Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Station Eeckeren

Gestart door B_Modelbouw, 22 juni 2013, 15:45:01 PM

B_Modelbouw

Misschien voor velen een saai baanplan ... (er is slechts 5m dubbele spoorbaan zichtbaar)



Maar voor mij blijft het de bedoeling om zo veel mogelijk werkelijkheidsgetrouw te bouwen, waar treinen in hun volle
lengte kunnen voorbij komen gereden. De tijdgeest van de baan is tijdperk V - VI (al geeft de naam Eeckeren een foutief beeld,
met de benaming van het dorp volgens de oude schrijfwijze)... Misschien de naam toch maar aanpassen naar "Tracé Ekeren" ;) 

De baan is een combinatie van trein en auto verloop.
Bij de treinen rijdt er een allegaartje aan internationaal goederen verkeer (Lijn 27A), en personen vervoer dat een mengeling
is van Belgisch en Internationaal verkeer (Lijn 12).
Drie schaduwstations en meer dan 100m rails zorgen voor een afwisselend treinenverloop.
-> 2rail DCC
Verder is er ook een realistisch verloop van auto's voorzien in de stationsomgeving, waar lijnbussen en wagens voorbij komen
of halt houden op de stationsparking, hiervoor werd om en bij de 30m magneetband verwerkt in het wegdek.
-> DC Car systeem

Alles wordt digitaal aangestuurd vanuit Koploper ... maar manueel ingrijpen is en blijft mogelijk.
Af en toe komt er dan ook een exoot voorbij als bijvoorbeeld een museumlok of werktrein, de vuilkar of een konvooi hulpdienst
wagens is dan ook geen uitzondering.
Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC


OlivierV

Zou het dan ook niet cool/tof/leuk/keiplezant zijn om de bekende bocht van Ekeren erin te stoppen. Misschien niet helemaal correct en volgens realiteit, maar het lijkt me toch een leuk stukje België om in model te maken en aangezien je toch al in de buurt zit.

Wordt die spoorbrug ook functioneel? (als ik het goed heb wel).
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Kautenbach

geheel niet saai qua treinenverloop denk ik, juist lef om "slechts" een halte te maken. Als je meer dan 100 rails legt, hoeveel verschillende treinen komen voorbij?

ik zou wel proberen om iet vloeiender lijnen in het geheel te brengen idd, ook qua achtergrond. Wat is eigenlijk  de totale opp van je ruimte? en sta je rondom je sporen, of hoe is het geheel incl de stations opgebouwd?

Die auto's ga je die net zo superen als Evan en consorten hebben gedaan, met lichten ect?

Steven123

Aha, een dorpsgenoot  :)
Ziet er een leuk project uit, je kan wel best nog eens naar de satellietbeelden kijken voor de aanleg van straten en dergelijk, want dat leek me op het eerste zicht niet helemaal correct op je tekening.

link - satellietbeelden
(rechts bij 'verkeer' die 45° uitzetten voor loodrecht bovenaanzicht)



Alvast veel succes, k'ga dit zeker volgen  ;)
groeten
Steven
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

B_Modelbouw

@OlivierV: De gekende spottersbocht op lijn 27A ... 't zou inderdaad nog een uitdaging zijn,
'k weet uiteindelijk nog niet goed wat ik met het zichtbare deel na die spoorwegbrug (extra uitbreiding) wil doen.

@Kautenbach: de tafel is 4,00m x 1,60m, ze is enkel zichtbaar van de voorkant en de overgang met de achtgrond vormt de
bosrijke achtertuinen van de huizenrij in de stationsstraat, aan beide zijden van de baan zijn de bochten eveneens niet tot nauwelijks
zichtbaar daar ze visueel gebroken worden door telkens een viaduct (links een wegviaduct, rechts een spoorwegviaduct (Lijn 27A)).
Het zichtbare deel wordt gescheiden van het onzichtbare met een wandje van 30cm. Zo is het zichtbare deel slechts beperkt in diepe,
achteraan voldoende ruimte om de twee dubbel sporen af te laten dalen naar de schaduw stations en de wagens om te laten rijden.
Er rijden nu 10 treinen, maar wanneer het derde schaduwstation operationeel wordt zal dit worden uitgebreid met 8 extra treinen ...
't nog ook niet het gevoel geven dat het constant file is op de rails - treinen die richting Antwerpen rijden komen later ook terug vanuit
Antwerpen, en treinen richting Essen, komen ook terug vanuit die richting (ze rijden dus niet rondjes, maar de baan is een groot hondenbeen).
-> Ik denk dat ik toch wel eens in contact moet komen met Evan, als de politie mij niet arresteert  :-[
  .

@Steven123: Hé dorpsgenoot modelbouw is steeds compromissen sluiten, een ervan was inderdaad de ligging van de bruggen, anderzijds
is 't mijn wereld en niet een 1/1 kopie van de werkelijkheid, wel streef ik ernaar om zo veel mogelijk detail erin te brengen. 
Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC


OlivierV

Ik keek daarnet even op google maps en inderdaad de bocht van Ekeren ligt niet op dezelfde lijn, wel niet zo ver van dat spoorviaduct....

Maar aan je geschrijf te lezen rijdt er al heel wat rond. :)
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Jurgen

Citaat van: Steven123 op 22 juni 2013, 16:10:29 PM
Aha, een dorpsgenoot  :)
Ziet er een leuk project uit, je kan wel best nog eens naar de satellietbeelden kijken voor de aanleg van straten en dergelijk, want dat leek me op het eerste zicht niet helemaal correct op je tekening.

link - satellietbeelden
(rechts bij 'verkeer' die 45° uitzetten voor loodrecht bovenaanzicht)



Alvast veel succes, k'ga dit zeker volgen  ;)
groeten
Steven

Als je de satellietbeelden erbij gaat nemen dan zouden de viaducten ook niet juist staan, dus eigenlijk maakt dat allemaal niet uit.


Ik vind het een mooi project en vraag me nu al af op welke expo we deze baan te zien gaan krijgen!
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Steven123

Ja geen probleem hoor, ik had het eerder over de parking die een andere indeling heeft en de afstanden rond het stationsgebouw, maar iedereen doet wat die wil en er moeten inderdaad compromissen gemaakt worden dus dat respecteer ik evengoed  ;).   In elk geval is het een mooi project.

succes & Groeten
Steven
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

Jurgen

Zo is dat inderdaad. Het was ook geen kritiek op jouw reactie, het was gewoon een vaststelling van mezelf. Dit even voor de duidelijkheid.  ;)
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

doomslu

Het idee spreekt me wel aan, het staat lijnrecht tegenover de knusse rangeerbaantjes.
Om het iets minder "saai" te maken zou ik de spoorlijn niet geheel parallel met de rand maken. Het is maar een heel persoonlijke mening hé.  ;)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

JC2180

Ik persoonlijk zou dan de rand onderaan ook iets aanpassen en deels breder maken hoor  ;)
De linkerhoek van jouw baan met aanzet perron Veltwijcklaan / Onze-Lieve-Vrouwstraat kan een mooi kader scheppen op ooghoogte voor de aankomende treinen uit Kapellen.
Een beetje zonde toch dat je beide bruggen op symmetrische wijze naar achter dichtvouwt.

Straks nog even wandelen met de hond daarlangs...ik zal eens vragen wat die van jouw plannen vindt.
Alvast een mooi opzet met deze baan!
Joeri
NMBS tijdperk II-VI
1:160 / 1:220

vyncky

Leuk!

Nog een station in wording van L12.
Misschien wel eens leuk om aan dat van Heide te koppelen.  :P (Indien mogelijk natuurlijk)

De naam Eeckeren kan best als projectnaam, het staat nog altijd op het stationsgebouw beschreven... 

Je kan zoals doomslu  zij, je voorkant wat schuin leggen en dit gebouw misschien ook namaken. Desnoods een stukje, met inrichting, zodat je door de vensters naar je voorbijrijdende trein kan zien.



Je krijgt dan ook meer straat onder de brug, om een taffeeltje op te maken.

Ik ben benieuwd, naar het resultaat!

Veel succes met je project!

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

Chrisrail

#12
.
http://amsac.be/     
Ho / DC     NMBS - CFL
zelfbouw { bijlange nog niet werkloos }  { Terug naar start ( u ontvangt geen geld }

Metpetergaathetbeter

#13
@ Chris

nostaligische kuisvrouw dat heb ik nooit in jou gezien, dat moet je toch maar goed kunnen wegsteken !  :) ;)

Groeten Peter ;)

PS Volgens mij durfde jij met je sjaal van (SK?) Lokeren niet naar Ekeren !  :)

Chrisrail

#14
.
http://amsac.be/     
Ho / DC     NMBS - CFL
zelfbouw { bijlange nog niet werkloos }  { Terug naar start ( u ontvangt geen geld }