleiding "overkill"? Algemeen wordt dat toch aanbevolen, dacht ik....
   - Gebruik je de platte steekhulzen voor aansluiting aan de rails, of soldeer je die verbindingen?
   - Koppelingen en kortkoppelingen: is voorzichtig verbuigen met een tangetje de enige manier om koppelingen te regelen?
   - Wat zijn je ervaringen met CS2, vooral wat betreft wissels en seinen?
   
Bedankt voor de moeite van het antwoorden, sorry voor de vele vragen.

Mvg,

Gilbert
 

Gerolf

Ik vermoed dat Jan zijn ringleiding met 2.5mm2 heeft aangelegd, en dat is wat "overkill". 1.5mm2 is meestal ruim voldoende
Een ringleiding op zich is absoluut geen overkill, toch zeker niet bij wat grotere banen
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw