Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Servosturing v2

Gestart door Gerolf, 21 juni 2013, 18:38:00 PM

Havoc

CiteerDan heb je geen servo nodig, maar een gewone motor ...

Zou ook kunnen, maar met een servo dat "ongeveer" op de juiste positie stopt heb je geen eindschakelaars etc nodig. Je zegt gewoon "ga naar links", maar of het nu 35° of 38° naar links is, dat is niet meer belangrijk. Die laatste 5° is toch enkel een veer wat aantrekken tegen een stop.

Citeerdus gooi je ook de interne referentie potentiometer en de stuurelektronica er uit? Dan wil ik wel eens graag weten hoe je ze dan aanstuurt. Mogelijk kan ik je methode ook gebruiken

Meestal heb je niet meer nodig dan de potmeter in middenpositie te zetten en de potmeter van de mechanica los te koppelen. Als je pulsen korter dan 1.5ms geeft draait hij dan een kant op, langere pulsen en hij draait de andere kant op.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

conducteur

Ik vind het inderdaad maar vreemd dat je een servomotor koopt en dan de dingen er uit haalt die hem 'servo' motor maken. Zeker als je werkt met zo'n kastje zoals Gerolf kan zo'n instelling toch niet zoveel moeite kosten?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Klaas Zondervan

Ik behandel die servo's zo omdat eigenlijk alleen maar een motor met vertragingskast wil hebben. En dit is een goedkope manier om dat te bereiken.
Eerlijk gezegd vind ik dat hele gedoe met servo's weinig meerwaarde hebben. Voor het aandrijven van wissels kun je volstaan met een motoraandrijving met verende steldraad en eindstops. Voor het afstellen is een simpele manier van mechanisch positioneren voldoende.

Gerolf

Dit draadje - en heel deze rubriek trouwens - gaat over toepassingen van microcontrollers.

Indien je zelf servo's degradeert tot motoren met reductie is dat je goed recht, natuurlijk.
En dan mechanisch detecteren of die "naakte servo" zijn eindstop heeft gehaald kan wel.
Maar persoonlijk vind ik dit "opnieuw het wiel uitvinden".
Het kan een leuke discussie zijn in een ander (lees: nieuw) draadje.

Wat dat fine-tunen betreft: Het gaat inderdaad niet over 35° of 38°
Dat verschilletje (in mijn praktijk tienden millimeters) neemt de veerdraad naar de stelbiels wel op zich.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Gerolf

Ik overweeg om nog een stapje verder te gaan met de servosturing:
Ik miste immers nog een goede terugmelding.

Met de huidige sturing weet ik enkel dat ik het commando heb gegeven om in een bepaalde stand te staan.
Microswitches in de behuizing van de wisselsteller geven enkel aan dat hij "voorbij een middelpunt" is gegaan.
Weten dat de servo in een vooraf bepaalde positie (of toch in de onmiddellijke buurt ervan) staat is niet mogelijk

=> dus stel dat de servo stuk is,
  ... of mechanisch gehinderd wordt
  ... of weggedrukt werd sinds het vorige commando,
Is niet te detecteren

Tenzij ... ik de spanning op de loper in de servo kon meten
... en dat kan! Die spanning zit tussen 0 en pakweg 2.8 volt, is niet gepulseerd of zo, en volgt lineair de beweging van de servo-as

=> dus met een a/d convertor in de microcontroller en wat extra software kan ik meten of de servo (nog steeds) op de gewenste positie staat,
en dus een terugmelding geven die met 0/1 aangeeft of het wissel, armsein, ... juist staat.
Zo is 0 bijvoorbeeld "afwijkend", en 1 is goed (binnen de gekozen grenzen).

Het is natuurlijk extra werk:
- elke servo openmaken en voorzien van een vierde draadje,
- extra programmeerwerk, en nieuwe printplaatjes.

Wat denken jullie? Overkill? Of toch een interessante vondst?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Geert

En wat als de servoarm los zit, of afgebroken is. Deze kans is wel realistisch, hoe detecteer je dat?

Geert

Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

conducteur

Je moet eens nagaan hoe realistisch het is dat een dergelijke situatie voordoet. Ik denk overkill, zeker als je motor sterk genoeg is en de elektronica degelijk is, maar daar twijfel ik niet aan.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Sattrickske

Hi Gerolf,

Deze techniek bestaat al langer, gewoon een 4e draadje bij solderen aan de stelpotentiometer van de servo en je kan via een ADC perfect uitlezen in welke positie de servo zich bevindt.  Eerlijk gezegd heb ik nooit begrepen waarom dat 4e draadje er niet gewoon standaard bijzit.
Ik vind het alvast geen overkill. 
Ik heb al meteen één toepassing:
Mijn baan gebruikt ook servos voor de wissels, maar geen terugmelding.  Dus dat betekent dat ik elke keer wanneer ik de baan terug onder spanning zet, alle wissels terug naar hun oorspronkelijke posities (geregistreerd in de EEPROM van de controller) moet brengen.  Via terugmelding zal dat niet meer nodig zijn...

Maar zoals Geert al aangaf, je zal er niet alles mee kunnen opvangen.

Gerolf

Mechanische breuk "voorbij" de servo kan je inderdaad zo niet detecteren.
Misschien heeft het meer zin om op het eindpunt van heel de beweging een potmetertje te zetten ...
Dan hoef ik zelfs de servo niet open te prutsen.

=> zouden er korte lineaire schuifpotentiometers bestaan ?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

conducteur

Waarom heb je zo weinig vertrouwen in je systeem? Er kan toch weinig fout gaan?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Klaas Zondervan

Citaat van: Gerolf op 24 september 2013, 12:59:37 PM
=> zouden er korte lineaire schuifpotentiometers bestaan ?
De kortste schuifweg die ik bij Conrad kon vinden is 20 mm. Artikelnummer 702118.
Dat je van een servo de positie wil terugmelden, daar kan ik me nog wat bij voorstellen. Maar beveiligen tegen mechanische breuk voorbij de servo, dat lijkt mij overkill.
Bij de servo bewaak je tegen weigering, maar bij mechanische breuk is er echt iets kapot. Als je dat doet, dan ga je net zo ver als het grootbedrijf. Daar wordt de positie van wisseltongen bewaakt met aparte stangen. Maar ja, daar is de schade ook zoveel groter als er iets mis gaat.

Gerolf

20mm is haalbaar: a/d heeft in mijn AtMega16 tot 10 bits resolutie. Dat is minder dan 1/10 mm - ruim OK
Jammer dat ze alleen in 10k lijken te bestaan.
Hoewel: een stereo kost ongeveer evenveel (0.6), en die kan ik parallel hangen en zo aan 5k komen
(minder storingsgevoelig, lijkt me, hoewel ik nog wel een kleine condensator over de loper zal hangen)

Waarom zo ver gaan met de beveiliging?
100 wissels, en ik zou willen dat die over 10 ... 20 jaar nog even betrouwbaar werken,
of toch tenminste betrouwbaar melden dat ze niet werken
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Klaas Zondervan

Dan ben ik erg benieuwd hoe je die potmeter aan het wissel denkt te koppelen, zodanig dat je ook zeker weet dat de tongen goed aanliggen.

Gerolf

Echt aan het wissel koppelen ga ik niet doen. Die 2-3 mm krijg je toch niet goed gemeten
Maar wel aan een "schuifbalk", die door de servo wordt bewogen.
Van die schuifbalk gaat het rechtstreeks met een stukje veerstaal naar de stelbiels.
Dat verend stukje staal zie ik niet direct begeven ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Klaas Zondervan

Citaat van: Gerolf op 24 september 2013, 17:43:27 PM
Dat verend stukje staal zie ik niet direct begeven ...
Maar zou dat stangetje van de servo naar de schuifbalk minder betrouwbaar zijn dan dat stukje verenstaal?
Als ik het zou moeten inschatten, dan lijkt mij de verbinding tussen de stelbiels en de tongen het meest kwetsbare punt.