Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Vallejo Model Color + Thinner medium

Gestart door Binco, 29 juni 2013, 10:37:45 AM

Binco

Voor een projectje had ik graag het linkse kleurtje door de airbrush gejaagd.
Kunnen de kenners mij vertellen wat de verhouding moet zijn om een goede viscositeit van de verf te hebben?
Alvast bedankt  ;)


Gerolf

Ik heb vroeger hier gelezen dat die "witte doppen" niet te verdunnen zijn voor airbrush.
Waarom weet ik niet. Te weinig pigment na verdunning?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

Alhowel weinig ervaring hebbend met airbrushing:
die witte doppen heb ik al wél verdund, en het airbrushen ging wel.
De witte zijn alleen NIET zó te gebruiken, de zwarte wel.
Misschien moet je wat meer laagjes leggen, maar ik heb te weinig background.

De juiste verhouding ken ik niet, maar het blijkt wat af te hangen van de kleur: bij de ene wat meer, bij de andere wat minder thinner.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Binco

Citaat van: Gerolf op 29 juni 2013, 10:47:00 AM
Ik heb vroeger hier gelezen dat die "witte doppen" niet te verdunnen zijn voor airbrush.
Waarom weet ik niet. Te weinig pigment na verdunning?

Zou me verbazen Gerolf!
Voor mijn Type 98 gebruikte ik ook deze met witte dop.
Maar ik moet er bijvertellen dat ik het toen verdunt heb met water en wel een paar keer heb moeten proberen (lees smossen) alvorens een goed resultaat te bekomen.
Ik had de tip gekregen om in het vervolg acryl thinner te gebruiken ipv water.
Dus wil ik dat wel eens proberen maar dan wil ik wel zeker zijn van de verhoudingen, heb geen zin om weer te liggen smossen  ;D


Klaas Zondervan

Staat toch op de website van Vallejo?
http://www.vallejo.nl/assets/s2dmain.html?http://www.vallejo.nl/

Samenvattend: verdunnen met gedestilleerd water, verdunningsgraad afhankelijk van de toepassing en ervaring.

Paulogic

Ik heb dit soort verven al op beide manieren door de Airbrush gejaagd. Lukt in beide gevallen prima.
Indien je fijne zaken moet spuiten zou ik verdunnen en in meerdere lagen. Ook bij MDF geeft dit het beste resultaat.
Indien een grondlaag voor bvb een betonnen vloer of zo... kan het onverdund.

Even ter tip maar nog geen ervaring : Een militaria bouwer (of hoe noem je deze modelbouwers) zweert al een tijdje bij Tamiya verven en verdunner.
Hij gaf mij de tip dat ook de airbrush reinigen, na gebruik van die verf, heel gemakkelijk gaat. Wat verdunner in de brush en leegspuiten in een doosje.
Demontage van de naald en zo is niet steeds nodig. Ook niet na een kleurwissel. Nogmaals : nog niet geprobeerd maar het lijkt mij interessant.

mvg,
Paul(ogic)

marc goovaerts

Ook een tip vanuit de 'military'-wereld: bij een demonstratie op één van hun beurzen toonde de lesgever een kleine truc.
Het reservoir van de airbrush vullen met verdunner en dan spuiten terwijl je met een lapje de spuitmond dichthoudt.
Het intern gebrubbel dat je zo krijgt zou voor een grondigere reiniging zorgen.

Michael

Paul en Marc, jullie hebben beiden gelijk zolang je aan het airbrushen bent en geen spetters krijgt, dan is het zaak om je airbrush pistool grondig te reinigen en dan moet hij even uit mekaar maar na een paar keer dit gedaan te hebben dan is het een werkje van niks.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Martin Welberg

Citaat van: Binco op 29 juni 2013, 10:37:45 AM
Voor een projectje had ik graag het linkse kleurtje door de airbrush gejaagd.
Kunnen de kenners mij vertellen wat de verhouding moet zijn om een goede viscositeit van de verf te hebben?
Alvast bedankt  ;)



Zo dun als melk...........

Kees-Jan

CiteerWat verdunner in de brush en leegspuiten in een doosje.
Demontage van de naald en zo is niet steeds nodig. Ook niet na een kleurwissel. Nogmaals : nog niet geprobeerd maar het lijkt mij interessant.

Klopt.

Dat doe ik namelijk ook (na een kleine 9000 omspuitingen kan ik dan ook wel als ervaringsdeskundige hier spreken als het om luchtkwasten gaat  ;D).

Het enige wat belangrijk is:

NOOIT je luchtinlaatstuk (met palletjes en veertjes) in een vloeistof dompelen.
Acryl verf in 1 spuit gebruiken.
Thinner gedragen verf in een ander spuit gebruiken.
Blanke lak: een aparte spuit voor aanschaffen en daar ALLEEN maar blanke lak mee spuiten.

Verder:

Mijn mening: acrylverf is leuk om te weatheren maar niet om op modellen te spuiten. Gebruik daarvoor echte verf op thinner basis (geen enamel oid).

succes.

Paulogic

Toffe Info Kees-Jan.

Ik wist niet dat verschillende Spuitertjes de beste oplossing is. Ik heb er maar eentje maar zal dus mogen uitkijken naar nog
2 stuks dus (blanke lak en thinner verven). Voorlopig nog maar enkel met acryl gewerkt. (Enamel ook nog nooit, behalve met borsteltjes).

mvg,
Paul(ogic)

Kees-Jan

Geen probleem Paul  ;D. Evan heeft gisteren een nieuwe luchtkwast gekocht. Vraag hem zijn ervaringen maar  ;D

Jefftrack

Citaat van: Kees-Jan op 30 juni 2013, 07:55:58 AM
Mijn mening: acrylverf is leuk om te weatheren maar niet om op modellen te spuiten. Gebruik daarvoor echte verf op thinner basis (geen enamel oid).

Hoe bedoel je dat Kees Jan ? De acryl verf word niet hard genoeg en blijft daardoor kwetsbaar of vloeit deze minder mooi.....?

Jeffrey

Gerolf

Ik vermoed dat het over het uitvloeien gaat: acryl droogt sneller, en je hebt dus meer risico op een niet-gladde laag.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Kees-Jan

Idd de struktuur blijft "open". Je zou een extra vernislaag kunnen gebruiken bij acryl.

Nitro of thinner verf uit de auto industrie blijven mijn voorkeur hebben.