Wat is KISS eigenlijk?

Gestart door Havoc, 12 december 2004, 21:19:28 PM

Pol De Bard

Yo de mannen!
Maak jullie niet ongerust! Maar vergeet niet, de MSM-redaktie is (gelukkig!) vooruitziend dus ik kan niet zomaar gaan dikteren wanneer ze het moeten publiceren, h?? Maar Nico heeft beloofd zeker van af nr. 35 als het in de 34 niet in kon.

En weer: dit is niks wereldschokkends, het zijn simpele beproefde technieken die we gewoon weer onder ogen willen brengen omdat het ook binnen het bereik van de beginner ligt. Ook de gevorderde bouwer heeft er wat aan. Zoals we elders zeiden: plots moest alles digitaal en toen "vergaten" ze (marketing oblige!) dat er eenvoudige technieken bestonden die werken en overzichtelijker zijn...

Kiss

Keep It Super Simple

rgp

Dag,

Is KISS anti-digitaal ingesteld ?  Het is nu eenmaal een feit dat je met digitaal meer kunt dan met analoog.  En meer kunnen wordt onder andere door de consument gevraagd !
vb: hoe ga je op een baan waar X-treinen op staan, op een WILLEKEURIGE plaats een tweede lokomotief koppelen aan een eerste om verder te rijden in dubbeltractie ?
Dat gaat niet ! (of ge moet uw baan in secties van 10 cm verdelen)
Hoe gaat ge op een willekeurige plaats uw trein afkoppelen ?
Analoog heeft zijn grenzen en voor bepaalde zaken biedt enkel het digitale een oplossing.

Roland die geen grote digitaalfan is

Pol De Bard

KISS is PRO-DIGITAAL!!!
Dat is een van de grote voordelen van dit systeem: Het is kompatibel met zo ongeveer alles.
Het is eigenlijk bijna speciaal bedoeld om precies digitaal te kunnen rijden, met de nadruk op "RIJDEN". Al de rest is wat men noemt "analoog", hoewel de "moeder van de computer" er de dienst uitmaakt. Maar er komt geen computer aan te pas. Hoogstens zou je het totaalsysteem een "computer" kunnen noemen, maar dan met een "hard" programma.
In het door RGP aangehaalde geval gaat KISS je wel verklappen dat je naar een bezet spoor toerijdt, maar het niet verhinderen! Wat is daar "antidigitaal" aan?

Kiss

Keep It Super Simple
Fan van digitaal rijden, niet digitaal sukkelen...

watman

hoi
nog even een bedenkinkje : is het systeem geschikt voor gelijkstroom of wisselstroom of voor beide.
Kunnen we al iets in huis halen van onderdelen..[:p]
 

tonycabus

Kiss zei: alle ( dus ALLE! ) systemen. gelijk-of wisselstroom, 2 of 3-rail, DCC of Motorola Of FMZ of Delta of....of....of....
Ook alle schalen!
Zie ook de opmerking na de vraag van RGP in dit hoofdstuk.

Wat kan je al kopen? Begin maar met behoorlijk gereedschap:
1)een merk-soldeerbout van 30?50 Watt en niet zomaar een prul[:(]
liefst met een verijzerde stift, die gaan het langst mee.
2)Goed elektronicasoldeer van 1 mm[:)]
3)een zijkniptangetje
4)een punttangetje

Dat kon ik lezen in zijn artikel. Goed gereedschap heb je voor een mensenleven of zo...
Ik hoor Kiss nog zeggen: watte? een oude soldeerbout? maar allee joeng, die is nog geen dertig jaar oud! Alle dagen in gebruik en gaat nog twintig jaar mee, als er nog onderdelen voor te vinden zijn dan[V]

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Pol De Bard

Wattman,
De onderdelen die je nodig zal hebben hangen af van hoe jij Kiss gaat toepassen. Er zijn diverse stadia mogelijk. Hou dus de artikels maar in de gaten en volg je hart...
Wordt vervolgd... in MSM

Hoe meer ik dit forum lees, hoe meer mensen ik zie die digitaal (willen) rijden en analoog bedienen. Het voorgevoel was blijkbaar juist... Als geluidstechnicus waardeer ik de vooruitgang op digitaal gebied in de audiosektor, maar ik zie me niet met een digitale mengtafel in een live-toestand! Geef me dan maar knopjes waarmee ik direkt kan ingrijpen zonder me eerst door een heel menu te moeten worstelen! Om af te mixen in een studio heb ik niks liever: je kan er zowaar het hele orkest mee "herscheppen", maar live, nee! Leve de recht-toe-recht-aan analoge techniek



Kiss

Keep It Super Simple

guy holbrecht

Haha kiss, je geeft een hint naar je identiteit. Een geluidstechnicus! Waar ben ik die eens tegen het lijf gelopen? In Mechelen soms?
Groeten,
Guy

Havoc

citaat:
Hoe meer ik dit forum lees, hoe meer mensen ik zie die digitaal (willen) rijden en analoog bedienen.


Eerlijk gezegd, voor mij is het net omgekeerd! Iets wat ik bij digitaal totaal niet zie is hoe ik een blokstructuur op poten zou moeten zetten. Terugmelding lijkt mij het zwakke punt van digitaal. Maar het idee van de regelaar in de loc te zetten is wel logisch.

Dit terwijl het stellen van wisselstraten en flankbeveiliging iets is dat digitaal veel simpelder te realiseren valt. (maar ik heb zo'n vermoeden dat die twee laatste iets zijn waar jij een mouw gaat aan passen)

Expert in non-working solutions.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Pol De Bard

De mannen!
Ik zit bij Tony te "Kissen", al ga ik een "s" moeten weglaten. KISS lijkt een merknaam te zijn van Deense DVD-spelers.
Dus om ruzie te vermijden....
Maar goed! Ik heb ondertussen mijn licht hier en daar opgestoken en viel op DE bouwsteen voor digitaal kissen: een "non-conditional"-rem- en optrekunit voor digitaal bedrijf, en idem voor vertragen. De ene dus voor het stopsein, de andere voor een dubbelgeel of groengeel voorsein.
Ook werden andere mensen geraadpleegd die een blokstelsel hebben ontworpen of gebruikt. Voor grote banen onmisbaar, voor kleine een overbodige luxe. Een blok moet immers langer zijn dan je langste trein en met drie blokken kan je principieel maar met ??n trein rijden. Jullie snappen het absurde, denk ik: het hele systeem loopt gewoon vast! Aantal blokken gedeeld door twee is bijna te doen voor je maximale aantal treinen, liever door drie wil je nog rijdend verkeer in plaats van slenterende konvooien. Bloksystemen zijn dus niet echt mijn ding want wie heeft nu priv? zo'n grote baan? N- en Z-spoorders misschien. En de arme Zetters hebben zo weinig aan digitaal, ocharme! Wel aan een analoog bloksysteem met pdm-regelaars.
Maar dat zien we ten gepasten tijde: laat ons maar eerst beginnen bij het begin h??

Kiss

keepit_supersimple@yahoo.com

rgp

Dag,

Uiteraard is het volgende geen exacte wetenschap.  Maar bij de De Pijl gaan we ervan uit dat je nooit meer treinen dan de helft van de blokken inzet.  Het beste resultaat: 4 per 13 blokken.
Wat niet echt juist is is dat je langste trein korter moet zijn dan je kortste blok.  We hebben korte blokken en dan bezet de trein 2 blokken; en we rijden in enkelvoudige tractie, in dubbeltractie geduwd, 1 van voor en 1 van achter en misschien ook nog 1 in 't midden.
Ik moet wel zeggen dat het bloksysteem een "eigen" ontwikkeling is en ongevaar 25 jaar oud is.  De ontwerper is echter geen lid meer.

Roland

Pol De Bard

Dag allemaal!
Zo horen jullie het ook eens van een ander... Bij de "Pijl" is dat dus 1 trein per 3 blokken. De andere bewering, met blokken korter dan de kortste trein, klopt als een bus: een trein kan 2 blokken bezet houden, en dan komen we dan weer op het voorgaande! Dus je moet steeds ruim meer blokken hebben dan treinen op de baan.
In het grootbedrijf wordt de regel echter meestal aangehouden. Een blok (of sectie) is steeds langer dan de langste trein.
Ik moet wel nog even uitvogelen hoe dat zat met wissels....

Kis evolueert, het wordt een gezonde baby. En verschijnt vanaf nummer 35.


Kiss

keepit_supersimple@yahoo.com

Pol De Bard

Even, bij wijze van proef, een beeldje van een photohosting-site, dit is de link:
http://photobucket.com/albums/v208/tonycabus/?action=view?t=Weerstandstabel.jpg
(Tip van Tony, die het van de webmaster vernam)

Kiss

keepit_supersimple@yahoo.com

Gerolf

Dag Kiss,
Inderdaad een vlotte link om afbeeldingen toe te voegen aan het forum.
Is het de bedoeling om dit systeem te gebruiken om de mogelijkheden van het forum uit te breiden?
Even terzijde: ik heb nogal wat weerstanden met een lagere tolerantie, (rood bandje) en een derde cijfer voor de vermenigvuldiger. Daar heb ik niet altijd om gevraagd bij de handelaar, maar die krijg je gewoon als hij er geen 'gewone' bij de hand heeft. Ik kan me voorstellen dat dit extra kleurbandje voor elektronica-leken voor verwarring kan zorgen - heb je een aangepaste afbeelding voorzien?

Gerolf Peeters vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Havoc

Iets uitgebreidere versie voor weerstanden met 4, 5 en 6 kleurbandjes

http://uk1.farnell.com/Search/ResistorCalculator.jhtml

Johan

Expert in non-working solutions.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Pol De Bard

De weerstandjes die jullie daar aanhalen zijn natuurlijk van het betere soort: metaalfilm. Luxeweerstanden noem ik dat. Met standaard een tolerantie van 2%.
In een microfoonvoorversterker onmisbaar. Maar voor Kis en de meeste andere toepassingen zijn de gewone koollaagweerstandjes van 1/4 of 1/2 Watt en een tolerantie van 10% (zilveren bandje, steeds minder te vinden) of 5% (goud, tegenwoordig courant) meer dan goed genoeg. Ze zijn voldoende stabiel en dat kleine beetje ruis zal de zaak niet maken! En spotgoedkoop!

Kiss

keepit_supersimple@yahoo.com