Compacte onafhankelijke aandrijving per wiel in een H0-lok ?

Gestart door eve, 20 juni 2013, 15:22:44 PM


Steven123

Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

thor

Erik, stuur dit filmpje eens door aan de ons bekende treinfabrikanten!
Groeten
Thor
hO, 2-rail, digitaal
Intellibox, Power 3, Win-Digipet 2009, v 5

Havoc

Knap spul maar onafhankelijke aandrijving is voor spoorvoertuigen geen goede oplossing. Langs de andere kant is het wel voor veel andere modelbouw toepassingen bruikbaar.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Steam.N

Precies nog wat aan de dure kant, vind ik.
Maar wel een sublieme technologie !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

eve

Citaat van: Havoc op 20 juni 2013, 20:27:29 PM
Knap spul maar onafhankelijke aandrijving is voor spoorvoertuigen geen goede oplossing. Langs de andere kant is het wel voor veel andere modelbouw toepassingen bruikbaar.

http://www.schienenfahrzeugtagung.at/download/PDF2007/2Tag%20Nachmittag/1_Brinkmann.pdf

Erik

Gerolf

De technologie is niet zo heel nieuw, en inderdaad leuk en veelbelovend.
Ik vermoed dat de prijzen relatief snel zullen zakken, en de toepassingen klimmen
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Havoc

Ja Eve, bij trams wordt dit soms toegepast. Maar vraag eens in de werkplaats hoe het zit met slijtage van de wielen. Tip: zeer hoog. (geleerd bij bezoek werkplaats mivb)
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Huugooke

Citaat van: Havoc op 20 juni 2013, 21:05:01 PM
Ja Eve, bij trams wordt dit soms toegepast. Maar vraag eens in de werkplaats hoe het zit met slijtage van de wielen. Tip: zeer hoog. (geleerd bij bezoek werkplaats mivb)
Deze techniek maakt de "lage vloer" trams mogelijk. Ook de Hermelijn wordt zo aangedreven.

Klaas Zondervan

Ik denk niet dat het voor modellen meerwaarde heeft. Om te beginnen moet je niet elk wiel onafhankelijk willen aandrijven. Bij de lagevloertrams wordt dat wel gedaan, maar bij gewone railvoertuigen zijn de wielen altijd star op een as gekoppeld.
Voor een directe aandrijving per as heb je motoren met een kleine diameter nodig, en dat is te klein om een behoorlijke trekkracht te leveren. Verder heb je per motor nog wat elektronica nodig om hem aan het draaien te krijgen.
Kortom, ziet er wel interessant uit, maar voor toepassing in modeltreinen te ingewikkeld en te kostbaar.

eve

Citaat van: Klaas Zondervan op 21 juni 2013, 10:57:32 AM
Kortom, ziet er wel interessant uit, maar voor toepassing in modeltreinen te ingewikkeld en te kostbaar.

Dat vertelde men in 1970 ook over decoders in loks...

Erik

Huugooke

Citaat van: eve op 21 juni 2013, 11:23:29 AM
Citaat van: Klaas Zondervan op 21 juni 2013, 10:57:32 AM
Kortom, ziet er wel interessant uit, maar voor toepassing in modeltreinen te ingewikkeld en te kostbaar.

Dat vertelde men in 1970 ook over decoders in loks...

Erik
Inderdaad, zeg nooit nooit!

Mattias

Onze 18'en worden per as afzonderlijk aangedreven.
Dit zorgt ervoor dat bij slippen niet de volledige tractie van het draaistel wordt verminderd, maar enkel die van de slippende as, wat de acceleratie ten goede komt...

Nuja, bij modeltreinen weet ik dat KATO nu met de productie gaat van een aandrijving per draaistel.
In plaats van een grote centrale motor in het midden en drijfstangen naar de draaistellen, of een motor op een draaistel, zoals de oudere lima's en dergelijken, zouden ze nu gaan prodeceren dat er 2 kleinere motoren op de draaistellen gemonteerd zullen worden. Zo heb je een zee van ruimte in de loc zelf, waar anders de centrale motor zat. Op die manier kun je dat spul weer gaan volproppen met extra adhesiegewicht of een deftige luidspreker, of...

Hier het filmpje dat ik erover vond..
Zie Youtube
En hier een filmpje van de interieur van de loc...
Zie Youtube


Echter lijkt het mij dan wel een uitdaging om digitaal aan te sturen...  ::)
www.bfoto.be   |   Treinbestuurder

argilla

veelbelovende technologie. Kan me zo inbeelden dat onze treintjes uitgerust kunnen worden met deze motors . Veelbelovend kijk er naar uit! 8)
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Klaas Zondervan

Citaat van: Huugooke op 21 juni 2013, 11:49:11 AM
Inderdaad, zeg nooit nooit!
Ik heb het woord nooit niet gebruikt. :)
Maar ik zie het nog niet voor me. Het is ingewikkelder, en het levert geen toegevoegde waarde t.o.v. de inmiddels klassieke aandrijving met centrale motor.