Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Athus-Meuse, Houyet in TPIII

Gestart door prulleman, 01 juli 2013, 16:19:18 PM

Michael

Mooi station, ziet er machtig mooi uit.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Chrisrail

#211
.
http://amsac.be/     
Ho / DC     NMBS - CFL
zelfbouw { bijlange nog niet werkloos }  { Terug naar start ( u ontvangt geen geld }

krisds

prachtig gebouw, maar ook gans de omgeving is top (perrons, sfeer, achtergrond...)

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

OlivierV

- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

sdz1976

De sfeer van toen heel goed gevat! echt vakwerk!!

Grtz,

Samuel
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

Jan-Theo

#216
dag Yannick,
graag een woordje uitleg in verband met de luifel.
Ik heb er vooreerst een tekening van gemaakt met de juiste afmetingen van de luifel.
Vervolgens: 3 profielen (Evergreen strips 1,5 mm x 1 mm) met een lengte van 31 cm.
                    32 profielen (Evergreen strips 1 mm  x 1 mm) met een lengte van 7 cm.
Na de 3 lange profielen te hebben verdeeld, één bovenaan, één in het midden en één onderaan de te maken luifel, heb ik deze lichtjes gefixeerd om
verschuiving te voorkomen. Daarna de 32 dwarsprofieltjes met een juiste onderverdeling op de 3 lange profielen gelijmd. (tekening gevolgd)
Na de nodige drogingstijd, bekwam ik alzo het frame voor mijn luifel. Het ganse frame daarna donkerblauw geschilderd en weer laten drogen .
Dan: doorschijnend folie (Evergreen clear 0,5 mm) uitgesneden en op het frame gelijmd.
        Opnieuw 32 strips op 7 cm afgekort en geschilderd. De strips dan op de folie gelijmd en mijn luifel was klaar.
De draagkonstruktie heb ikzelf niet gemaakt. Ik was eraan begonnen, doch ik heb er niet één gemaakt gekregen en had er in totaal 10 nodig.
Verschillende ringetjes, verschillende doormeter, niet te doen.
Ik heb er 10 laten maken, het zijn leaserprints geworden (mooi gemaakt), welke weer donkerblauw werden geschilderd.
Deze 10 draagprofielen heb ik dan tegen de gevel gelijmd, de luifel op de draagprofielen.
De dakgoot: een u profiel (1 mm x 1,5 mm x 1 mm) aangebracht alsmede een afvoerpijp (messing 1 mm doormeter).
 
         
 

vyncky

Citaat van: Jan-Theo op 01 maart 2015, 16:47:55 PM
dag Yannick,
graag een woordje uitleg in verban met de luifel.
Ik heb er vooreerst een tekening van gemaakt met de juiste afmetingen van de luifel.
Vervolgens: 3 profielen (Evergreen strips 1,5 mm x 1 mm) met een lengte van 31 cm.
                    32 profielen (Evergreen strips 1 mm  x 1 mm) met een lengte van 7 cm.
Na de 3 lange profielen te hebben verdeeld, één bovenaan, één in het midden en één onderaan de te maken luifel, heb ik deze lichtjes gefixeerd om
verschuiving te voorkomen. Daarna de 32 dwarsprofieltjes met een juiste onderverdeling op de 3 lange profielen gelijmd. (tekening gevolgd)
Na de nodige drogingstijd, bekwam ik alzo het frame voor mijn luifel. Het ganse frame daarna donkerblauw geschilderd en weer laten drogen .
Dan: doorschijnend folie (Evergreen clear 0,5 mm) uitgesneden en op het frame gelijmd.
        Opnieuw 32 strips op 7 cm afgekort en geschilderd. De strips dan op de folie gelijmd en mijn luifel was klaar.
De draagkonstruktie heb ikzelf niet gemaakt. Ik was eraan begonnen, doch ik heb er niet één gemaakt gekregen en had er in totaal 10 nodig.
Verschillende ringetjes, verschillende doormeter, niet te doen.
Ik heb er 10 laten maken, het zijn leaserprints geworden (mooi gemaakt), welke weer donkerblauw werden geschilderd.
Deze 10 draagprofielen heb ik dan tegen de gevel gelijmd, de luifel op de draagprofielen.
De dakgoot: een u profiel (1 mm x 1,5 mm x 1 mm) aangebracht alsmede een afvoerpijp (messing 1 mm doormeter).

Theo,

Bedankt voor de verduidelijking!

Die werkwijze ga ik ook eens proberen.
Voor m'n station Heide, heb ik de profieltjes rechtstreeks gelijmd op de doorschijnende plaat. Ik weet niet meer met wat, ik heb toen verschillende zaken geprobeerd (met kunststoflijm, met cristal clear, vernis...), Maar helaas is deze mat geworden.  wordt vervolgt in 'n ander draadje  ;)

Ik heb net nog 'n foto gevonden van Houyet uit 1998. De rest van de foto's heb ik (nog) niet terug gevonden.

De kleine met de gele T-shirt links van de foto ben ik  :D

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

Jan-Theo

#218
Ondertussen hebben we even een zijsprongetje gemaakt. We voelden behoefte om nog eens deel te nemen aan een expo. Onmogelijk met de vaste baan, dus opnieuw beginnen en zoeken. Wat willen we? Het moet bestaan (hebben), het moet te realiseren zijn op een maximale lengte van 3-4 meter. Opstellen en afbouwen met max 2 man. Te vervoeren met 1 auto (met aanhanger(tje).
Na wat snuffelen op google earth hebben we iets gevonden. Een beetje in de boeken gebladerd om te zien hoe het vroeger was, dan eens een uitstapje gedaan om het in het "echt" te zien.
Rarara, wat hebben we gekozen?
Tip: Ardennen
Tip: Nu vind je niets meer terug met uitzondering van het hoofdspoor.

We zullen een paar foto's van de bouw tonen, kenners van grootbedrijf zouden het misschien nu al kunnen herkennen






OlivierV

Amai Theo, zeer knap, ook leuk dat de rails van de hoofdlijn mooi op realistische afstand van mekaar liggen, dat zie ik graag.
Ik heb wel een paar locs die zich helemaal thuis zouden voelen in dat landschap.

Maar jullie menen toch niet dat die mooie baan is afgebroken? (of zit ze even in de diepvries zeg maar).
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

prulleman

Die is helemaal niet afgebroken. volop in dienst als thuisbaan. Dit project is voor expo's bedoeld. Alleen hebben we niet voldoende ruimte om dit in zijn geheel thuis op te stellen. Maar dat is normaal zeker ;D