Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Station Eeckeren

Gestart door B_Modelbouw, 22 juni 2013, 15:45:01 PM

B_Modelbouw

Beste Erik,

't Is in geen geval de kazerne van de Luchtbal geweest ... Maar deze van Brasschaat,
een verbindingsspoor tussen L12 en de kazerne was toen nog niet aanwezig.
Anders had die evengoed tot Kapellen kunnen rijden.

De Geschiedenis hier ten noorden van Antwerpen is bijna niets anders dan forten
(Merksem - Hoevenen - Kapellen - ...) en kazernes (Luchtbal - Hoogboom - Kapellen -
Brasschaat - ...)

 
Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC


Herwig

[  Leopold TWEE                tekent   A° 1 8 71   Koninkl. Besluit dat Vuurschool opricht te Brasschaat. ]
[  Albert I                           was koning tijdens de Groote Oorlog I    '14/'18. ]
[  Leopold DRIE                  werd koning in de latere jaren dertig.  ]

Albert I  bezocht   A° 1933   het Groot Schietveld van Brasschaat.  Géén idee of hij met de trein kwam, noch via welk treinstation....

Andere    "Genodigden"    kwamen met de stoomTRAM tot in Brasschaat MtH.   Misschien inderdaad vanaf treinstation EKEREN ?
Of vanuit Antwerpen met de tram ?

(uit  fotoboek    "Kamp van Brasschaat"  (eigen boekenkast)  )

B_Modelbouw

Straf dat de bouw van een modelbaan een deel van de geschiedenis en koningshuis naar boven brengt.

Ondertussen dan ook maar eens beginnen neuzen en 't volgende tegen gekomen:

Leopold II bracht op 11 augustus 1868 een bezoek aan het legerkamp van Brasschaat.
Sinds 1873 dwaalt er in 't centrum van Ekeren een standbeeld van hem rond (is al menig keer verplaatst).
Het is het allereerste standbeeld dat opgericht werd voor de koning en een ontwerp van beeldhouwer Joseph
Ducaju als bekroning van een nieuw geplaatste monumentale waterpomp op de locatie van de vroegere schand-
paal en bronput.

De datum 1933 heeft niets met koningen te maken, maar met de naamswijziging van de gemeente van Eeckeren
naar Ekeren. Dus geen vergissing met Albert I die toevallig in dat jaar ook in Brasschaat moest zijn. Maar dat zal
toen al wel met de auto zijn langst de N1.

Een ding is zeker het email stationsbord met de gemeentenaam op is zo is zo ouder dan 1933.   
Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC


Herwig

Modelbouw en koningen.
Niet zo raar als ge beschouwt dat sommige koningen nogal   "modellen"  zijn, niet ?
En 'k vind dat blauwe Eeckeren-stationsbord echt chique.

B_Modelbouw

We bouwen rustig verder ...

Boven de baan is alles nu klaar (dag/nacht verlichting - Flitslampen voor 't Onweer - IR-ledverlichting)

Dan verhuizen we terug onder de baan en organiseren een beetje de bekabeling ... Man, man, wat een
soep en hoeveel kilometers draad (240Vac - DCC - 24Vac - 16Vac - 24Vdc - 15Vdc - 12Vdc - 5Vdc), over
een standaard gesproken (???) ... En dan moet hier binnenkort ook nog de verlichting van de huisjes op
toekomen. Handig om dit misschien ook eens te beginnen op te tekenen.

Ja, als 't werkt is 't altijd fijn ... Gelukkig ziet niemand dit deel van de treinbaan, en dienen we geen keuring
op de installatie uit te laten voeren.
Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC


B_Modelbouw

Om mijn bekabeling drastisch te beperken kom ik net tot een lumineus idee ...
Als ik van iedere voedingsbron nu eens één gezamenlijk punt maak, en dit als het ware
op één massa niveau breng voor alle voedingen. Dan spaart me dat telkens een geleider.

Mag ik dit ongestraft doen voor gelijk en wisselspanning ???

Voorbeeld huidige situatie  (Vier Geleiders):
16Vac zijn nu de draden  Geel en Bruin
15Vdc zijn nu de draden  Rood en Blauw

Voorbeeld mogelijke nieuwe situatie  (Drie Geleiders);
draad Geel      ...  16Vac
draad Blauw    ...  15Vdc
draad Bruin     ...  Gemeenschappelijke draad voor zowel 16Vac als 15Vdc

Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC


Michiel

Ja, ongestraft, zolang de beide voedingssystemen vlottend van elkaar zijn (gescheiden trafo's). Je kan er ook een digitale lijn bij doen (van weer een andere trafo). ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Neem die "massa"-kabel dan zeker dik genoeg - hou rekening met de som van de maximale stromen uit je trafo's
(één massaleiding heb ik ook gedaan, trouwens)  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Bolje

Citaat van: B_Modelbouw op 15 juli 2014, 19:18:05 PM
Mag ik dit ongestraft doen voor gelijk en wisselspanning ???

Dit zou ik niet doen. Wisselspaning heeft geen  'nul'
Vele groeten,
Ronald

Gerolf

Wisselspanning heeft wel een nul, ten opzichte van de andere - wisselende - spanning  ::)
't Is maar hoe je het bekijkt. Bij (getransformeerde) wisselspanning kan je zelfs kiezen welke je als "massa" neemt.

Een wisselspanning en een gelijkspanning kunnen perfect één draad delen, mits ze van aparte trafo's afkomstig zijn.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

just4fun

Technisch gezien mag je inderdaad 1 gezamenlijke massa maken, de voorwaarde heeft Michiel al aangegeven.

Citaat van: B_Modelbouw op 15 juli 2014, 12:01:55 PM
240Vac - DCC - 24Vac - 16Vac - 24Vdc - 15Vdc - 12Vdc - 5Vdc

Wat ik me wel afvraag is of je al die opgesomde spanningen over je volledige baan wel echt nodig hebt.
Ik neem aan dat je een soort controlecentrum hebt, iets waar je centrale, eventueel je aparte bediening, je voedingen staan gegroepeerd?
Dan kan die 240VAC al weg (deze zou ik al zeker nooit bij de algemene massa aansluiten!), dat zijn al 3 draden minder (indien toch nodig: denk aan het meetrekken van een aardingsdraad).
DCC zou ik toch ook maar apart houden.
Maar die 24 en 16VAC enerzijds en anderzijds 24, 15, 12 en 5VDC, heb je die overal en altijd nodig? Of lokaal een enkele keer?
Indien het laatste het geval is, dan zou ik enkel die grootste spanning (al dan niet met gekoppelde massa) over de volledige baan doortrekken en de lokaal nodige kleinere spanning ter plekke afleiden.
Paul

Bolje

Ik zou dit nooit doen.
Neem aan dat de 'gezamelijke nul' ergens onderbroken wordt, dan komen de aangesloten verbruikers in serie met elkaar op verschillende spanningen en niveaus. Kun je direkt je ogenschijnlijke winst gebruiken om verbrande decoders enz te vervangen.
Om deze reden wordt op drie fasige netwerken de nul niet beveiligd.
Vele groeten,
Ronald

Michiel

#57
Dat is een sterk argument, inderdaad! Ik had daar zo meteen niet aan gedacht.

Ik gebruik een aantal decoders die verwachten dat men een gemeenschappelijke draad gebruikt tussen enerzijds de digitale spanning en anderzijds de analoge wisselspanning. (vb IEK decoders).

Is er een beveiliging te bedenken tegen een dergelijke toevallig losgekomen/onderbroken gemeenschappelijke geleider? Ik denk dan aan vb een soort differentieelschakelaar? Zou dit werken, of voldoende zijn als beveiliging?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

De kans dat alleen je "nul" los komt en de rest niet, lijkt me bijzonder klein (mits je de zaak degelijk aansluit)
De kans dat je daardoor elektronica om zeep helpt bestaat wel, maar is toch ook niet zo groot (de meeste "duurdere" elementen hebben een beveiliging aan boord)

Wat pleit voor één gemeenschappelijke nul, is dat je véél minder kans hebt om per ongeluk een aardingslus te creëren.
En zoiets kan voor nogal wat storingen zorgen ...

Uiteraard hou je de netspanning buiten die "gemeenschappelijke" bedrading.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Bolje

Toch besluipt mij het gevoel, waarom? ???
Om enkele meters draad te sparen?
Draad kost een peulschil van hetgeen boven op de baan ligt en rijdt.
Tja, we willen allemaal besparen om dan toch een uitgave te doen waar we wel iets van zien. ;)
Vele groeten,
Ronald