Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Station Eeckeren

Gestart door B_Modelbouw, 22 juni 2013, 15:45:01 PM

B_Modelbouw

Inderdaad is de leuning maar ook de gehele trap in Evergreen strips en platen samengesteld ...

oorspronkelijk was de bedoeling de trap in hout te maken en de leuning in koperdraad te solderen,
maar dat heb ik snel laten varen wanneer ik de trap had gemaakt.
Op de foto zie je de beide versies naast elkaar  (Hout versus Plastiek)   

Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC


marc goovaerts


B_Modelbouw

Dag en Nacht ...

da's toeval want heb vandaag nog wat aan het prutsen geweest met de verlichting van de treinbaan.
De toneelspots hebben plaatsgemaakt voor goedkope led-tuinspots (dat scheelt een hoop in verbruik),
en bijkomend heb ik nog wat led-strip boven de baan voorzien.



Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC


B_Modelbouw

#33
Deze ochtend weer een 50tal solderingen gemaakt om relaiskaarten aan te sluiten,
verder het plaatsen van luidsprekers en stroboscooplamp boven de baan om ook
bovenop de dag/nacht simulatie ook wat sfeer in het weer te brengen (regen-onweer).

Maar daar het klank en lichtspel me iets te realistisch werd ... de zolder geruild tegen de
woonkamer, waar ik nu de viaduct verder aan het afwerken ben.

Evergreen Plastiek en Voile van moeders trouwjurk, gaan mijn preisertjes beletten om
de bovenleiding aan te kunnen raken vanaf de viaduct.   


Eerste exemplaar is klaar... en heeft zijn bordeaux kleurtje reeds meegekregen.
Het andere muurtje zal voor de komende dagen zijn ...
Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC


B_Modelbouw

Twee praktische vraagjes i.v.m. de leuning op de brug ... Zelf ben ik niet zo tevreden van het resultaat, dus vraag ik even jullie gedacht ter verbetering;

- Hoe het gaas schilderen zonder dat de mazen in het net vol verf komen te zitten ?
     Nu heb ik blijven deppen tot de meeste mazen weer vrij zijn, echter in de hoeken wat verfophoping in de mazen.     


- Zou het geheel stijver zijn als ik het in één stuk zou maken (ev. uitvrezen, uitsnijden ?
    Nu is alles in fijne losse profieltjes evergreen plastiek gemaakt en trekt het geheel behoorlijk krom
    Om een gedacht van de grote te krijgen 15mm hoog en 150mm breed, waarvan het dikste profiel 1mm is. 
Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC


ceuleer

Misschien de mazen even zachtjes uitblazen met perslucht wanneer ze juist geverfd zijn.
In vind dat het er goed uitziet, op foto wordt nu alles uitvergroot, maar op de tafel zal het er wel goed uitzien denk ik.

Grz,
Gunter

Steam.N

Wil je stevigheid, zou ik voorstellen de leuning in metaal uit te werken.
Dus etsen of frezen ...

Is het gaas geschilderd met airbrush of penseel?
Met airbrush zal je denk ik geen dichtgeschilderde mazen hebben.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

B_Modelbouw

Deze keer werd de afrastering geschilderd met penseel, waarbij ik na het schilderen
met een nagenoeg droge borstel aan het deppen (lees doorprikken van alle verfbellen
in de gazen) ben gegaan ... 

Een voorgaand bouwsel van een omheining had ik reeds gedaan met de airbrush,
maar dit was helemaal geen mooi resultaat ... 't leek eerder op een tuinafsluiting
waarbij je niet meer met je buren wilt praten. En vol van de verf

Hier werd ook geen gebruik gemaakt van plastiek profieltjes, maar van messing profieltjes
en kopergaas wat ik geheel in elkaar had gesoldeerd (en menig maal mijn vingers verbrand) 
Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC


Steam.N

Ziet er stukken beter uit, Bert !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

ERVIN


marc goovaerts

Een geduldwerkje... maar met resultaat !

B_Modelbouw

#41
Ondertussen heeft de baan er een UNIEK stuk bij, dat dit weekend mooi werd gereinigd en opgeblonken,

Dit zal een mooi plekje boven de baan krijgen ...



... wetende dat dit bord dateert van de begindagen van station Ekeren en er ook familiegeschiedenis mee verbonden is.


Wist je bijvoorbeeld dat Eeckeren in 1933 van naam veranderde in Ekeren, Leopold II hier de trein nam toen die zijn legerdienst deed.
Er ooit nog een treinhalte was op de viaduct  van Lijn 27A zodat treinpersoneel kon overstappen in Ekeren ...

Ja, te mooi om waar te zijn ... Misschien ook maar eens een oproep of iemand die ratel-klapborden van Antwerpen Centraal ergens heeft liggen op een stoffige zolder ;)
Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC


Havoc

CiteerLeopold II hier de trein nam toen die zijn legerdienst deed.

Euh? Die was toch opperbevelhebber of zoiets? Kan me niet inbeelden dat die gewoon als milicien binnenging om patatten te jassen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

B_Modelbouw

@Havoc ... 't Zou inderdaad ook kunnen dat die als bevelhebber zijn troepen in Brasschaat kwam aanschouwen
(i.p.v. legerdienst), en daarom de trein tot Ekeren nam (een standbeeld in 't centrum doet er nog steeds aan
herinneren) . Maar ja, 't Is dan ook van lang voor mijn tijd hé.

Voila, alles boven de baan is mooi afgewerkt en operationeel (verlichting - geluid). Zodoende kunnen we eindelijk
eens wat afwerken op de baan, zonder het gevaar dat alles naar beneden komt ...

Verder een weekendje waarbij het woord KUISEN centraal stond ... Na al het zaag, schaaf en schuurwerk op en
rond de baan werd het tijd dat alles terug kraaknet werd.
Weldra de servo-stuurprinten (splitsingen) en relais-printen (stopspoelen) aansluiten en instellen, en het car-systeem
is ook bijna afgewerkt.   
Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC


eve

Bert,

Ik denk meer in deze richting (zie onder Historiek) : https://inventaris.onroerenderfgoed.be/dibe/relict/213829

Erik