Locs in de M* mfx beginsets hebben sounddecoders

Gestart door n/a, 11 december 2004, 23:15:13 PM

n/a

M?rklin digitale mfx startset 29820.

In de set zitten twee locs met een mfx sounddecoder.

In de set zit een serie 50 stoomlok en een V160 diesel van Marklin.

De stoomloc heeft 9 functies en is ingesteld op adres 50 en 51 zodat mensen met een IB of control unit 6021 alles kunnen bedienen.
De loc rijdt met rijstap 1 (1 blokje op het mobiel station) ongeveer 50 cm per minuut dat is omgerekend volgens de tabel die ik heb minder dan 3 km per uur.
Rijstap 5 ongeveer 20 km per uur en bij 14 een ietsje meer dan 100 km per uur. Kruissnelheid wordt ergens tussen rijstap 6 en 11 bereikt. Dit is echt beter te noemen dan met de 60901 decoder. De locs zijn beide niet snel te noemen.

De stoomloc kan via 6021 of IB als volgt bedienen:
adres 50
F1 rookgenerator
F2 telexkoppeling
f3 geluid stoomaandrijving
F4 rangeerstand alleen optrek- afremvertraging

adres 51
F1 lokfluit zolang de toets is indrukt hoor je de fluit. Nogmaals duwen om de fluit uit te zetten.
F2 luchtpomp
F3 kolenscheppen
F4 geluid van piepende remmen aan/uit

De diesel heeft 7 functies en is ingesteld op 16 en 17. Al is de zevende functie erg ver gezocht.

Bij beide locs stond de snelheid op 100% dat gold ook voor het volume.
Via wijzig loc kan je heel gemakkelijk de maximale snelheid veranderen. Dit wordt weergegeven in procenten, dit geldt ook het het volume. Ik heb dit voor de stoomloc op 60% gezet.

Ook het optrekken en afremmen kan je op deze manier instellen. Dit is in te stellen ergens de 0 en 16s, waarbij ik denk dat s staat voor seconden.
Meer is met een mobiel station niet instelbaar.

De locs melden zich zelf aan. Dit duurt de eerste keer ergens tussen de 15 of 20 seconden. De diesel duurt er korter over dan de stoomloc. Wanneer het mfx symbool niet meer knippert heeft de loc zich aangemeld en gebruikt hij dan 2 (twee adressen) van de 10 geheugen plaatsen voor locomotieven die direct oproepbaar zijn. Mits je de loc niet wist uit het geheugen zal hij zich de volgende keer dan niet opnieuw aanmelden. Omdat hij al in het geheugen staat.

Het geluid is goed te noemen.
De stoomloc heeft naast stoomloc geluid, een fluit, luchtpomp en kolen scheppen geluid. Alle geluiden zijn ook door elkaar te gebruiken.

De diesel heeft naast het dieselgeluid, een compressor en twee fluiten. Ook het chasis is veranderd. In het midden is een metalen houder gemaakt voor de luidspreker en hierdoor is ook een goede klankkast onstaan. Na het uitschakelen van het dieselgeluid duurt het nog zo'n 12 seconden voordat al het geluid is uitgestorven. Ook is bij het afremmen als de loc hard genoeg rijdt een piepend remgeluid te horen.

De locs moet je wel laten inrijden.
Toen dat was gebeurd, ben ik gaan experimenteren wat ze kunnen qua rijeigenschappen. Op rijstap 2 rijdt de stoomloc door een wisselstraat van 3 wissels en 1 Engelse wissel van metaal rails.


De locs uit Zwitserse Mfx startset nr 29850 hebben ook complete mfxlocsounddecoders onboard.
Waarom weet ik dit omdat ik allebei de loc uit zo'n set los heb gekocht. Als eerste de serie 660 (Ae 6/6). Het betreft een 21 cm lange 6 assige groene eloc.

Deze staat standaard op adres 66 heeft inclusief de lichtfunctie in totaal 8 functies. Maar via IB of 6021 zijn in totaal maar 5 functies te bedienen. Er is geen sprake van een tweede adres.

Via een mobiel station kan je de naast het licht de volgende functies bedienen:

Geluid van de hoofdschakelaar noemen ze het. Je hoort dan het zoemen van elektro motoren afgewissels door sommige andere geluiden die willekeurig hier door heen komen.
Geluid ventilator dit hoor je dan continue en kan je in combinatie met eerder genoemde geluid tot een heel doordringend geluid laten maken.
Geluid persluchtfluit
En dan zijn er nog twee andere geluiden die je ook niet continue kan laten horen. Maar wat deze nu precies inhouden ik weet het niet omdat in de locbeschrijving hierbij fouten zijn gemaakt. Daar wordt gesproken over schijnwerper terwijl er eigenlijk een geluidsfunctie wordt bedoeld. Het beschrijven van eloc geluiden is nogal moeilijk.

Daarnaast is er nog sprake van een rangeerstand.
Er zijn in totaal zes geluidfuncties.

Het bedienen van 1 geluidsfunctie kan alleen maar via een toets zonder symbool het betreft de toets aan de linkerbovenkant. Dit staat wel vermeld in de beschrijving trouwens via het centraal station moet je deze functie wel via een symbool kunnen bedienen. Ook kan je ook de piepende remmen aan en uitzetten via een toets zonder symbool het betreft de tweede toets aan de rechterkant van boven.

Via een IB of controlunit zijn via adres 66 te bedienen de volgende functies. Er is bij de Zwitserse locs geen tweede adres.
F1 geluid hoofdschakelaar. Geluid eloctromotoren en op gezette tijden ook andere eloc geluiden komen hier nog doorheen.
F2 Ventilator dit is ook een continue geluid en kan tegelijkertijd worden aangezet met de eerste.
F3 Fluit die pas weer uit gaat als je nog een keertje op de f3 toets drukt.
F4 Rangeerstand uitzeten optrek- afremvertraging

In elk geval is het een hele mooie loc. De luidspeaker zit in het midden van loc en is van het formaat 40 bij 20 mm en hierin zitten dan twee luidspeakers. Deze loc heeft verlichting via lampjes de rode 460 via ledjes.

De rode serie 460 heeft de volgende functies:
De loc is ingesteld op 46. Rijeigenschappen zijn goed te noemen. Ik heb 1x keer een hapering gezien op de vereningsbaan.

Met de IB kan je bijna alle functies bedienen behalve de schijnwerper.
F1 Geeft het geluid van de signaalhoorn. Dubbeltonig
F2 Bedrijfsgeluid van de loc
F3 Geeft extra optrekgeluid. Dit duurt zo'n 5 seconden.
F4 Rangeerstand alleen optrek- afremvertraging

Met een mobiel station kan je nog de schijnwerpers aan / uit zetten.

Bij het afschakelen van het geluid duurt het zo'n 10 seconden voordat het geluid ook echt uit is.

Zelf vind ik persoonlijk het geluid minder dan die van de oudere serie 660. Daar zit wat meer afwisseling en leven in. Het geluid van de 460 komt mij wat te modern over.

Prijzen los van deze locs zullen ergens tussen de 150 en 200 euro zijn.

De regelbaarheid van de locs over alle rijstappen zijn goed te noemen. Alle locs rijden weg in rijstap 1. Ze zijn volgens mij wat stiller dan met de oude 60901 decoder.
Rijden met geluid in de lage rijstappen (kruipen). Ik denk dan aan rijstap 1 tot met 4 is kan bij een niet schone baan problemen opleveren. Ze stoppen dan of stoppen dan even om daarna weer verder te rijden. Bij de Zwitserse locs is dit ietje minder. Alle vier de locs rijden goed op de digitale vereningsbaan.  

Wel maak ik mij zorgen over het feit hoe lang deze sounddecoders meegaan voordat ze in rook opgaan of zo door slijtage worden aangetast of dat het geluid niet meer om aan te horen is. Maar ja je hebt twee jaar garantie dus als er in die tijd wat kapot gaat dan is dit een probleem voor Marklin.

Maar het geluid vooral van de eloc serie 660 Ae 6/6 vind ik persoonlijk heel mooi.

locomotion

#1
Mooie en duidelijke uitleg Davy. Eindelijk een positief geluid en een tevreden M?rklingebruiker met mfx decoders. Ik hoop dat er geen ernstige slijtage op komt, want dan worden alle verkopers overstelpt door garantievragen. Iets wat ze nog niet gewoon zijn. En die twee jaar garantie. Dat wordt de Europese standaard. Iets waarmee ze in Duitsland al mee hebben leren leven. Veel geluk en plezier met je nieuwe modellen.

Locomotion

n/a

#2
Het decodernummer in de Swiss Startset 43/04/30 is van een ander type dan die van de Duitse set. Die begint met 42/04/10

loco

#3
Zou de nieuwe Belgische loc reeks 59 van M?rklin dan nog een andere decoder hebben en andere functies. Weet je hierover ook iets. Of wie gaat ons het geheim van de decoder in de Belgische loc onthullen. Tot nog toe niets anders dan vragen over deze decoder.
loco

__________________________

www.de-pijl.be : met ondermeer recent nieuws uit het grootbedrijf en modelbouw

loco

#4
De decoder in de Belgische 59 heeft als nummer : 39/04/34
Dit is dan weer iets anders dan hierboven in de Duitse en Zwitserse loc.
Wat deze code te betekenen heeft is mij niet duidelijk.
Vast staat dat het aantal extra functies beperkt is tot de hoorn wegens het ontbreken van al het ander geluid.
De Belgische invoerder van Esu heeft wel bevestigd dat hij voor M?rklin het geluid van de 59 heeft bezorgd. Dus M?rklin kon hierover beschikken. Of dit hetzelfde geluid is als in de sounddecoder voor de 59 van Roco, weet ik niet. Ik zie de invoerder binnenkort opnieuw en zal hem zeker meer uitleg vragen.
In de winkel moet ik deze uitleg niet vragen tenzij mij iemand een handelaar kan noemen die wel iets afweet van digitale M?rklin.

loco

__________________________

www.de-pijl.be : met ondermeer recent nieuws uit het grootbedrijf en modelbouw

tonycabus

#5
Staat dat nummer op een rond etiketje op de krimpkous, Loco?

Van de Roco digitale startset kan ik alvast het volgende kwijt:
Op de LeuchtmausII (een nieuwe uitvoering met verlichte toetsen van de LokmausII) start je meteen op default-adres 03 en kan met de lict-toets verlichting in- en uitschakelen op de lok. F3 is "rangeerstand". De dekoder is van ESU (staat in 't h??l klein op het printje) en meet 1,5 op 2 cm. Ze hebben hem onderaan in de lok gestopt maar daar is wel een uitsparing gemaakt voor een speakertje.
Ik kon er een andere Loksound-dekoder in proberen: die geeft motorgeluid (Nohab) met F1 en toetert met F2. Leuk is dat bij stilstand v/d lok de dieselmotor wordt gestart en dat je lok dan niet gaat rijden voor je dieselmotor "op toeren" is. Bij stilstand wordt de diesel stilgelegd bij het uitschakelen van F1. Leuk aan de LeuchtmausII is dat de geactiveerde functies verlicht zijn. Ook bij programmeren helpen de leds van de toetsen je door het menu.
Niet stom van Roco.
Het versterkertje van de startset is h??l licht en wordt warm, maar niet overdreven. Een goeie startset, omdat die nieuwe muis verdraaid intuitief is. Ideaal voor wie zijn eerste stappen in DCC wil zetten. "Digital is cool" van Roco was niet helemaal DCC-compatibel, dit systeem blijkbaar wel. Voor 149? bij Van Den Bossche in Jette gehaald. Vriendelijke man en hij kent er wat van !! Heeft ook Mehano-spullen op voorraad samen met M?rklin en Fleischmann. En voorraad.
Niet echt een dozenverkoper zoals die vele andere.

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

n/a

#6
De serie 59 diesel heeft geen mfx decoder, maar een lokpilot decoder, die alleen motorola verstaat. Al is de kans groot als het geen eenmalige serie is dat hij volgend jaar een mfx decoder gaat krijgen.

Verder zal de loc qua adres wel staan op 59 denk ik en is dit gemakkelijk te veranderen met een mobiel station.

En qua gebruiksvrendelijkheid verslaat het mobiele station met gemak de locmuis van Roco, maar die is inmiddels ook wel wat jaartjes ouder.

Bovendien is bij het nieuwe systeem het veranderen van instellingen van de decoder heel gemakkelijk, veel gemakkelijker dan bij DCC.[:D]
Let make things simpel staat bij de fabrikanten van DCC decoders nu niet echt hoog in het vaandel. Heel veel mensen hebben dus moeilijkheden om de instellingen van decoders in hun loc te veranderen. Hoe vaak heb ik dit niet al moeten doen voor anderen. Omdat ze er niets van snappen of omdat er geen Nederlandse beschrijving is toegevoegd.




railbusje

#7
Hoeveel kost die 29820 set in Belgi?? Ik heb ze op internet bij een Duitse handelaar in promotie zien staan voor 500?. Voor welk tijdperk is het geschikt?

n/a

#8
Periode III. Ik denk in Belgie met 21% BTW toch wel aan zo'n 550 tot 600 euro. Maar ook in Nederland zijn dit de prijzen. Zo'n Duitse webwinkel verdient waarschijnlijk nog een tien of vijftien euro aan zo'n set.

LokSound

#9
Hallo,


hierbij een reactie op diverse zaken in dit onderwerp.

De Loc 59 van M?rklin heeft een (niet-ESU) mfx decoder voor rijden op M?rklin Systems en 6021.

M?rklin brengt heel binnenkort speciale decoders uit met een volledige STOOM, DIESEL of ELOK-geluidsbibliotheek.
Deze decoders wijken dus af van de standaard LokSound mfx decoders ide gekenmerkt worden "typisch" een bepaald geluid van een loc.
De M?rklin's... hebben 21 aansluitingen (nieuwe norm?).
DE ESU LokSound mfx-ers hebben de gekende achtpolige aansluiting.


Katalogus over LokSound: gratis aan te vragen via contact@loksound.be


groeten,

Patrick LokSound.