Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Station Eeckeren

Gestart door B_Modelbouw, 22 juni 2013, 15:45:01 PM

B_Modelbouw

We zijn begonnen met vier draden, mijn vraag was om er drie van te maken en
uiteindelijk worden het er maar twee... Net enkele proefjes gedaan en 't werkt  8).


De Netspanning is zo is zo 'NOT DONE' maar was ook niet mijn bedoeling ...
deze voedt gewoon de transfo's en computer en hoeft ook nergens op of onder
mijn baan aanwezig te zijn... (240Vac - Nu voorlopig aanwezig voor verlichting en
gereedschappen)

Verschillende spanningen worden enkel gebruikt op printniveau en hiervoor is vereen-
voudiging ook niet nodig ... (12Vdc - 5Vdc)

De grote 24V transformator wordt gewoon verwijderd ... ligt toch maar enkel te ronken
onder de treintafel ... (24Vac - 24Vdc)

De DCC-spanning wordt ook nergens mee samen genomen, gevaar voor lus fenomenen,
etc. ... Kabelkleur-afspraak  BRUIN - ROOD

Houden we nog de 16Vac en de 15Vdc over ... En dit worden geen vier, noch drie draden
maar slechts twee ... Kabelkleur-afspraak  WIT - ZWART
Dit wordt enkel nog een wisselspanning, en waar ik gelijkspanning nodig heb steek ik er
een diodebruggetje tussen.

-> Test met diode gaf storende gezoem, maar met diodebrug en eventueel afvlakking
    is dit geheel weg.

Afwijkingen in de Kabelkleuren zullen er zijn voor wissels, servo's, seinen, IR-leds, etc. ...
Maar de SPAGETTI zal alvast een pak kleiner en overzichtelijker worden.

Allen bedankt om mee te denken en me te waarschuwen voor de gevreesde "NUL".
De vraag was niet gesteld uit besparing ... Ik vermoed dat er nu +/- 2km draad onder
mijn baan ligt (hangt). Maar eerder om 't overzicht in deze soep te behouden.

En daar ik nu toch even verder ben beginnen redeneren over dat driedraadsysteem en
dit te beveiligen ... Volstaat één diode in serie met de gelijkstroombron en een zener-
diode anti-parallel over de gelijkstroombron.   
Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC


Michiel

Citaat van: Bolje op 16 juli 2014, 16:26:21 PM
Toch besluipt mij het gevoel, waarom? ???
Om enkele meters draad te sparen?
Draad kost een peulschil van hetgeen boven op de baan ligt en rijdt.
Tja, we willen allemaal besparen om dan toch een uitgave te doen waar we wel iets van zien. ;)
Het is niet enkel om te besparen, maar ook de eenvoud. Minder draden, minder spagetti, minder verwarring. En ook, zoals ik al aanhaalde, sommige decoders hebben een externe voeding (om geen "dure" digitale voeding te gebruiken) met een gemeenschappelijke kant op de printplaat, en verwachten dus dat je met een gemeenschappelijke ader werkt. vb. de wisseldecoders van IEK.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

B_Modelbouw





Tijd om in dit draadje nog eens een plan te plaatsen ...

Een eenvoudig sporenplan voor de containerterminal, met toch de nodige speelmogelijkheden.
En twee praktische schaduwstations met behoorlijke lengte onder de baan, deze keer niet voorzien van de kleinste boogstraal
zoals onder de andere baan "Station Eeckeren" (worden toch maar enkel gebruikt voor losse locs en korte treinstellen).
Maar met een extra spoor en eveneens een keerspoor voor trek-duw combinaties de andere kant uit te sturen.
Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC


B_Modelbouw

En wetende dat het ooit begon enkele jaren geleden met dit plan ... En de belofte om de baan nooit meer zo groot te maken als daarvoor.



Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC


B_Modelbouw

Voila ... We zijn er aan begonnen



Start van de tweede treintafel, met hier op de foto de verbinding tussen treintafel Ekeren en treintafel Haven.
Links de sporen naar treintafel Ekeren, rechts de sporen naar schaduwstation 3 en 4 en de afbuigende sporen
gaan naar de containerhaven.

Weer enkele jaartjes stil en een kleine 24m² treintafel extra  ;)

En wat het spanningsverhaal betreft ... Er ligt nog enkel wisselstroom (15Vac) onder mijn tafel voor alle
randapparatuur aan te sturen (wissels - servo's - verlichting - ...). Wat een vereenvoudiging enkel nog
enkele wisselstroomrelais kopen om van het vervelende flipperkast effect af te geraken van enkele gelijkstroomrelais die is niet kon gelijkrichten.

In eerste instantie zal de houthandelaar me graag zien komen, dan de sporen en kurkboer ... En dan zijn
we weer zoet met elektronica (aansturing/bezetmelding/...) om dan tot slot de aankleding van de baan.
Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC


B_Modelbouw

Vraagje aan de mensen die op BASF-Antwerpen en/of Combinant containerterminal werken ...

Wie kan er mij foto's bezorgen van deze terminal, meer bepaald van het witte huisje waar de administratie gebeurt of wachtlokaal voor vrachtwagenchauffeurs is (?),
En foto's van de omgeving achter de terminalkranen (zelf foto's maken vanaf straat levert me steeds op dat er ofwel een kraan ofwel wagons voor staan) om zo de
achtergrond te maken van de treinbaan ...

Zelf zal ik zomaar niet op de terrein toegelaten worden.
   
Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC


vyncky

Ik denk dat je de machinisten niet mag vergeten ;-)

Combinant is voor BASF mensen "buiten den draad". Wij kunnen daar in principe ook niet komen. (op een enkeling na natuurlijk)

Ik hoor wel eens rond ;)

Yannick

Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

Metpetergaathetbeter

Bert ik dacht dat er zelf een modeltreinclub bestond van BASF mensen

Greten Peter ;)

SuSke

Er is er zeker een van Agfa Gevaert in Mortsel, van BASF weet ik het niet.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

vyncky

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 05 november 2014, 21:14:05 PM
Bert ik dacht dat er zelf een modeltreinclub bestond van BASF mensen

Greten Peter ;)
Ik zit daar vier jaar, en ik heb er nooit van gehoord! m'n Pa had daar ook nooit iets over besteld en die zat daar al langer. Net geen 40 jaar  :(...

Van de Agfa had ik ook al gehoord!

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

Metpetergaathetbeter

dat is het, mijn excuses ! :-[

B_Modelbouw

Miljaar (da's veel geld) ... Sorry vloeken is niet toegelaten op 't forum ...

Maar zie 't even niet meer zitten met die relais (i.p.v. een treinbaan heb ik nu eerder een flipperkast). Nooit gedacht dat het automatiseren van mijn car-systeem zoveel problemen
ging opleveren. Afhankelijk van de stand van de servo (wissel in de rijbaan) wil ik dat een auto knippert of niet ... Maar dat lijkt gemakkelijker gezegd dan gedaan. 

Er is echter nog genoeg werk ... Nieuw gedeelte van de baan geheel ingegeven in Koploper (weet ik hoeveel bezetmelders er dienen voorzien te worden volgens het aantal blokken),
aanzet tot deze nieuwe tafel deftig uitmeten, zodoende weldra gestart kan worden met de houten-frames van dit nieuwe gedeelte.

Enkele locs voorzien van elektronica ... Decodertje en verlichting inbouwen en wat prutsen met de instellingen en cv's (twee 62'ers komen de troepen versterken met een Clean-trein,
zo blijft de baan proper...  6212 - 6242), dus mooi op elkaar afstellen.

Als 't een mooie dag wordt eens naar de Antw. Haven trekken i.v.m. achtergrond foto's ... Hoe pak ik dit best aan om panorama foto's te nemen ?
Blijf ik op dezelfde plaats staan en draai een rondje of verplaats ik me telkens over een gelijke afstand van het vorige foto-punt en met gelijke afstand tot het object (achtergrond).     

Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC


railman56

het maken van panoramafoto's is niet met enkele woorden uit te leggen. in volgende link zie je wat ik bedoel. even goed doornemen en het lukt wel. basisprincipe is degelijke camera en statief. via google kan je nog meer vinden.
http://www.digitalefotografietips.nl/nabewerking/panoramas/

mvg
marc
wat is het fijn om een beetje kind te zijn

DelticPower

Hallo Allemaal, ik ben niet zo'n geweldige fotograaf maar er zijn bij mij toch wel enkele panoramafoto's goed gelukt. Toestel op statief en maak een serie foto's die elkaar een stukje overlappen. Open in fotoshop (ik heb cs3) Bestand - Automatisch - Photomerge. Laad de foto's en de computer doet het werk. De panoramafoto's kun je gewoon opslaan.

Groeten Jan

Peter_66

BASF heeft veel clubs, maar geen treinclub. Jammer